Metaverse stanie się kolejnym kanałem komunikacji z klientami

Materiał z dodatku "Cyfrowy biznes"
opublikowano: 2023-11-24 15:18
zaktualizowano: 2023-11-24 16:55

Rozmowa z Jakubem Kaszubą, Metaverse Product Owner, i Heleną Piasecką, Metaverse Ekspertem w PKO Banku Polskim.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wirtualna placówka PKO Banku Polskiego ma kształt popularnej PKO Rotundy w centrum Warszawy. Czy tylko to podobieństwo łączy go z warszawską nieruchomością?

Jakub Kaszuba: Warszawska PKO Rotunda to budynek ikona. Wybraliśmy ten obiekt, by od początku nawiązać do jego rozpoznawalności jako flagowego oddziału naszego banku. W PKO Rotundzie możemy się spotykać i nawiązywać relacje, rozmawiać o biznesie i nie tylko o tym. Postanowiliśmy tę przestrzeń przenieść do świata wirtualnego Metaverse. Już od 2022 r. Wirtualna placówka PKO Banku Polskiego obecna na platformie Decentraland umożliwia użytkownikom m.in. wchodzenie w interakcję z innymi użytkownikami, zapoznanie się z historią banku, czy poznanie kolekcji sztuki współczesnej zgromadzonej przez bank - co jest też formą wspierania przez bank rozwoju kultury i sztuki w Polsce. W 2023 r. w wirtualnej przestrzeni PKO Rotundy zrealizowaliśmy z powodzeniem targi pracy, za które niedawno w Singapurze bank otrzymał najwyższą nagrodę w międzynarodowym konkursie Global Retail Banking Innovation Awards 2023. Echa naszych wirtualnych targów pracy, w których udział wzięło kilkuset uczestników, rozchodziły się po całym świecie. Relacje na żywo z tego wydarzenia prowadzili np. influencerzy z USA. Chcemy rozwijać naszą obecność w Metaverse z myślą o edukacji finansowej młodzieży, ale też o szkoleniu pracowników z wykorzystaniem technologii VR (virtual reality), zwłaszcza w zakresie tzw. onboardingu, czyli wprowadzania nowych pracowników w ich obowiązki.

Jakub Kaszuba
Metaverse Product Owner w PKO Banku Polskim

Jesteśmy przekonani, że wraz z rozwojem platform metaversowych, ta przestrzeń może odegrać ważną rolę w rozwijaniu relacji z klientami. Chcemy zbudować przewagi wynikające z premii pierwszeństwa i stworzyć nowy kanał komunikacji z naszymi klientami oraz z osobami, które potencjalnie mogą nimi być w przyszłości.

Na ile obecność w Metaverse służy bankowi do rynkowej penetracji internautów obecnych w wirtualnych światach?

Jakub Kaszuba: Opracowaliśmy strategiczne założenia dalszego rozwoju naszego projektu Metaverse. Duży nacisk położyliśmy w nich na przyciąganie osób młodych. Będziemy chcieli docierać do nich z propozycjami spędzania wolnego czasu i rozrywki. Chcemy w kręgu tych internautów budować wizerunek banku jako nowoczesnej instytucji finansowej, która nie ogranicza się w działaniach wyłącznie do swoich produktów i usług.

Które z wirtualnych światów są dla banku szczególnie interesujące i dlaczego?

Helena Piasecka: Istnieje wiele platform wirtualnych. Ich liczba stale rośnie, a każda z nich ma unikalne cechy wpływające na możliwości skalowalności i interakcji. Budując wirtualną placówkę naszego banku, braliśmy pod uwagę możliwości dostępnych platform i finalnie wybraliśmy Decentraland. Znaleźliśmy na tej platformie najbardziej odpowiadające nam warunki do budowania przestrzeni w formule medium społecznościowego 3D. Dziś mamy techniczne możliwości, aby w przestrzeni Metaverse np. organizować targi, koncerty, czy inne wydarzenia z udziałem klientów banku. W niedalekiej przyszłości chcemy też organizować gry na platformach gamingowych Fortnite oraz Roblox. Wszystkie wspomniane działania sytuują się w czołówce współczesnych trendów technologicznych i dają nam możliwości wejścia w bogate interakcje z użytkownikami, co z kolei jest kluczowe w budowaniu zaangażowania wokół marki PKO Banku Polskiego i pogłębiania relacji z naszymi klientami. Projekt metaversowy umożliwia nam dokonanie skoku technologicznego i rozwijanie kompetencji, wciąż unikalnych w branży bankowej. Chcemy go rozwijać, ponieważ zależy na zmianie percepcji naszego banku wśród młodych klientów. Chcemy być postrzegani jako instytucja nowoczesna, zdolna szybko dostosować się do zmieniających się preferencji, oczekiwań i upodobań młodego pokolenia, które jest o wiele bardziej aktywne cyfrowo niż poprzednie pokolenia.

