Nad PŻM znów nadciąga burza

Bogdan Tychowski
09-06-2005, 00:00

O Polskiej Żegludze Morskiej było ostatnio głośno, głównie za sprawą jej byłego dyrektora naczelnego oraz „złotej akcji”, która zdaniem MSP pozbawiała resort kontroli nad należącym do państwa największym polskim armatorem.

Od niedawna firma ma nowego szefa, pod rządami którego PŻM zamawia nowe statki oraz zatrudnia fachowców, m.in. posiłkując się absolwentami Akademii Morskiej. Wszystko idzie w jak najlepszym kierunku. Załogi to jednak nie zadowala, pracownicy chcą mieć wpływ na kierowanie firmą po ewentualnej przyszłej prywatyzacji PŻM. Założyli spółkę pracowniczą Polskie Przedsięwzięcie Żeglugowe, której kapitał założycielski wynosi 50 tys. zł (20 osób wykupiło po 5 udziałów, każdy o wartości 500 zł).

Wartość PŻM jest wyceniana na około 700 mln USD. Nie wiadomo, skąd spółka miałaby wziąć kapitał na wykupienie takiego majątku. Nawet gdyby udziałowcami została cała trzytysięczna załoga, a wartość udziału zwiększono 10-krotnie, to kapitał zakładowy będzie wynosił ledwie 15 mln zł. Za co zatem spółka miałaby przejąć cały majątek PŻM i inwestować w jej rozwój? Prezes Polskiego Przedsięwzięcia Żeglugowego twierdzi, że ma koncepcję prywatyzacji i strategię finansową, ale nie ujawnia jej, bo to tajemnica handlowa.

Mimo nowego zamieszania wokół PŻM jej dyrektor realizuje swoją koncepcję rozwoju armatora, zaś powstanie PPŻ uważa za oddolną, prywatną i pozafirmową inicjatywę. Rozmowy z ministerstwem skarbu o wizji przekształceń zaczną się w połowie czerwca i wtedy zapewne okaże się, czy i jaką rolę w prywatyzacji PŻM może odegrać nowa spółka powołana przez jej pracowników. Wcześniejsze doświadczenia PŻM wskazują jednak, że wokół armatora może się rozpętać kolejna — niepotrzebna — burza.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Tychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nad PŻM znów nadciąga burza