Dokument datowany na 23 września i podpisany z upoważnienia ministra finansów przez wiceministra Juranda Dropa został przesłany do sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów Mariusza Skowrońskiego. W piśmie resort poprosił o „wstrzymanie rozpatrywania projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz niektórych innych ustaw (UD268)” podczas najbliższego posiedzenia SKRM. Ministerstwo nie podało przyczyn tej decyzji.
Przygotowany projekt był bezpośrednio związany z planowaną fuzją PZU i Pekao. Zawierał m.in. zmiany w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym, które przewidywały możliwość łączenia banków z instytucjami niefinansowymi działającymi w ramach tej samej grupy kapitałowej. Uregulowano w nim również kwestie podziału firm ubezpieczeniowych.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że w związku z podpisaniem 1 czerwca 2025 r. memorandum o współpracy między PZU SA a Bankiem Pekao SA proponuje się wpisanie Banku Pekao na listę spółek, w których akcje i prawa z akcji należące do Skarbu Państwa nie mogą zostać zbyte. Jak wyjaśniono, taka zmiana była uzasadniona zarówno planowanym połączeniem obu instytucji, jak i skalą działalności banku.
Nowe zapisy
Projektowane regulacje przewidują, że do Prawa bankowego wprowadzone byłyby m.in. zapisy, na mocy których bank będzie mógł się połączyć nie tylko z innym bankiem lub z instytucją kredytową, ale także z „należącą do tej samej grupy co bank spółką akcyjną niebędącą bankiem”. Przy czym, jak wskazano w uzasadnieniu, bank nie musi być podmiotem dominującym takiej spółki, po prostu musi być spółką „co do zasady objętą tym samym skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym”. W projekcie zaproponowano także regulacje, które pozwolą Komisji Nadzoru Finansowego kontrolować proces takiej fuzji i odmówić wydania zezwolenia na takie połączenie, jeżeli „prowadziłoby to do naruszenia przepisów prawa, interesów klientów banku biorącego udział w połączeniu lub zagrażałoby bezpieczeństwu środków gromadzonych w tym banku”.
Zmiany w przepisach
Projektowana ustawa zakłada także zmiany w przepisach o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Chodzi o wprowadzenie do niej przepisów dotyczących podziału zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, co ma m.in. umożliwić sprawowanie skutecznego nadzoru nad nimi przez KNF.
Projekt przewiduje, że podział zakładów ubezpieczeń i reasekuracji będzie możliwy tylko wtedy, jeśli prowadzą one działalność w formie spółek akcyjnych. Poza tym będą możliwe tylko dwie możliwości podziału – poprzez wydzielenie lub przez wyodrębnienie. W przypadku podziału zakładu ubezpieczeń spółkami przejmującymi dzielone podmioty mogą być „krajowy zakład ubezpieczeń albo spółka akcyjna, której akcjonariuszem jest krajowy zakład ubezpieczeń dzielony”.
Strategiczna współpraca
Na początku czerwca PZU i Bank Pekao podpisały porozumienie o współpracy, która docelowo ma doprowadzić do reorganizacji i zwiększenia efektywności grupy kapitałowej. Na czele nowej grupy ma stać bank, a nie ubezpieczyciel. By to osiągnąć, najpierw konieczny będzie podział PZU poprzez wyodrębnienie spółki holdingowej oraz w 100 proc. zależnej od niej spółki prowadzącej działalność operacyjną w zakresie ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Następnie spółka holdingowa PZU zostanie połączona z Bankiem Pekao SA jako podmiotem przejmującym. Docelowo na GPW notowany będzie Bank Pekao, a akcjonariusze PZU otrzymają akcje Pekao obecnie posiadane przez PZU, a także nowo wyemitowane akcje Pekao. Po całej transakcji udział Skarbu Państwa w nowym podmiocie wynieść ma około 27 proc.