Olymp, producent i dystrybutor sprzętu fitness, wszedł w styczniu na NewConnect z chęcią skokowej poprawy sprzedaży i wyników. Jest na dobrej drodze do tego przynajmniej pod względem przychodów m.in. dzięki nawiązaniu współpracy z siecią klubów Xtreme Fitness Gyms (XFG).
Olymp pomoże XFG gonić fitnessową czołówkę…
W 2022 r. spółka zwiększyła przychody z 2,1 do 2,8 mln zł, a w I kw. 2023 r. – pięciokrotnie do 1,6 mln zł, odnotowując ok. 100 tys. zł straty netto i operacyjnej. Od wejścia na giełdę zaraportowała kilka sporych jak na jej skalę biznesu umów ramowych na dostawę i montaż sprzętu sportowego: z Best GYM, UP oraz GMS Consulting Polska. Dwie pierwsze są trzyletnie, a ich wartość Olymp oszacował na odpowiednio: 3 mln zł i 6,3 mln zł. Ostatnia, na czas nieoznaczony, ma przynosić mu ok. 2,8 mln zł rocznie.
Od początku roku firma negocjowała jeszcze z siecią, która chce rzucić wyzwanie liderowi i wiceliderowi rynku – Benefit Systems ma ok. 200 klubów fitness w Polsce, a Medicover ok. 130 – zostawiających konkurencję na razie daleko w tyle. To działający od 2012 r. XFG, który ma ponad 50 klubów (większość franczyzowych), a w 2027 r. chce ich mieć już 227.
– Oznacza to otwieranie co najmniej ponad 40 klubów rocznie. W związku z tak intensywną ekspansją XFG potrzebuje sprawdzonych dostawców. Z sukcesem wyposażyliśmy testowo nowy klub w Opolu, dzięki czemu staniemy się jednym z dwóch bądź trzech dostawców, odpowiadającym za kompleksowe wyposażenie klubów: w tym sprzęt cardio i siłowy – komentuje Hubert Sommerrey, partner zarządzający Sommerrey & Partners Kancelaria Radców Prawnych, czyli największego akcjonariusza Olympu (44 proc. udziału w kapitale i 50 proc. w głosach).

…skokowo zwiększając przychody
Giełdowa spółka zawarła trzyletnią umowę zakładającą dostawę sprzętu średnio dla jednego klubu miesięcznie – wraz z pełnym serwisem – jednak zastrzega, że potrzeby XFG są większe i może zostać rozszerzona.
– Szacujemy przychody z niej na 3-4 mln zł w 2023 i na 7-8 mln zł w 2024 r., więc w porównaniu do 2,8 mln zł łącznej sprzedaży w 2022 r. mówimy o skokowym wzroście skali biznesu. By być na niego gotowym, już zwiększyliśmy zatrudnienie o jedną piątą i rozważamy dalsze zatrudnienia. W razie potrzeby będziemy gotowi na wprowadzenie drugiej zmiany w fabryce – mówi Sylwia Czepiżak, prezeska Olympu.
Podkreśla, że ten kontrakt jest kluczowy dla spółki, ponieważ umożliwia jej to, o co od początku (marka powstała w 1972 r., a obecni właściciele odkupili ją w 2019 r.) walczyła – zbudowanie odpowiednio dużej skali pozwalającej zwiększyć rentowność.
– Duże zamówienia wymagają obniżenia marży, ale przychody wzrosną nam nieproporcjonalnie bardziej niż koszty m.in. dzięki efektywniejszym zakupom i serwisowi. Ponadto bardzo ważna jest powtarzalność zamówień gwarantująca nam ciągłość produkcji. W konsekwencji już w 2023 r. spodziewamy się wyników zadowalających dla akcjonariuszy – twierdzi Sylwia Czepiżak.
Prawie 90 proc. Polaków uważa, że aktywność fizyczna jest istotnym elementem profilaktyki zdrowotnej i wpływa na poprawę zdrowia psychicznego – wynika z raportu „MultiSport Index 2023” autorstwa Benefitu Systems. Mimo to „tylko” 64 proc. ćwiczy co najmniej raz w miesiącu, a 48 proc. przynajmniej raz w tygodniu.
Najwięcej ankietowanych, mniej więcej jedna trzecia, jeździ na rowerze, biega albo idzie na siłownię. Najczęściej wybierają pierwszą i trzecią aktywność. Główną motywacją Polaków są przyjemność i relaks (31 proc. wskazań) oraz profilaktyka zdrowotna (25 proc.). W dobie wysokiej inflacji najmniej osób (13 proc.) chciałoby ograniczyć bądź całkowicie wykluczyć wydatki na aktywność fizyczną oraz edukację/samorozwój – w porównaniu do 35 proc. wskazań na gastronomię i 30 proc. na serwisy streamingowe.
Emisja obligacji jedną z opcji finansowania
Wzrost skali biznesu wymaga zwiększenia kapitału obrotowego. Olymp widzi kilka możliwości sfinansowania realizacji nowych umów. Jednym z nich jest emisja obligacji zamiennych na akcje o wartości do 5,25 mln zł – 16 maja zawarł w tej sprawie list intencyjny z ABO Securities. To wywodzący się z Francji podmiot, który deklaruje, że wartość jego inwestycji w ponad 80 firm przekroczyła 2 mld USD. W Polsce pośredniczył m.in. w finansowaniu 21 mln zł dla Infoscanu.
– Pracujemy nad finansowaniem istotnie zwiększającej się działalności operacyjnej. Po zawarciu listu intencyjnego negocjujemy szczegóły współprace, ale jednocześnie szukamy innych źródeł kapitału. Najbliższe tygodnie powinny przynieść sporo nowych informacji, a efekty wielu miesięcy wytężonej pracy powinny dać nam sporo wiatru w żagle – mówi Hubert Sommerrey.
Deklaruje, że jego kancelaria traktuje inwestycję w Olymp długoterminowo – uważa, że odpowiednią wartość spółka zbuduje w ciągu dwóch lat – i zamierza go wspierać. Nie ona jedyna. Z końcem kwietnia ujawnił się w akcjonariacie (z 10-procentowym pakietem) Adam Kalisiak, współzałożyciel spółki IT Gravity Software.
– Zgłosił się do nas, informując o kupnie akcji i zainteresowaniu zaangażowaniem się w działalność spółki. To dla nas sygnał, że idziemy w dobrym kierunku, a debiut giełdowy był strzałem w dziesiątkę – mówi Hubert Sommerrey.
Notowania Olympu wzrosły w debiucie trzycyfrowo do ok. 2 zł. Szybko zaczęły jednak spadać, m.in. po sprzedaży przez dwójkę znaczących akcjonariuszy (Marty Buszewskiej-Hauser i Michała Ręczkowicza) 26 proc. akcji. Przy kursie ok. 1,2 zł kapitalizacja spółki z NewConnect wynosi ok. 8 mln zł.