PKO VC, fundusz venture capital PKO Banku Polskiego, zrealizował swoją siódmą inwestycję. Zdecydował się na współfinansowanie dalszego rozwoju warszawskiej spółki inStreamly w ramach rundy seed. Wspólnie z zagranicznymi funduszami Supernode Global i Colopl Next wsparł startupowy biznes łączną kwotą 4,8 mln zł. Pieniądze mają pomóc firmie zwiększyć aktywność poza krajem.
inStreamly, założone w 2019 r., od ubiegłego roku należy już do portfela inwestycyjnego rodzimego funduszu Smok Ventures. Na biznesowy rozbieg firma dostała 1 mln zł. Pieniądze miały zostać przeznaczone „na rozwój produktów i sprzedaży w Europie i na całym świecie”.
Przedstawiciele inStreamly twierdzą, że ich platforma „demokratyzuje świat live streamingu”, dając twórcom treści na żywo, mającym mniejszy zasięg, dostęp do budżetów reklamowych największych marek. Bez pośrednictwa tego typu platform na spieniężenie treści i dostęp do ofert sponsorskich mogli liczyć głównie najwięksi live streamerzy z setkami tysięcy obserwujących. inStreamly bazuje na założeniu, że mniejsi streamerzy nierzadko budują silniejsze relacje z odbiorcami, a tym samym zwiększają ich zaangażowanie (np. częstsze wyświetlania reklam). W tym przypadku chodzi głównie o dotarcie do osób młodych, z pokolenia Z.
- Wiem, jak przełomowym momentem jest dla małego streamera zarobienie pierwszych pieniędzy. Pojawia się wiara, że faktycznie tę pasję można rozwinąć w karierę – mówi Wiktoria Wójcik, współzałożycielka inStreamly (wcześniej także streamerka i dziennikarka e-sportowa).
Dotychczas na platformie inStreamly zrealizowano ponad 16 tys. tego rodzaju „mikrosponsoringów”. Po stronie marek z rozwiązania oferowanego przez start-up korzystały m.in. Play, mBank, Sony PlayStation, Netflix, i klub e-sportowy G2 Esports.
Przed sektorem rysują się dość obiecujące perspektywy rozwoju. Z danych przedstawionych w komunikacie przez inStreamly i nowych inwestorów wynika, że obecnie globalna wartość rynku live streamingu wynosi 70 mld USD, a kwota ta zwiększy się trzykrotnie już za kilka lat.
- Wartość spółki jest budowana dla wszystkich interesariuszy i wierzymy, że będzie to element globalnego sukcesu inStreamly – mówi Krzysztof Tokarski, dyrektor departamentu inwestycji alternatywnych w PKO TFI.
inStreamly w portfelu PKO VC została umiejscowiona obok takich spółek jak PAPU.io, Telemedico i Autenti. Fundusz inwestował dotychczas w pojedynczy projekt od 3 mln zł do 25 mln zł. Łącznie dysponuje 200 mln zł i zapowiada uczestnictwo w większych rundach inwestycyjnych - A lub wyższych. Obecnie prowadzi rozmowy z kilkunastoma start-upami.
Marketing zajmuje czwarte miejsce wśród branż, w których działają start-upy najczęściej pozyskujące w Polsce finansowanie od aniołów biznesu i funduszy venture capital – wynika z raportu „Transakcje na polskim rynku VC w 2020” opracowanego przez PFR Ventures i Inovo.
Udział liczby transakcji z uczestnictwem firm tworzących rozwiązania z tego obszaru w ubiegłym roku wyniósł 6 proc. Przed marketingiem znalazły się: fintechy (9 proc.), oprogramowanie dla biznesu (15 proc.) i ochrona zdrowia (25 proc.), która weszła na szczyt m.in. wskutek pandemii COVID-19.