Na rosnące zapotrzebowanie rynku e-commerce kompleksowo odpowiada platforma Shoper, polski lider rozwiązań dla e-handlu. Została ona założona w 2005 r. przez braci Krzysztofa i Rafała Krawczyków, którzy chcąc rozpocząć sprzedaż przez internet, zauważyli, że na rynku brakuje oprogramowania dla e-commerce.
– Gdy startowaliśmy z marką Shoper, naszym celem było zaproponowanie sprzedawcom polskiego i przystępnego oprogramowania. Od początku chcieliśmy wspierać przedsiębiorców w otwieraniu i rozwijaniu własnych sklepów online, kładliśmy duży nacisk na obsługę klienta – wspomina Krzysztof Krawczyk, współzałożyciel firmy.
Początkowo oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego było podstawowe. Od pierwszej wersji sprzedawanej na płycie CD Shoper przekształcił się z czasem w rozwiązanie w modelu SaaS.
– Shoper sprzedawany jako usługa miał przyciągać przede wszystkim dostępnością. Chcieliśmy sprzedawać sklepy internetowe, które zaspokoją podstawowe potrzeby sprzedawcy, będą dla niego przystępne i wsparte pomocą techniczną – mówi Krzysztof Krawczyk.
Z czasem Shoper zaczął rozwijać się o kolejne usługi, dodając wewnętrzne płatności online, logistykę i wprowadzając obsługę kampanii reklamowych. Dzięki temu szybko zyskał popularność, oferując klientom kompleksowe rozwiązania sprzedażowe. Z sukcesem wchodząc na GPW w 2021 r., Shoper otworzył sobie drogę do dalszego rozwoju, stając się kluczowym graczem na rynku e-commerce w Polsce.
Kluczowe obszary nowoczesnego e-sklepu
W odpowiedzi na dynamiczne zmiany rynku Shoper rozwija działania w 4 kluczowych, połączonych obszarach, które jednocześnie są fundamentami nowoczesnego e-handlu. Każdy z nich odgrywa ważną rolę w budowaniu efektywnego e-sklepu. Aby osiągnąć sukces w e-commerce, koniecznie jest zadbanie o każdy z tych obszarów.
1. Sprzedaż wielokanałowa
- Nowoczesny i zoptymalizowany e-sklep
Shoper kładzie duży nacisk na funkcjonalność. Pozwala na zbudowanie nowoczesnego sklepu internetowego zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych, szybkości i wydajności, a także dostosowanego do potrzeb konsumentów.
Estetyka i innowacyjny design są równie ważne jak funkcjonalność, dlatego Shoper oferuje bogatą gamę narzędzi do tworzenia eleganckich, nowoczesnych e-sklepów, które przyciągają klientów. Te dopracowane wizualnie e-commerce'y nie tylko wyróżniają się na rynku, ale również budują silną tożsamość marki, zwiększając zaufanie i lojalność konsumentów.
W celu wsparcia procesu budowania e-commerce’u, Shoper wprowadza innowację w technologii Shoper Storefront, która odmienia wygląd i funkcjonowanie e-sklepów. Dzięki edytorowi wizualnemu użytkownicy mogą łatwo tworzyć atrakcyjne, efektywne sklepy internetowe.
Shoper Storefront zapewnia też nowe funkcje koszyka, mechanizmy bezpieczeństwa i szybki check-out, wspierając sprzedawców w okresach wzmożonego ruchu, a także zwiększając prędkość ładowania się stron i zapewniając zgodność z czynnikami rankingowymi Google.
Shoper, jako rozwiązanie typu SaaS, oferuje elastyczne narzędzia do budowania sklepów internetowych, które wyróżniają się na tle konkurencji, ale też umożliwiają przedsiębiorcom większą kontrolę nad kosztami i lepszą promocję marki.
- Dostępność na marketplace’ach
Obecność na marketplace’ach i w porównywarkach cen oferuje e-sklepom szereg korzyści przyczyniających się do wzrostu sprzedaży. Przede wszystkim zapewnia większy zasięg i dotarcie do nowych grup klientów – na rynku krajowym i międzynarodowym. Ponadto sprzedaż na marketplace’ach pozwala na testowanie nowych rynków oraz strategii sprzedażowych bez konieczności inwestowania w drogie i czasochłonne rozwiązania.
Dlatego Shoper rozszerza możliwości sprzedaży wielokanałowej, oferując integrację z popularnymi marketplace’ami, a także porównywarkami cen. Z kolei współpraca firmy z platformami takimi jak Amazon, Ebay, Etsy, eMAG Marketplace i Alibaba.com otwiera przed polskimi e-sklepami drzwi do międzynarodowej sprzedaży.
W prowadzeniu sprzedaży wielokanałowej niezwykle pomocne jest narzędzie Apilo, należące do grupy Shoper. Wykorzystuje ono sztuczną inteligencję do ułatwienia zarządzania sprzedażą. Rozwiązanie to integruje się z popularnymi marketplace'ami, automatyzując kluczowe procesy, w tym te związane z finansami, wysyłkami, magazynowaniem czy wsparciem klienta. Dzięki Apilo sprzedawcy mogą efektywniej zarządzać obecnością w różnych kanałach sprzedaży.
Shoper, we współpracy z Apilo, wprowadza także OpisyAI – narzędzie AI wspierające e-sprzedawców. Umożliwia ono szybkie tworzenie atrakcyjnych opisów produktów, zwiększając konwersje i ułatwiając pozycjonowanie. Dzięki OpisyAI sprzedawcy mogą dostosowywać ofertę do różnych kanałów sprzedaży, korzystając z zaawansowanych algorytmów ChatGPT do generowania unikalnych treści.
