LEKTURY
Myślące klocki
Lego stworzyło nowość — klocki cyfrowe, które można połączyć z komputerem. Są przeznaczone dla dzieci w wieku od 10 lat. W tym roku można je kupić tylko w Anglii, ale w przyszłym będą już dostępne w całej Europie.
Pomysł stworzenia cyfrowych klocków powstał 14 lat temu. W 1986 roku pierwsze zestawy sterowanych przez komputer klocków trafiły do przetestowania do wybranych duńskich i angielskich szkół. Z uwagi na wysokie koszty produkcji i dużo mniejszą niż obecnie popularność komputerów, klocki nie trafiły wtedy do sklepów.
Dopiero w październiku tego roku Lego zaprezentowało szerokiej publiczności dwa zestawy cyfrowych klocków: Mindstorms i Cyber Master.
Zestawy bazują na elementach znanych ze standardowych zestawów i dają dzieciom możliwość budowania sterowanych komputerem robotów lub programowanych maszyn. Na przykład dzieci po zbudowaniu domu mogą w nim zainstalować alarm antywłamaniowy, który w razie próby włamania nie dość, że zacznie wydawać dźwięki, to jeszcze zbombarduje intruza gradem piłeczek pingpongowych.
Inny pomysł, to instrument muzyczny grający różne dźwięki w zależności od koloru, jaki mu się pokaże.
Sercem każdego zestawu jest klocek o nazwie RCX, zawierający oprócz baterii 8-bitowy procesor i pamięć nieulotną, która może pomieścić 5 różnych programów. Do klocka RCX można podłączyć trzy różne urządzenia wejściowe — czujniki: dotyku, światła oraz temperatury i kierunku. Do nich podłączone są silniczki.
„Enter”, grudzieńŐ98
Multimedialna oferta Optimusa
Optimus Pascal wprowadził przed samym końcem roku na rynek cztery nowe programy edukacyjne: „Kronikę XX wieku”, „Encyklopedię nauki”, „Słownik obrazkowy dla dzieci” oraz „Encyklopedię dla dzieci”.
„Kronika XX wieku” to elektroniczne wydanie niezwykle popularnej wersji książkowej. Znaleźć w niej można wszystkie ważne wydarzenia naszego stulecia, a wszystko wzbogacone sekwencjami wideo i audio w połączeniu z efektami trójwymiarowymi.
„Encyklopedia nauki” to multimedialne kompendium wiedzy, w którym odnajdziemy informacje z zakresu matematyki, fizyki, chemii oraz przyrody. W programie umieszczono ponad 40 sekcji wideo, 75 kolorowych animacji i 800 barwnych zdjęć.
W dwóch ostatnich pozycjach, „Słowniku obrazkowym dla dzieci” i w „Encyklopedii dla dzieci” Optimus Pascal zachęca za pomocą dźwięków, barwnych ilustracji i licznych interaktywnych gier do korzystania ze słownika i encyklopedii. Rodziców zaś stara się przekonać, że wspólna zabawa z dzieckiem to nie tylko obowiązek, ale i przyjemność.
„PC Magazine Po Polsku”, grudzieńŐ98