Marże trzymają się mocno

opublikowano: 12-04-2013, 00:00

Rynek kredytów mieszkaniowych pod względem przyrostu wartości cofnął się do 2005 r.

W ubiegłym roku banki pożyczyły klientom na kupno mieszkania 38 mld zł — o jedną piątą mniej niż rok wcześniej. W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku wartość nowo udzielonych kredytów była najniższa od trzech lat — podał NBP w „Informacji o cenach mieszkań i sytuacji na rynku nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych w Polsce w IV kwartale 2012 r.”. Spadek dynamiki sprzedaży to jedno. NBP notuje również wyraźne wyhamowanie przyrostu portfela kredytów mieszkaniowych w ogóle. Pod tym względem 2012 r. był najsłabszy od 2005 r. Rynek jest już co prawda częściowo nasycony, niemniej spadek jest bardzo wyraźny. Nowa produkcja nie jest już tak dynamiczna jak dawniej, a kredytobiorcy sukcesywnie spłacają zobowiązania. W 2012 r. portfel hipoteczny (po odjęciu spłat) zwiększył wartość o niewiele ponad 15 mld zł. Rok wcześniej przyrost przekroczył 25 mld zł, a w 2010 r. wyniósł 30 mld zł. Nawet w kryzysowym 2009 r. bilanse banków urosły dzięki kredytom mieszkaniowym o prawie 25 mld zł. W okresie boomu kredytowego lat 2007-08 portfel puchł w tempie 40 mld zł rocznie. W tym roku bankowcy zakładają spadek nowej produkcji na poziomie mniej więcej 20 proc., czyli tyle, ile wynosiła sprzedaż kredytów wspieranych programem Rodzina na Swoim. Pomimo słabej koniunktury na rynku banki bynajmniej nie wyrywają się z promocjami, żeby pobudzić popyt. Sprawdziliśmy ceny kredytów w kilku bankach w styczniu i w marcu (parz tabela poniżej). Okazuje się, że zmieniły się bardzo nieznacznie. Trzeba zaznaczyć, że porównanie kosztów hipoteki jest obecnie tak samo trudne jak zestawienie ofert operatorów komórkowych. Na ostateczną cenę wpływa ogromna liczba zależności: począwszy od kwoty kredytu, przez wysokość wkładu własnego, po poziom „uproduktowienia”, czyli liczbę dodatkowych produktów, które kredytobiorca kupi, żeby zmniejszyć marżę.

None
None
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane