Znacie? To posłuchajcie. Tak można podsumować część exposé poświęconą projektom budowlanym.
Opracowanie planu modernizacji 1000 szkół, wartego 2 mld zł, oznacza szansę na kontrakty dla małych i średnich firm budowlanych. To jedyna inwestycyjna nowość w wystąpieniu premiera. Poza tym Mateusz Morawiecki wspomniał o kilku programach inwestycyjnych, z których wiele już jest realizowanych.
— W ciągu najbliższych 4-6 lat, zgodnie z Planem na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, zainwestujemy dziesiątki miliardów złotych w największe polskie projekty, które wzmocnią naszą wspólnotę wewnątrz i naszą pozycję na zewnątrz — obiecał Mateusz Morawiecki.
Wśród nich jest budowa kanału na Mierzei Wiślanej oraz tunelu do Świnoujścia, dla których wybrano już wykonawców. Premier zapowiedział też modernizację 9 tys. km linii kolejowych, przewidzianą w Krajowym Programie Kolejowym (KPK) na lata 2016-25. Realizacja wielu inwestycji jest opóźniona, a koszty wykonania gwałtownie rosną. Rząd ciągle musi więc szukać pieniędzy na podwyższenie wkładu własnego. Program jest współfinansowany z funduszy unijnych. Mateusz Morawiecki przypomniał też o planowanej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz linii kolejowych, które będą do niego prowadzić.
— Jest spora szansa, że na wiele linii uda się pozyskać fundusze z nowej perspektywy. Nawet jeśli sam port lotniczy nie powstanie, prowadzące do niego szlaki kolejowe warto zbudować, żeby poprawić komunikację pasażerską — podkreśla Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Mateusz Morawiecki plan budowy CPK nazwał drugą Gdynią, nawiązując do budowy portu w okresie międzywojennym. Nie wspomniał natomiast o współczesnych inwestycjach portowych. Planowana budowa nowych pirsów w Gdyni i Gdańsku to sztandarowe projekty w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.
— Dobrze, że premier nie wyliczał zbyt wielu inwestycji, które dopiero są w planach. Upolitycznienie tego typu projektów nie służy ich realizacji — uważa Jan Styliński.
Mateusz Morawiecki wspomniał natomiast o przewidzianej w programach drogowych i realizowanej budowie tras Via Baltica, Via Carpatia i ponad 100 obwodnic. Wymienił także program remontu dworców, którego wykonanie kuleje.
Podpis: Katarzyna Kapczyńska