Czytasz dzięki

Poczuj miętę do pracy

DI
opublikowano: 10-04-2017, 22:00

Employer branding Marketing zapachowy to jeden z wielu pomysłów Capgemini na znalezienie i zatrzymanie najlepszych specjalistów

Żyjemy w świecie ulepszanym przez zapachy, a chemicy są w stanie stworzyć niemal każdy z nich. Powstałe w laboratoriach kompozycje poprawiają człowiekowi nastrój — usuwają zmęczenie, rozdrażnienie i stres, zwiększają koncentrację, odprężają lub działają pobudzająco, dodają energii. Podobno aż trzy czwarte naszych decyzji zależy od tego, co czuje nasz nos. Nic dziwnego, że aromamarketing, jak nazywa się ten rodzaj oddziaływania na ludzkie zmysły, znajduje coraz szersze zastosowanie w handlu detalicznym. Dużo rzadziej aromamarketing wykorzystywany jest w biznesie. Jedną z nielicznych firm, które w naszym kraju sięgnęły po tę innowacyjną metodę, jest Capgemini Polska, dostawca usług informatycznych, konsultingowych i outsourcingowych. Jesienią 2015 r. spółka prowadziła kampanię „Poczuj miętę do Capgemini”.

PRZYCIĄGAJĄ AROMATEM: — W niektórych regionach coraz trudniej jest pozyskać odpowiednich specjalistów. Aby więc wyróżnić się na tle rynkowych konkurentów, stawiamy na niestandardowe rozwiązania — w rodzaju miętowej kampanii — mówi Dominika Nawrocka (w środku), menedżer ds. employer brandingu w Capgemini, na zdjęciu z zespołem pracowników.
Zobacz więcej

PRZYCIĄGAJĄ AROMATEM: — W niektórych regionach coraz trudniej jest pozyskać odpowiednich specjalistów. Aby więc wyróżnić się na tle rynkowych konkurentów, stawiamy na niestandardowe rozwiązania — w rodzaju miętowej kampanii — mówi Dominika Nawrocka (w środku), menedżer ds. employer brandingu w Capgemini, na zdjęciu z zespołem pracowników. TOMASZ GOTFRYD

— W niektórych regionach coraz trudniej jest pozyskać odpowiednich specjalistów. Aby więc wyróżnić się na tle rynkowych konkurentów, stawiamy na niestandardowe rozwiązania — w rodzaju miętowej kampanii. Były więc krzaczki mięty, których kupiliśmy około 1,5 tys. sztuk. Na naszych stoiskach na targach pracy były miętowe lemoniady, a także cukierki miętusy. Rozpoczęliśmy od kampanii wewnątrz firmy poprzez angażowanie naszych pracowników w liczne konkursy. Na drugim etapie, czyli w trakcie działań zewnętrznych, wyszliśmy także z pachnącymi miętą nośnikami outdoorowymi. Dzięki tym działaniom zwiększyliśmy zatrudnienie o 10 proc. — wspomina Dominika Nawrocka, menedżer ds. employer brandingu w Capgemini.

Za tę inicjatywę firma zdobyła wyróżnienie w konkursie „Siła przyciągania” zorganizowanym przez redakcję „Pulsu Biznesu” wspólnie z Grupą Work Service, PwC i Orange. Konkretniej — została laureatem w kategorii „Najlepsza kampania employer branding”, w której kapituła oceniała projekty z obszaru employer brandingu (EB) wynikające ze strategii biznesowych firm — uwzględniano zwłaszcza adekwatność pomysłu, zrozumienie grupy docelowej, oryginalność i osiągnięte wyniki w odniesieniu do założeń.

