Nie wszystkich pociąga ESG

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2023-11-13 20:00

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • które departamenty zajmują się najczęściej wdrażaniem strategii ESG w firmach
  • jakie działania podejmują w tym celu
  • od czego zależy stopień zaangażowania biznesu w zrównoważony rozwój
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W działania na rzecz zrównoważonego rozwoju słabo angażują się w spółkach działy HR i finansów. Zdaniem ekspertów może to świadczyć o niewielkiej trosce o kwestie społeczne.

Trzy na cztery firmy z różnych branż zapewniają, że wprowadzanie w życie strategii ESG (ang. environmental, social and corporate governance) to dla nich priorytet — wynika z najnowszego badania CBRE.

W 65 proc. firm kwestiami tymi zajmuje się zarząd. Po 62 proc. badanych wskazało na działy marketingu i PR oraz zakupów. W 56 proc. w ESG zaangażowany jest również zespół od logistyki, a w 50 proc. od sprzedaży.

Najmniej aktywne są działy: IT (16 proc.), finansów (31 proc.) oraz HR (33 proc.).

— Firmy deklarują przykładanie podobnej wagi do każdego z aspektów ESG, a więc środowiskowego, społecznego i zasad zarządzania. I faktycznie — zdecydowana większość z nich podejmuje konkretne działania we wszystkich obszarach. Z naszego badania wynika, że 86 proc. zmniejsza produkcję odpadów przez segregację i recykling, 85 proc. dba o dobrostan, a 83 proc. przestrzega polityki compliance [działanie wedle przyjętych procedur — red.]. Jednak nie jest to wystarczające. Cele ESG powinny być nie tylko zintegrowane z biznesowymi, ale także dotyczyć niemal każdego działu w organizacji. W tym kontekście niepokojący jest mały udział działów HR i finansów, z których tylko jedna trzecia jest zaangażowana w te procesy. Może to wskazywać, że aspekt społeczny dotyczący sfery kulturowej organizacji, a w praktyce budowy kultury współodpowiedzialności za rezultaty strategii zrównoważonego rozwoju jest albo zaniedbywany, albo wciąż nie jest kojarzony z ESG — tłumaczy Małgorzata Niewińska, dyrektor w CBRE.

Jej zdaniem zaangażowanie w prace nad ESG zarządów oraz działów PR i marketingu może oznaczać, że strategia służy do budowania wizerunku firmy. Jeśli chodzi o departamenty zakupów, to ich rola najczęściej wiąże się z nadzorem nad działaniem zgodnie z procedurami, polityką zrównoważonych zakupów oraz antykorupcyjną, a także kodeksem etycznym dla dostawców. Działania departamentu logistyki natomiast wynikają przede wszystkim ze znacznego udziału transportu i floty w śladzie węglowym i służą ograniczeniu jego emisji.

Małgorzata Niewińska tłumaczy, że stopień zaangażowania w strategię zrównoważonego rozwoju w firmie wyraźnie zależy od wieku i stanowiska.

— Osoby starsze, na stanowiskach zarządczych częściej zajmują się kwestiami ESG. Tymczasem wykluczanie młodszych pracowników na niższych stanowiskach nie sprzyja budowaniu kultury współodpowiedzialności i realizacji tych celów w sposób przyszłościowy i długofalowy — podkreśla ekspertka CBRE.