Nowa twarz Warsu

Beata Chomątowska
21-08-2006, 00:00

PKP Intercity chce zmienić oblicze Warsu. Dosłownie i w przenośni. Pierwsze efekty mają być widoczne jeszcze w tym roku.

Dobra wiadomość dla klientów PKP Intercity (PKP IC).

— Wagony barowe Warsu wyglądają teraz jak z poprzedniej epoki. Zmieni się zarówno ich wystrój, jak i oferta gastronomiczna — zapowiada Czesław Warsewicz, p.o. prezesa PKP IC.

Spółka ma 79 wagonów barowych i 18 restauracyjnych, które dzierżawi od niej Wars. Te pierwsze stopniowo trafią na złom. Jednocześnie PKP IC chcą zmodernizować i przerobić na barowe 50 z około 1,3 tys. posiadanych wagonów do końca 2008 r.

Smaczniej i wygodniej

— Zamiast lad barowych znajdą się tam wygodne stoliki do siedzenia, więc będzie mogło korzystać z nich więcej osób. Zmieni się też wystrój — zapowiada Czesław Warsewicz.

Aktualne potrzeby PKP IC to około 50 zmodernizowanych wagonów barowych. Skąd na to pieniądze? Spółka podpisała niedawno umowę kredytową z EBI, ma też najlepszą sytuację finansową ze wszystkich spółek grupy PKP. Po siedmiu miesiącach 2006 r. zanotowała 16 mln zł zysku. Lipiec zamknęła 7 mln zysku netto i ponad 97 mln zł przychodów ze sprzedaży (nie uwzględniając 8,5 mln zł rekompensaty z Funduszu Kolejowego za utracone przychody z tytułu dopłat do biletów w latach 2002-03, które w lipcu wpłynęły na jej konto).

— Żeby przeobrazić Wars, musimy skoordynować działania z zarządem tej spółki — mówi Czesław Warsewicz.

Do końca sierpnia władze Warsu, w którym większościowy udział mają PKP Intercity, mają przedstawić głównemu udziałowcowi szczegółowy raport razem z harmonogramem wprowadzania zmian. Oprócz wyglądu wagonów zmieni się też podawane w nich menu. Potrawy mają być lepszej jakości i dzięki obniżce marż tańsze. Pojawi się nowe wyposażenie i nowi dostawcy. Są też i inne pomysły.

— Być może, tak jak dawniej, w ramach poczęstunku będziemy podawać podróżnym nie tylko batoniki, ale także kanapki. Jest też propozycja, żeby w razie przymusowego postoju pociągu Wars wydawał pasażerom darmowy poczęstunek, tak jak dzieje się to na lotniskach — mówi Czesław Warsewicz.

W zamierzeniach PKP IC poziom usług powinien być jednakowy w każdym wagonie barowym i restauracyjnym. Spółka rozważa też możliwość, by prowadził je sam Wars (obecnie większość oddana jest we franczyzę).

Pierwsze efekty powinniśmy odczuć późną jesienią tego roku. Wtedy też do użytku trafią trzy pierwsze zmodernizowane wagony barowe.

Wyniki coraz lepsze

PKP Intercity przewiozły w lipcu najwięcej pasażerów w historii: prawie milion. To wzrost o 13,7 proc. w porównaniu z lipcem poprzedniego roku, a ponad 35 proc. w stosunku do 2004 r. Na koniec roku PKP IC chcą mieć 40 mln zł zysku i 11 mln pasażerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Beata Chomątowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowa twarz Warsu