Najciekawsze informacje dnia:
- Notowania CCC poszły w górę po tym, jak do spółki wpłynęły dwa wnioski o zwołanie nadzwyczajnego walnego zgromadzenia. Ultro Investment — spółka kontrolowana przez prezesa Dariusza Miłka — oraz fundusz Value FIZ wnioskują o udzielenie zarządowi zgody na skup do 2 mln akcji w cenie 130–200 zł, z budżetem sięgającym 280 mln zł.
Ultro Investment argumentowało we wniosku, że obecna wycena CCC sprzyja skupowi akcji, który mógłby ustabilizować kurs i podnieść wartość dla akcjonariuszy. Value FIZ zwrócił z kolei uwagę, że cena rynkowa znacząco odbiega od wartości fundamentalnej spółki. Fundusz zaproponował również powołanie nowego członka rady nadzorczej.
Akcje CCC w ostatnich miesiącach wyraźnie spadły — od kwietnia kurs obniżył się o ponad połowę. Do tej przeceny przyczyniły się słabsze wyniki kwartalne, głośny raport Ningi Research oraz niekorzystne rekomendacje analityków, którzy obniżyli wyceny nawet do 105 zł za akcję.
- „Financial Times” opisał również powiązania personalne przy sprzedaży rosyjskich aktywów CCC po wybuchu wojny. Według dziennika właścicielką tamtejszej firmy, która po rebrandingu działa pod nazwą Obuv, miała zostać bratowa partnerki życiowej Dariusza Miłka. FT twierdzi też, że spółka Obuv — mimo deklarowanego odcięcia się od CCC — jeszcze niedawno miała korzystać z towaru od podmiotów nieformalnie powiązanych z CCC.
CCC uznało zarzuty za nieprawdziwe i zasugerowało, że mogą one wynikać z działań inwestorów zarabiających na spadku akcji. Spółka zapewnia, że od 2022 r. nie jest w żaden sposób powiązana z działalnością w Rosji i nie wysyła tam towarów.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć?
Polska:
- Po raz pierwszy w historii polskiego rynku zarejestrowano więcej aut elektrycznych niż diesli — odpowiednio ponad 5 tys. wobec niespełna 4,7 tys. To konsekwencja spadku cen, agresywnych ofert producentów i programu dopłat NaszEauto.
Najchętniej wybieranym elektrykiem był BYD Dolphin Surf, potem Audi Q4 e-tron i Leapmotor T03.
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar udział elektryków w listopadowych rejestracjach nowych aut przekroczył 10 proc.
Analitycy ostrzegają jednak przed „końcem elektrycznego eldorado” — budżet dopłat wykorzystano już w 62 proc., a po jego wyczerpaniu raty najmu i leasingu mogą znacznie wzrosnąć. W dłuższym terminie wyrwę po dopłatach mają — zdaniem branży — wypełnić producenci z Chin.
- Wielton odnotował w trzecim kwartale pierwszy od ponad roku dodatni wynik EBITDA (6,5 mln zł) przy wzroście sprzedaży o 23 proc. Jednocześnie spółka nadal była pod kreską na poziomie netto — strata wyniosła 30 mln zł.
Zarząd zapowiedział dalszą poprawę rentowności dzięki działaniom optymalizacyjnym i odbudowie popytu, szczególnie w segmencie transportowym i obronnym.
Notowania spółki pozostają jednak zmienne — po publikacji wyników kurs spadł, a następnie odbił po uzyskaniu koncesji MSWiA oraz po lepszej ocenie spółki przez Santandera.
- JSW potrzebuje około 3 mld zł dodatkowego finansowania, aby utrzymać płynność w 2026 r. — poinformował minister aktywów państwowych Wojciech Bałczun. Środki mają pochodzić zarówno z rynku komercyjnego, jak i z Funduszu Reprywatyzacji. Minister potwierdził również, że plan restrukturyzacji spółki jest gotowy, a negocjacje z instytucjami finansującymi są „intensywne i obiecujące”.
Ekonomiści ING wskazują, że mimo rewizji w górę, inflacja bazowa spadła do 2,7 proc. i daje RPP argumenty do dalszych obniżek stóp, choć dopiero po „technicznej przerwie” w I kwartale 2026 r. PKO BP spodziewa się, że grudzień przyniesie lekki wzrost dynamiki cen, ale trend dezinflacyjny pozostaje trwały i związany m.in. z wolniejszym wzrostem płac.
Świat:
Największym pozytywnym zaskoczeniem okazały się Niemcy (+1,4 proc.), które zrównoważyły spadki we Włoszech (-1,0 proc.). Dane potwierdzają umiarkowane, ale stabilne ożywienie w unijnej gospodarce, które wspiera rynek pracy i powolne odbicie konsumpcji — mimo trwale słabego eksportu.
