Netmedia: na giełdę po wiarygodność

Grzegorz Hryniewicz
11-10-2006, 00:00

Dziś rozpoczyna się publiczna oferta Netmediów. Cenę akcji ustalono na 5 zł. To spółka w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Oferuje szeroki zakres usług, głównie przez najdynamiczniej rozwijający się kanał dystrybucji, czyli internet (tzw. e-commerce). Skupia się na szybko rozwijających się rynkach, jak nieruchomości, usługi turystyczne czy finansowe. Model biznesowy firmy opiera się na dwóch podstawowych filarach — dostarczaniu specjalistycznych rozwiązań informatycznych oraz usług do firm (B2B) oraz sprzedaży produktów i usług bezpośrednio konsumentom (B2C). Firma stale poprawia wyniki oraz rentowność. Trzeba jednak zaznaczyć, że przychody i zyski — jak na spółkę giełdową — są relatywnie niskie.

W 1998 r. spółka zaczynała jako agencja reklamowa. Z czasem jednak odchodziła od tej działalności na rzecz kompleksowej obsługi rynku nieruchomości w zakresie informatyki i prezentacji internetowej. Jednocześnie rozwijała swoje autorskie oprogramowanie MLS Locumnet, które jest najbardziej zaawansowaną aplikacją dla pośredników w obrocie nieruchomościami w Polsce. MLS to systemy współpracy pomiędzy pośrednikami, zapewniające szybki dostęp do informacji. W kolejnych latach udział przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży i obsługi systemu MLS rósł kosztem przychodów z tradycyjnej działalności reklamowej. Znaczące inwestycje w rozwój oprogramowania nie były pokrywane z przychodów z reklamy, lecz głównie z zobowiązań krótkoterminowych, co miało wpływ na wyniki.

W latach 2003-05 przychody ze sprzedaży spadły z 1,2 mln zł do prawie 900 tys. zł, czyli o 30 proc. Warto jednak zauważyć, że nie towarzyszył temu spadek zysków. Przeciwnie, zysk Netmediów z działalności operacyjnej wzrósł z 81 tys. zł w 2003 r. do 167 tys. zł w 2005 r. Większą dynamikę miał zysk netto, który w tym okresie wzrósł z 43 tys. do 135 tys. Marża zysku operacyjnego wzrosła z 6 proc. w 2003 r. do 19 proc. w 2005, zaś zysku netto z 3 proc. do 15 proc. Wyraźnie widać, że zmiana profilu działalności służy spółce. Jeszcze korzystniej prezentują się wyniki Netmediów w I półroczu 2006, gdy spółka wzmocniła ofertę o sprzedaż usług turystycznych. Zysk netto był o 237 proc. wyższy od zysku netto osiągniętego na koniec 2005 r. Wzrostowi zysków towarzyszyła także znaczna poprawa rentowności na każdym poziomie.

Rozszerzanie działalności wpłynęło także na poprawę płynności spółki. W latach 2003-05 wskaźniki płynności nie były na poziomie uznawanym za bezpieczny. Majątek obrotowy spółki składał się przede wszystkim z należności oraz środków pieniężnych, przy dość wysokich zobowiązaniach krótkoterminowych. Spadek zobowiązań oraz oparcie finansowania działalności na kapitale własnym sprawiły, że w 2006 r. problemy z płynnością zniknęły, a wskaźniki znalazły się na bezpiecznych poziomach. Ale uwaga — tak dobre wyniki w okresie poprzedzającym wejście na giełdę zasługują na głębszą analizę. Ostatnio wiele spółek przed emisją stosowało pewne zabiegi księgowe, by krótkoterminowo poprawić wizerunek finansowy. Wiele z nich zawiodło inwestorów. Nie oznacza to jednak, że tak też będzie z Netmediami.

Środki z emisji Netmedia chcą przeznaczyć przede wszystkim na przejęcia podmiotów działających w tych samych obszarach bądź charakteryzujących się tą samą grupą docelową użytkowników. Obecnie firma negocjuje z kilkoma obiektami do przejęcia. Pozostałe środki zamierza przeznaczyć na powiększenie kapitału obrotowego, zakup nowego sprzętu oraz oprogramowania systemowego. Inwestycja w infrastrukturę wiąże się z rozbudową oprogramowania oraz z budową nowych serwisów tematycznych, które będą działać w obszarze domen stanowiących własność Netmediów.

Jedną z najważniejszych kwestii dla pośredników internetowych jest rozpoznawalność ich domen oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Dziś liczba odsłon domen firmy nie zachwyca, a na tle giełdowych spółek o podobnym profilu — jak Bankier.pl oraz Travelplanet.pl — wypada wręcz mizernie. W miarę przyzwoity wynik ma tylko domena Hotele.pl (średnia z trzech ostatnich miesięcy to około 300 tys. odsłon). Wydaje się, że wejście spółki na giełdę to chwyt czysto marketingowy, mający na celu skojarzenie posiadanych domen z firmą Netmedia.

Inwestorzy zainteresowani akcjami Netmediów powinni też pamiętać o czynnikach ryzyka. Po pierwsze — zarząd zachowa większość akcji. Do obrotu zostanie dopuszczonych 1 mln walorów, czyli tylko 11 proc. całości. Spółka chce uzyskać z nich 5 mln zł. Członkowie zarządu oświadczyli, że nie zamierzają sprzedawać akcji przez 12 miesięcy. Po drugie — papiery spółki będą charakteryzowały się niską płynnością, co może powodować spekulacyjne wzrosty i równie gwałtowne spadki. Po trzecie — emisja (9 mln akcji po 5 zł za sztukę) determinuje wycenę firmy na poziomie 40 mln zł. Opiera się ona na dynamicznym wzroście przychodów i zysków w I półroczu 2006 r. Wzrost ten wynikał z rozszerzenia profilu o świadczenie usług na rynku turystycznym. Większość przychodów z tej działalności pochodzi ze sprzedaży rezerwacji hotelowych realizowanych przez Polish Travel Quo Vadis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, której prezesem jest pani Jolanta Pszczoła, matka Michała Pszczoły, wiceprezesa Netmediów.

Z drugiej strony spółka funkcjonuje na dość perspektywicznym rynku portali wertykalnych. Inwestorów może także zachęcić wysoka dynamika wzrostu przychodów i zysków, potwierdzająca słuszność strategii. Bardzo dobry wynik finansowy z ostatnich okresów może jednak nie odzwierciedlać rzeczywistej zyskowności firmy. Może być rezultatem zamierzonych współdziałań z zaprzyjaźnionym biurem podróży. Miałoby to na celu krótkotrwałe poprawienie wyników firmy.

Spółkę wyceniamy na 3,16 zł, czyli znacznie poniżej ceny emisyjnej, którą wsczoraj ustalono na 5 zł. Należy jednak pamiętać, że nasze wyceny nie uwzględniają przyszłych inwestycji, które mogą wpłynąć na wzrost uzyskiwanych przychodów i zysków. Szacujemy, że dynamika wzrostu przychodów w okresie do nieskończoności wyniesie 9,20 proc. Nasza wycena zawiera bardzo optymistyczne założenia, że firmie uda się utrzymać bardzo wysoki poziom marży operacyjnej (25-26 proc.), który uzyskała w ostatnim półroczu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Hryniewicz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Netmedia: na giełdę po wiarygodność