Shoper zachęca sprzedawców do rozważenia ekspansji zagranicznej, oferując doradztwo oraz wsparcie w sprzedaży międzynarodowej, choćby poprzez partnerstwo z eMAG Marketplace. Ułatwia to dostęp do dynamicznych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Integracja z eMAG, wspomagana przez Apilo, pozwala na efektywne zarządzanie sprzedażą i promocją produktów za granicą.
Dodatkowo przejęcie agencji Selium, specjalizującej się w obsłudze sprzedaży wielokanałowej, wzmocniło ofertę Shopera w tym zakresie, zapewniając klientom dostęp do ekspertów i nowych technologii w obszarze sprzedaży wielokanałowej.
- Potencjał social mediów
Chcąc budować efektywną markę, pod uwagę należy wziąć działania w social mediach. Korzystanie z Facebooka i jego Marketplace’u, Instagrama czy TikToka pozwala na budowanie społeczności skupionej wokół e-sklepu, bezpośrednie angażowanie konsumentów i zbieranie cennego feedbacku, co jest istotne w tworzeniu silnych relacji z odbiorcami. Jest to także dobre miejsce na start sprzedaży i przetestowanie wyników.
W obszarze social mediów obecnie obserwujemy wzrost popularności sprzedaży podczas transmisji na żywo. Według raportu McKinsey tego typu sprzedaż potrafi zwiększyć konwersje nawet dziesięciokrotnie. W odpowiedzi na ten trend Shoper wspiera sprzedawców w prowadzeniu transmisji sprzedażowych na żywo, dzieląc się ekspercką wiedzą i udostępniając narzędzia, które ułatwiają efektywną sprzedaż produktów w mediach społecznościowych.
2. Reklama cyfrowa
W świecie e-commerce reklama cyfrowa jest jednym z najważniejszych czynników dotarcia do konsumenta. Shoper, rozumiejąc jej znaczenie, oferuje różnorodne narzędzia promocyjne i wsparcie w działaniach reklamowych, m.in. na Google Ads, Microsoft Ads, Facebooku i Instagramie, TikTok Ads oraz w serwisach partnerskich, jak Wirtualna Polska. Dzięki certyfikowanemu partnerstwu z Amazon umożliwia właścicielom e-sklepów korzystanie z Amazon Ads, co wzmacnia ich pozycję na globalnym rynku. Z kolei współpraca z Microsoft otwiera dostęp do Microsoft Advertising Service.
Dodatkowo przejęcie agencji SEMPIRE przez Shoper rozszerzyło ofertę usług marketingowych, umożliwiając skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych i realizację kampanii reklamowych.
3. Płatności i finanse
Płatności są ważnym aspektem funkcjonowania e-sklepu i czynnikiem mającym duży wpływ na dokonanie zakupu. Klienci wysoko cenią sobie możliwość wyboru formy płatności. Wg raportu „E-commerce w Polsce 2023” 69 proc. z nich najczęściej korzysta z szybkich przelewów poprzez serwisy płatności, 63 proc. płaci BLIKIEM, natomiast 43 proc. kartą.
Shoper oferuje różnorodne opcje płatności, w tym Apple Pay, Google Pay, BLIK oraz nowoczesne rozwiązania typu “buy now pay later”. Przykładem takiej usługi jest Klarna, z którą Shoper podjął współpracę, udostępniając klientom możliwość wdrożenia w e-sklepach opcji „Zapłać za 30 dni" i płatności rozłożonych na 3 raty 0 proc. Zwiększają one atrakcyjność oferty i odpowiadają na rosnącą popularność odroczonych płatności. Takie rozwiązania finansowe ułatwiają klientom decyzje zakupowe i przyczyniają się do wzrostu sprzedaży e-sklepów.
4. Logistyka
Ostatnim filarem efektywnego e-commerce jest logistyka. Podobnie jak w przypadku płatności klienci potrzebują mieć wybór formy dostawy. Jak podaje raport „E-commerce w Polsce 2023”, 82 proc. konsumentów wybiera automaty paczkowe, 42 proc. dostawę do domu/pracy, a 18 proc. dostawę do punktu partnerskiego.
Szybka i niedroga dostawa, z uwzględnieniem aspektów ekologicznych, jest kluczowa dla współczesnych konsumentów, szczególnie tych młodych. Shoper zapewnia elastyczność w wyborze metody dostawy, co przekłada się na zwiększoną satysfakcję i lojalność konsumentów.
- Shoper buduje przyszłość e-commerce
Firma odpowiada za prężny rozwój rynku e-commerce, oferując kompleksowe narzędzia do efektywnej sprzedaży online. Od zaawansowanych e-sklepów, wsparcia w sprzedaży wielokanałowej, przez skuteczną reklamę cyfrową, po różnorodne metody płatności i dostawy, platforma umacnia pozycję firm w dynamicznie zmieniającym się świecie e-commerce. Od lipca 2021 r. Shoper jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, natomiast w grudniu 2021 r. platforma weszła w skład indeksu sWIG80, co stanowi potwierdzenie jej wysokiej pozycji na rynku.
Shoper jest otwarty dla każdego przedsiębiorcy, również dla tych, którzy już prowadzą sklepy oparte na innych technologiach. Proces przeniesienia do ekosystemu Shoper jest prosty, nieinwazyjny i zapewnia pełne wsparcie techniczne. Taka elastyczność przyciąga szczególnie użytkowników platform OpenSource, którzy cenią kompleksowość usług Shopera umożliwiającą zarządzanie wszystkimi aspektami e-commerce z jednego miejsca.
Partnerem publikacji jest Shoper