PKP Intercity ma lepiej śledzić pociągi i reagować na opóźnienia

PAP
opublikowano: 2025-07-15 11:57

PKP Intercity będzie używało systemu, który umożliwi dyspozytorom całodobowy monitoring pociągów międzynarodowych. W ocenie przewoźnika pozwoli to szybciej reagować na opóźnienia, zakłócenia lub zmiany w trasach.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Chodzi o aplikację Train Information System, która dostarcza dane o pociągach w czasie rzeczywistym. PKP Intercity na mocy podpisanego porozumienia z RailNetEurope będzie mogło używać jej bezpłatnie.

Przewoźnik wyjaśnił, że Train Information System obsługuje zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe, wykorzystując informacje pozyskiwane bezpośrednio od europejskich zarządców infrastruktury kolejowej. System umożliwia dyspozytorom całodobowy monitoring pociągów międzynarodowych w czasie rzeczywistym, co w ocenie PKP Intercity pozwala szybciej reagować na opóźnienia, zakłócenia lub zmiany w trasach.

„Dzięki interaktywnej mapie, wykresowi ruchu kolejowego dyspozytorzy zyskują pełen obraz sytuacji operacyjnej – od punktu startowego aż po stację końcową – na odcinkach poza granicami Polski. Ułatwia to podejmowanie decyzji w zakresie przekierowań, zmian w organizacji pracy drużyn trakcyjnych czy komunikacji z pasażerami w przypadku nieplanowanych zdarzeń. Dzięki temu praca dyspozytorów staje się bardziej efektywna, precyzyjna i przewidywalna, co bezpośrednio przekłada się na punktualność i komfort podróżnych” - wyjaśniło Intercity.

Spółka podkreśliła, że w aplikacji jest również dostęp do danych historycznych do 45 dni wstecz; na podstawie tych informacji przewoźnik może podjąć szczegółową analizę przebiegu danego połączenia. System ma też umożliwić Intercity efektywniejszą współpracę z zagranicznymi partnerami. W systemie uwzględnianych jest średnio 27 tys. pociągów dziennie, a dane dostarczane są od 25 państwowych zarządców infrastruktury w całej Europie.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.

Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.

Szacunki przewoźnika zakładają, że w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.