Myśliwce: LM ma nowe propozycje
Walka koncernów o lukratywny kontrakt na dostarczenie myśliwców dla polskiej armii nabiera rumieńców. Koncern Lockheed Martin, który zakończył prace badawcze nad samolotem V generacji Joint Strike Fighter, kusi, że część z przeznaczonych na nowy model nakładów, sięgających 25 mld USD, może trafić do naszych zakładów zbrojeniowych.
Wczoraj w Warszawie przedstawiciele Lockheed Martin poinformowali, że program budowy myśliwca JSF wkracza właśnie w fazę realizacji budowy i doskonalenia konstrukcji. Wdrożenie do eksploatacji potrwa 10-15 lat.
— Koszt przygotowania samolotu do produkcji pochłonie 10-25 mld USD. Naszą intencją jest, żeby w tym programie uczestniczyli również partnerzy z innych krajów. Całość programu pochłonie tylko ze strony amerykańskiej blisko 250 mld USD — mówi Dana Pierce z Lockheed Martin.
Szansa dla Polaków
Nie można wykluczyć udziału w tym programie polskich zakładów.
— Wszystko zależy od rządu polskiego. Jesteśmy otwarci na kooperację międzynarodową. Negocjujemy z kilkoma państwami, lecz na razie list intencyjny podpisaliśmy jedynie z Wielką Brytanią — mówi Dana Pierce.
Nad projektem budowy nowoczesnego myśliwca Joint Strike Fighter pracowali konstruktorzy z Lockheed Martin, Northrop Grumman i BAE Systems. Aktywny udział wzięli również: Rolls Royce, Pratt & Whitnney oraz General Eletric. Nowy samolot zastąpi do 2025 r. w armiach USA i Wielkiej Brytanii dotychczas stosowane maszyny. Rządy obu państw kupią ponad 3 tys. samolotów.
Oferty udziału w programie JSF nie można rozpatrywać w oderwaniu od toczącego się właśnie w Polsce przetargu na wybór samolotu wielozadaniowego dla armii. Zgodnie z harmonogramem, umowa ze zwycięzcą przetargu powinna zostać podpisana 14 września. W walce o wyposażenie polskiej armii w samolot IV generacji stanęły oprócz Lockheed Martin (F-16) również Dessault Aviation (Mirage) oraz konsocjum BAE Systems — Saab z Gripenem. Dziś to ostatnie konsorcjum zaprezentuje ofertę ulokowania w Polsce zamówień równoważących wydatek związany z zakupem myśliwców. Propozycję umowy offsetowej do końca sierpnia zaprezentują również Amerykanie.
Ukryty cel
Obserwatorzy branży wskazują jednak, że na amerykańskie deklaracje należy spojrzeć w szerszej perspektywie. Po zakupie 60 myśliwców IV generacji (wydatek rzędu 2,5-3 mld USD), polski rząd zamierza dokupić po 2015 roku kolejne 100 samolotów V generacji.
— Takim samolotem jest właśnie JSF. Można przypuszczać, że oferta offsetowa Lockheed Martin w związku z zakupem przez rząd polski samolotu F-16 będzie zawierała również propozycję udziału w programie JSF — mówi anonimowy przedstawiciel branży.