Klienci cenią pełną ofertę

Marta Biernacka
opublikowano: 2003-09-24 00:00

Klienci coraz częściej poszukują rozwiązań, które łączą w sobie jak najszerszy pakiet usług. Towarzyszy temu specjalizacja ofert.

Przedsiębiorca poszukujący porad napotka kilka rodzajów usługodawców. Pierwszy to firmy uniwersalne, które obok tradycyjnego doradztwa strategicznego oferują usługi informatyczne (firmy głównie średnie i duże). Kolejną grupę tworzą firmy niszowe, zajmujące się typowym konsultingiem biznesowym, i wreszcie mali gracze, lokalni, zwykle mocno wyspecjalizowani.

Obecnie tylko te firmy mają szanse na sukces, które nie tylko analizują i planują, ale skutecznie realizują zadania. Dlatego rośnie popularność do- radców, którzy proponują rozwiązania i metody ich wdrożenia. Strategia, organizacja, technologia — te trzy obszary przenikają się wzajemnie.

— Realizujemy różne projekty, od całościowych i długotrwałych, jak zmiana sposobu funkcjonowania firmy, po odpowiedź na pytanie, czy do strategii rozwoju pasuje inwestycja w dany biznes — wyjaśnia Małgorzata Rachwał, dyrektor w Andersen Business Consulting.

Liderami takich kompleksowych rozwiązań są głównie firmy zagraniczne, jak A.T. Kearney czy McKinsey. Za ich przykładem podąża gros polskich firm doradczych.

— W kształtowaniu oferty kierujemy się doświadczeniami dużych sieciowych firm, liderów konsultingu strategicznego na świecie, jak McKinsey — mówi Marek Roman, dyrektor generalny firmy EVIP.

Firmy konsultingowe rozszerzają ofertę, ale tylko w granicach wybranych przez siebie obszarów działalności, co z kolei wiąże się z postępującą specjalizacją usług. W niszowych firmach doradczych polega ona zazwyczaj na świadczeniu wąskiego zakresu usług.

— Firmy takie kierują usługi do odbiorcy z jednej branży i zajmują się konkretną wąską działalnością, np. badaniami rynkowymi, programami zarządzania klientami. Są to głównie małe firmy — tłumaczy Andrzej Gojny, partner w KPMG.

Dodaje, że dzięki szerokiej gamie rozwiązań klient może dostosować profil usługodawcy do potrzeb.