Konsolidacja fitnessu nie zwalnia

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-04-14 09:47
zaktualizowano: 2023-04-14 14:30

Najwięksi gracze na rodzimym rynku idą za ciosem. Po zakupie czterech klubów w Wielkopolsce przez Medicover, Benefit przejął sześć siłowni z wyższej półki rozrzuconych po kraju.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Benefit Systems przejął sieć Saturn Fitness
  • jaka jest wartość transakcji i skala działalności przejętej sieci
  • jak dużą sieć klubów ma spółka na tle największego konkurenta, który dopiero co ogłosił kolejną akwizycję
  • czy zdaniem przedstawiciela branży przejmowane przez największych graczy marki się utrzymają i co konsolidacja oznacza dla klientów oraz przedsiębiorców związanych z rynkiem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wyceniany na GPW na ponad 3 mld zł Benefit Systems, lider rodzimego rynku fitness, chce powiększać organicznie sieć klubów o 10 rocznie. Nie wyklucza też akwizycji – nawet pojedynczych siłowni, bo może być to bardziej opłacalne od ich budowy.

Od marca jest w trakcie przejęcia 16 klubów Calypso Fitness. Wartość transakcji, którą ma domknąć w czerwcu, wyniesie 54 mln zł, z czego 34,3 mln zł przypadnie na zaległe wierzytelności. 13 kwietnia spółka ogłosiła włączenie do sieci kolejnej marki – Saturn Fitness. Po sfinalizowaniu przejęcia Calypso będzie miała 192 kluby.

Saturn Fitness już częścią Benefitu Systems

Benefit kupił 100 proc. udziałów w firmie prowadzącej sześć klubów: w Łodzi, Gdyni, Chorzowie, Krakowie, Warszawie i Gorzowie Wielkopolskim. Podkreśla, że należą one do segmentu premium. Chorzowski klub ma prawie 400-metrową strefę wellness z sauną fińską i łaźnią parową, a krakowski – basen z podgrzewaną wodą i hydromasażem. Dwie z przejętych siłowni znajdują się w galeriach handlowych, a pozostałe w rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych, co ma sprzyjać wzmacnianiu programu MultiSport.

– Segment premium, z nowoczesną i odpowiednio rozbudowaną ofertą wellness i spa, odpowiada na potrzeby rosnącej grupy klientów oczekujących regeneracji i relaksu po treningu. Mamy już w sieci kluby, które można zaliczyć do segmentu mid-market plus czy premium, dlatego akwizycja Saturn Fitness idealnie dopełnia naszą ofertę – komentuje Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefitu Systems.

Podkreśla, że w Polsce najwięcej klubów działa w tzw. segmencie mid-market, czyli średniej półki cenowej – oferujących strefy cardio i siłowe oraz sale do zajęć fitness – i właśnie tego rodzaju obiekty cieszą się największą popularnością wśród ćwiczących.

– Jednocześnie widzimy, że po pandemii rośnie grupa klientów zainteresowanych regeneracją i wzmocnieniem efektów realizowanych treningów. To dla nas ważny sygnał w kontekście rozwoju oferty fitnessowej – mówi Bartosz Józefiak.

Sprawdzony partner:
Sprawdzony partner:
Benefit Systems, w którego zarządzie zasiada Bartosz Józefiak, podkreśla, że przejęte kluby rozwijanej od podan dwóch dekad sieci Saturn Fitness są popularne wśród użytkowników jego programu MultiSport. W Polsce korzysta z niego ok. 1,3 mln osób.
MAREK WISNIEWSKI

Sieć klubów z dobrymi wynikami i solidną bazą klientów

Wartość transakcji wyniesie 27,6 mln zł. Sprzedający może liczyć na dodatkowe 1,1 mln zł w przypadku osiągnięcia przez Saturna oczekiwanych wyników. Benefit zapewnia, że przejęte kluby są w bardzo dobrym stanie technicznym, więc nie spodziewa się w najbliższych latach istotnych wydatków na remonty.

– Saturn Fitness miał w 2022 r. kilkanaście milionów złotych przychodów. Plan na ten rok jest ambitny, zakłada poprawę wyniku. Jesteśmy zadowoleni z transakcji i jej warunków. Dołącza do nas sieć z bardzo dobrymi wynikami operacyjnymi, silną, kilkutysięczną bazą abonamentów oraz z ugruntowaną pozycją w strategicznych dla nas miastach – podsumowuje Bartosz Józefiak.

Konsolidacja branży fitness trwa

Ostatnią dużą akwizycją Benefitu przed Saturnem i Calypso był Total Fitness. Za przejęcie 14 klubów, przede wszystkim w Warszawie, zaoferował w listopadzie 2021 r. 75-85 mln zł – w zależności od ich wyników.

Kroku spółki z GPW dotrzymuje notowany na giełdzie w Sztokholmie Medicover – największy po Lux Medzie gracz na prywatnym rynku medycznym w Polsce. Od 2018 r. rozwija program Medicover Sport, na bazie przejętego OK System, a w grudniu 2020 r. zaczął konsolidować rynek klubów. Rok 2022 zakończył ze 126 obiektami, a po przejęciu z końcem marca czterech siłowni UP ma ich już 131.

Polski rynek fitness wciąż pozostaje rozdrobniony. Działa na nim ok. 3 tys. klubów, więc obaj główni gracze mają w nim jednocyfrowy udział pod tym względem.

Okiem eksperta
Blaski i cienie konsolidacji fitnessu
Dominik Śliwowski
dyrektor generalny Technogym Polska

Większość marek przejmowanych przez Benefit Systems i Medicover zniknie w ciągu dwóch trzech lat. Zostaną dwie, trzy w każdej sieci i nastąpi budowa brandów ogólnopolskich – regionalnych najprawdopodobniej nie będzie, może z wyjątkiem jednej. Obie firmy dotychczas utrzymywały marki z uwagi na ich lokalną siłę, ale przy tak szybkiej konsolidacji mogą już myśleć o budowaniu spójnego wizerunku wybranych sieci klubow fitness.

Konsolidacja rynku sprzyja podnoszeniu standardów, ale konsumenci muszą liczyć się też z podniesieniem cen – zwłaszcza w największych miastach, gdzie wrażliwość cenowa jest stosunkowo mniejsza. Konieczność ponoszenia dużo większych opłat za czynsz i media– kluczowych kosztów w tej branży – wymaga podwyżek. Jednak trwająca latami konkurencja cenowa w Polsce sprawiła, że karnety sportowe są wciąż tanie na tle innych rynków europejskich.

Umacnianie się dwóch głównych graczy niesie też konsekwencje dla rodzimych dostawców, dystrybutorów sprzętu i akcesoriów. Siła przetargowa Benefitu i Medicoveru rośnie, przez co ich potencjalni partnerzy muszą liczyć się z faktem, że tylko nieliczni będą w stanie sprostać ich wymaganiom w zakresie bieżącej obsługi, zasad finansowania, czy serwisu posprzedażowego.