Helena Piasecka
Metaverse Ekspert w PKO Banku Polskim

Projekt metaversowy umożliwia nam dokonanie skoku technologicznego i rozwijanie kompetencji, wciąż unikalnych w branży bankowej. Zależy nam na zmianie percepcji naszego banku. Chcemy być postrzegani jako instytucja nowoczesna, zdolna szybko dostosować się do preferencji, oczekiwań i upodobań młodego pokolenia.

Jakub Kaszuba: Z myślą o dotarciu do młodego pokolenia uruchomiliśmy grę edukacyjną z zastosowaniem VR, która zachęca do nauki zarządzania budżetem domowym. Będziemy ją dalej rozwijać, poszerzać o część teoretyczną i warsztaty edukacyjne, by ta nowa odsłona oferty edukacyjnej możliwa była do wykorzystania w szkołach ponadpodstawowych w 2024 r.

Na ile te działania będą służyć samemu bankowi w rozwijaniu własnej organizacji?

Helena Piasecka: Dostrzegamy potencjał projektu metaversowego także w aspektach szkoleniowych. Chcemy dokonać znaczącego przesunięcia w stosowaniu technologii, w tym VR, w szerokim zakresie szkoleń i zamierzamy upowszechnić gogle VR w banku jako narzędzie do realizacji tego typu zadań. Wiążemy z tym oczekiwania na zwiększenie immersyjności, aktywności i zaangażowania podczas szkoleń, co poprawi ich efektywność. Pomoże w tym dostęp do bezpiecznego środowiska symulacji sytuacji biznesowych. W przestrzeni metaverse można ćwiczyć zachowania będące odpowiedzią na wyzwania, których w świecie realnym nie da się zasymulować, np. przypadków napadu czy pożaru. Przy użyciu gogli VR można rozwijać również tzw. kompetencje miękkie, czy ćwiczyć postępowanie w sytuacjach krytycznych, z jakimi nierzadko stykają się pracownicy banku. Bardzo ważne dla nas jest ciągłe szkolenie w zakresie cyberbezpieczeństwa. W coraz bardziej zaawansowanym świecie cyfrowym, umiejętność zabezpieczania danych i omijania pułapek hakerskich urasta do rangi jednej z kluczowych umiejętności. Pilotaż szkoleń przy szerokim wykorzystaniu gogli VR i symulacji chcemy zrealizować już w połowie 2024 r.

Jakie cele stawia sobie bank przystępując do rozwijania obecności w Metaverse?

Jakub Kaszuba: Jesteśmy przekonani, że wraz z rozwojem platform metaversowych, ta przestrzeń może odegrać ważną rolę w rozwijaniu relacji z klientami. Chcemy zbudować przewagi wynikające z premii pierwszeństwa i stworzyć nowy kanał komunikacji z naszymi klientami oraz z osobami, które potencjalnie mogą nimi być w przyszłości. Oferowanie produktów w wirtualnej przestrzeni nie ma dla nas obecnie najwyższego priorytetu, ponieważ platformy metaversowe wciąż raczkują, ale myślimy i o tym. W przyszłości chcielibyśmy stworzyć możliwość zakładania rachunków bankowych w tej przestrzeni, co byłoby atrakcyjne szczególnie dla cudzoziemców. Realizacja tych planów z uwagi na jej pionierski charakter, niemal na każdym kroku stawia nowe wyzwania. Wymaga przede wszystkim ogromnej ostrożności w zakresie cyberbezpieczeństwa. W bliższym horyzoncie czasowym, już w końcówce przyszłego roku, chcemy udostępnić użytkownikom platform gamingowych propozycję rozgrywek organizowanych przez PKO Bank Polski.

Partnerem publikacji jest PKO Bank Polski