Obecny na GPW operator programu Multisport wyda nawet 85 mln zł na przejęcie 14 siłowni. Natomiast Medicover, jego konkurent, zainwestował w 10 klubów fitness.
„Straty pandemiczne branży fitness w roku 2020 r. można szacować na ok. 3-4 mld zł, co oznacza, że trzeba będzie je odrabiać co najmniej 5-7 lat” – to wniosek z raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców „Zdrowie za miliard dolarów – branża fitness w Polsce i jej znaczenie dla ducha, ciała i PKB”. Najwięksi rynkowi gracze nie zwalniają jednak rozwoju – wręcz przeciwnie.
Przejęcie 14 rentownych klubów
Notowany na GPW Benefit Systems przejął 4 listopada 88,23 proc. udziałów w sieci Total Fitness i pozostawił zespół zarządzający. Ma ona 14 klubów fitness, przede wszystkim w Warszawie, o łącznej powierzchni ok. 20 tys. m kw. Natomiast Benefit miał na koniec pierwszego półrocza 155 siłowni (o cztery mniej r/r) pod szyldem m.in. Zdrofit, Fabryka Formy i Fitness Academy.
– Total Fitness to nasz sprawdzony partner, który świetnie uzupełnia i wzmacnia nasze portfolio klubów w aglomeracjach warszawskiej i gdańskiej. Warto podkreślić, że mimo pandemii sieć ta jest rentowna, ma niezwykle efektywną politykę sprzedażową oraz zdrową strukturę kosztów. Oczekujemy, że wygeneruje w przyszłym roku ok. 40 mln złotych przychodów, o ile z powodu pandemii nie zostaną wprowadzone lockdowny blokujące działalność branży – komentuje Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefitu Systems.
– Nie mieliśmy problemów finansowych, w ostatnich latach z własnych pieniędzy finansowaliśmy rozbudowę sieci. Konsolidacja jest naturalnym procesem, gdy dana branża dojrzewa. Sprzedaż udziałów była decyzją strategiczną. Mieliśmy kilka opcji na stole, ale ze względu na dotychczasową, dobrą współpracę wybraliśmy wspólny rozwój z Benefit Systems – dodaje Aleksander Wilewski, współtwórca Total Fitnessu.

Total Fitness szybko urośnie
Total Fitness od lat współpracuje z Benefitem w ramach programu Multisport. Spółka zmniejszyła w 2020 r., z powodu zamknięcia branży, przychody – do 21,9 mln zł – i zysk EBITDA – do 3,7 mln zł. Benefit prognozuje jednak, że już w tym roku poprawi ona wyniki z 2019 r. (patrz infografika).
– Pandemia przyspieszyła obserwowany od lat trend zwiększającego się zainteresowania aktywnym i zdrowym trybem życia. Koncentrujemy się na perspektywie długoterminowej i uważamy, że to dobry moment na zwiększenie naszej obecności na rynku fitness. Mamy przekonanie, że ta branża oraz usługi z obszaru sportu i rekreacji będą stanowić ważny element profilaktyki zdrowotnej społeczeństwa – mówi Bartosz Józefiak.
Benefit kupi całość udziałów do 1 kwietnia 2024 r. Zapłacił już 50 mln zł, a łączna wartość inwestycji wyniesie 75-85 mln zł, w zależności od wyników przejętej sieci.

