Producent żywic przejmuje czeską firmę MW Chemie, a wraz z nią zakłady Permedia. Zakup wytwórcy barwników to kolejny etap budowy grupy.
Lerg, który należy do Mariana Kwietnia — jednego z setki najbogatszych
Polaków — to wytwórca syntetycznych żywic. Teraz ma apetyt na
powiększanie rynku, a chce tego dokonać m.in. dzięki przejęciu czeskiej
firmy MW Chemie. Najcenniejszym dla polskiej grupy aktywem są
produkujące barwniki zakłady Permedia.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Producent żywic przejmuje czeską firmę MW Chemie, a wraz z nią zakłady Permedia. Zakup wytwórcy barwników to kolejny etap budowy grupy.
Lerg, który należy do Mariana Kwietnia — jednego z setki najbogatszych
Polaków — to wytwórca syntetycznych żywic. Teraz ma apetyt na
powiększanie rynku, a chce tego dokonać m.in. dzięki przejęciu czeskiej
firmy MW Chemie. Najcenniejszym dla polskiej grupy aktywem są
produkujące barwniki zakłady Permedia.
KOBIETA BIZNESU:
Agnieszka Kozubek-Bespalenko, jedna z liderek rankingu „100 Kobiet Biznesu 2017” organizowanego przez „PB”, ma pod sobą cały opakowaniowy pion grupy — jest prezesem Marpolu i GTX Hanex Plastic oraz wiceszefową Lergu.
FOT. MACIEJ GOCLON
Od żywic…
Historia firmy sięga lat 30., kiedy to śląska Lignoza zaczęła w
poddębickim Pustkowie- Osiedlu budować swój nowy zakład. W odbudowanej
po wojnie wytwórni pierwszą linię do produkcji żywic uruchomiono w
latach 60. W 1995 r. spółka znalazła się w programie Narodowych Funduszy
Inwestycyjnych, a w 2004 r. znalazła prywatnego właściciela. Dekadę
później należące do Mariana Kwietnia przedsiębiorstwo zaczęło akwizycje,
ale dotychczas koncentrowało się na przejmowaniu firm będących
producentami opakowań.
…przez opakowania…
We wrześniu 2014 r. spółka kupiła Marpol spod Białegostoku, który jest
wytwórcą tzw. opakowań giętkich — chodzi głównie o folie polietylenowe,
polipropylenowe oraz laminowane produkowane na bazie tworzyw sztucznych
i papieru.
O transakcji informowano jako o elemencie długofalowej strategii, która
ma doprowadzić do stworzenia z Lergu grupy chemicznej o mocnej pozycji
zarówno na polskim, jak i na europejskim rynku. W ślad za tą akwizycją
poszły kolejne, obie w podobnym segmencie rynku. W kolejnym roku do
grupy trafiła tyska firma Pabex, która również produkuje opakowania z
foli, a jesienią 2016 r. spółka GTX Hanex Plastic z Dąbrowy Górniczej.
Ta ostatnia, kupiona od funduszy Argus Capital (i dwóch osób fizycznych)
jest jednym z największych w kraju wytwórców opakowań z PET. Lerg miał w
staraniach o tę firmę nie lada rywala, którym był giełdowy Plast-Box.
Roczne przychody firm opakowaniowej części grupy Lerg, na którą składają
się Marpol, Pabex oraz GTX Hanex Plastic przekraczają 400 mln zł.
…do barwników
Teraz Lerg stawia na zupełnie inne związki chemiczne — kontrolowana
przez Czechów lubelska spółka Permedia to wytwórca środków barwiących
oraz dodatków przeznaczonych do przetwórstwa tworzyw sztucznych.
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
— Nasza strategia zakłada dywersyfikację produkcji i branż. Przy
globalnej gospodarce, mocno podatnej na różne wahania koniunkturalne na
świecie, tylko duża, zdywersyfikowana firma jest w stanie poradzić sobie
z ewentualnymi trudnościami na rynku — tłumaczy wiceprezes Lergu
Agnieszka Kozubek- Bespalenko.
W jej opinii taka taktyka gwarantuje stabilność w sytuacji wahań
rynkowych, czasach kryzysu czy osłabienia gospodarki i daje większe
możliwości inwestycyjne. Menedżerka podkreśla, że grupa rozszerza
zakresdziałalności, ale pozostaje wciąż w szeroko pojętej branży tworzyw
sztucznych i ich przetwórstwa.
— Profil kupowanej przez nas spółki idealnie pasuje do modelu, którym
potrafimy skutecznie zarządzać — zapewnia Agnieszka Kozubek-Bespalenko.
Produkowane przez Permedia substancje mogą być stosowane do barwienia
farb, lakierów, emalii, ceramiki, mas w budownictwie i tworzyw
sztucznych, a także żywic.
— Permedia to doinwestowana i nowoczesna spółkq. Jej zakup przyczyni się
do rozwoju naszej grupy oraz wzmocni naszą pozycję na rynku tworzyw
sztucznych jako dużego i stabilnego dostawcy — podkreśla wiceprezes i
dyrektor generalna Lergu.
Lubelska firma, której historia zaczyna się w 1895 r. ma za sobą m.in.
kilkuletni okres notowania na warszawskiej giełdzie. Od grudnia 2012 r.
należy do firmy MW Chemie z czeskiej Pragi, które z kolei jest
własnością Michala Wygrysa. I to on ma być stroną transakcji. Niestety
nie wiadomo, jaka będzie jej wartość. Spółka twierdzi, że ze względu na
podpisaną umowę o poufności nie może ujawnić takich danych. Zakup
zostanie sfinalizowany po wydaniu zgody na koncentrację, o którą do
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystąpił w tym tygodniu Lerg.
Na razie nie wiadomo, jakie będą kolejne kroki podkarpackiej firmy
Mariana Kwietnia w kierunku budowania grupy.
Jej przedstawiciele unikają odpowiedzi na pytania o ewentualne kolejne
akwizycje w innych obszarach rynku tworzyw sztucznych.