Miliony na inwestycje
Spółka zapowiadała na początku roku, że zamierza wydać 50 mln zł na otwarcia klubów oraz remonty, a około 20 mln zł na inwestycje w obszarze IT – w ostatnim czasie zainwestowała już w tworzące systemy grywalizacyjne YesIndeed oraz aplikację do relaksacji Focusly.
– Wspomniane kwoty przeznaczamy zarówno na otwarcia jak i remonty w ramach własnych sieci fitness w Polsce oraz na rynkach zagranicznych. Nie zmieniliśmy planów w tym zakresie. Akwizycja Total Fitness to dodatkowa inwestycja. Sygnalizowaliśmy w ostatnich miesiącach, m.in. przy okazji sprzedaży akcji własnych, że możemy być zainteresowani taką formą rozwoju – informuje Bartosz Józefiak.
Benefit pozyskał w lipcu 94,4 mln zł ze sprzedaży pakietu ok. 4,1 proc. akcji własnych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył w styczniu na Benefit Systems 26,9 mln zł kary za ograniczanie konkurencji na rynku klubów fitness w latach 2012-17. Zwiększał on w tym czasie stopniowo zaangażowanie kapitałowe w spółkach prowadzących duże sieci klubów fitness takich jak Calypso, Fabryka Formy, Zdrofit czy Fitness Academy. Według UOKiK giełdowa spółka, wraz z innymi firmami i kilkoma menedżerami, dopuściła się nielegalnej zmowy, dzieląc terytorialnie kraj między poszczególne sieci klubów.
Benefit odpierał zarzut, tłumacząc m.in., że zaangażowanie w działalność tych firm było elementem tworzenia grupy kapitałowej, a prowadzone uzgodnienia stanowiły realizację wewnątrzgrupowej strategii rynkowej – zgodnie z prawem. Odwołał się i czeka na rozstrzygnięcie postępowania w sądzie, które może potrwać nawet lata. Utrzymuje 10,8 mln zł rezerwy utworzonej na potencjalną karę.
Postępowanie UOKiK rozpoczęte w czerwcu 2018 r. dotyczy jeszcze podejrzeń w dwóch wątkach: „czynienia ustaleń dotyczących wyłączności współpracy z klubami fitness” oraz „ograniczania możliwości oferowania usług w ramach pakietów usług sportowo-rekreacyjnych”. Miało zakończyć się 29 października, ale urząd przedłużył termin do końca roku z powodu m.in. złożonego charakteru postępowania.
Tyle aktywnych placówek partnerskich miał Benefit Systems na koniec pierwszego półrocza.
Medicover i PZU nie próżnują
Konkurencja Benefitu nie śpi. Notowany na giełdzie w Sztokholmie Medicover ogłosił także 4 listopada, że w ostatnich miesiącach przejął sieć 10 (w tym dwóch w budowie) klubów fitness Fit Forma. Wzmocnił dzięki temu ofertę w Łodzi – ma tam teraz 16 siłowni.

– Mamy już 80 obiektów sportowych – tę liczbę osiągnęliśmy w niespełna rok. Pierwszą akwizycję 19 klubów Well Fitness, wtedy Fitness Word, dokonaliśmy w grudniu 2020 r. Śmiało możemy powiedzieć, że nasza rozpoznawalność w branży sportowej staje się coraz większa, a decyzje biznesowe podyktowane są holistycznym podejściem do zdrowia, gdzie sport jest kluczowym filarem. Jesteśmy już jednym z głównych graczy na łódzkim rynku fitness – komentuje Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych w Medicover.
Firma rozwija jednocześnie bazę punktów partnerskich w ramach programu Medicover Sport (dawniej OK System). Oferuje dostęp do ok. 4,5 tys. obiektów sportowych i rekreacyjnych. Zarówno Medicover, jak i Benefit muszą liczyć się jeszcze z konkurencją ze strony polskiego giganta ubezpieczeniowego. W sierpniu informowaliśmy, że 2,7 tys. obiektów sportowych nawiązało z nim współpracę w programie PZU Sport.

Total Fitness jest jedną z większych sieci w Polsce, skupioną głównie w Warszawie oraz w Trójmieście. O ile pod względem liczby przejętych klubów ta akwizycja nie należy do największych w kraju, to suma zakupu per klub jest jedną z najwyższych. To na pewno nie koniec procesu konsolidacji rynku, o czym świadczy ogłoszone przejęcie sieci Fit Forma przez Medicover.
Branża powoli wraca na swoje tory. Widzimy, że przybywa znacznie więcej niż w 2018 i 2019 r. osób, które wcześniej nie korzystały z usług klubów fitness, a wszechobecny przekaz dbania o zdrowie sprzyja promowaniu aktywności fizycznej.