Inwestycje w kapitał ludzki

Capgemini to jeden z największych inwestorów sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Zatrudnia ponad 190 tys. osób w 40 krajach. W 2016 r. międzynarodowa grupa odnotowała przychód w wysokości 12,5 mld EUR. Polski zespół liczy około 7 tys. osób, które pracują w sześciu biurach — w Krakowie, Katowicach, Opolu, Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Pracownicy firmy prowadzą projekty biznesowe dla klientów na całym świecie w prawie 30 językach obcych. W związku z rozwojem spółki — i szerokim wachlarzem usług, na które składają się Application Services, Business Services, Cloud Infrastructure Services i projekty informatyczne realizowane przez Software Solutions Center — potrzeby kadrowe nieustannie rosną. Aby im sprostać, firma podejmuje wiele działań na polu employer brandingu. Niekonwencjonalną metodą rekrutacji jest IT Survival, który organizuje wrocławski zespół Software Solutions Center — to weekendowy wyjazd łączący warsztaty

programistyczne, wykłady, zajęcia sportowe i integrację w terenie. Inicjatywa skierowana jest do najlepszych studentów ostatnich lat studiów, którzy przed wyjazdem przechodzą rekrutację. Wysoka wartość merytoryczna wyjazdu i możliwość nauki od specjalistów Capgemini to ogromna wartość dla młodych ludzi będących na początku kariery. Nagrodą dla najlepszych uczestników IT Survivalu jest propozycja współpracy z Capgemini Software Solutions Center. W firmach działających na skalę międzynarodową niezbędni są poligloci. Dlatego w ogłoszeniach o pracę z reguły jako wymóg pojawia się znajomość języków obcych, przy czym angielski uznawany jest za standard. Capgemini stosuje nieco odmienne podejście — kandydatom i pracownikom o dużych kompetencjach specjalistycznych oferuje zajęcia z lektorami. Przykładem jest autorski program „Clic’kaj po niemiecku”, który realizuje zespół Cloud Infrastructure Services.

— W ramach tej inicjatywy uczestnicy biorą udział w intensywnym dwumiesięcznym kursie niemieckiego, a jednocześnie nabywają istotne doświadczenie zawodowe w naszej firmie — mówi Dominika Nawrocka.

Studenci wizytówką

Capgemini intensywnie współpracuje z uczelniami i organizacjami studenckimi. W ramach programu Ambasador wyłania najlepszych studentów chcących stać się w danym roku wizytówką tej firmy na swoich uczelniach, a tym samym — łącznikami między spółką a różnymi grupami studenckimi.

— Zapewniamy także trzymiesięczne praktyki letnie, w czasie których nie ma mowy o parzeniu kawy. To czas, kiedy praktykant poznaje specyfikę naszych projektów, kulturę organizacyjną firmy. Może również brać udział w szkoleniach specjalistycznych lub z umiejętności miękkich — zależnie od potrzeb. Dodatkowo każdy praktykant ma możliwość włączenia się w działania z zakresu employer brandingu czy społecznej odpowiedzialności biznesu — opisuje Dominika Nawrocka. Uczestnicy praktyk przeprowadzają także wywiady z uczestnikami programów grantowych lub kręcą film „Dzień z życia stażysty”. Na koniec każdy stażysta otrzymuje tzw. feedback, czyli informację zwrotną na temat jego mocnych cech, ale też takich, nad którymi powinien popracować.

— Wielu praktykantów zostaje z nami na bardzo długo, kontynuując swoją przygodę w oparciu o umowę o pracę — nie ukrywa zadowolenia Dominika Nawrocka. Capgemini może pochwalić się wieloma różnorodnymi działaniami, w które mogą zaangażować się studenci już od pierwszych lat studiów, absolwenci, a także profesjonaliści. Aby dowiedzieć się, co słychać w firmie i jak do niej dołączyć, wystarczy śledzić jej stronę WWW lub fanpage na Facebooku. Obecnie trwa sezon targowy i spółka jest obecna na licznych imprezach tego typu. Dla profesjonalistów i ekspertów firma od lat organizuje merytoryczne spotkania IT Talk i Tech Talk, w czasie których jej specjaliści przedstawiają zagadnienia programistyczne i z szeroko rozumianego IT. Natomiast Tech Talk, który odbędzie się 24 kwietnia w Poznaniu, zostanie poświęcony tematowi MQTT na produkcji i będzie dotyczył możliwości wyboru i wdrożenia protokołu IoT w technologii .Net C# (więcej informacji na stronie internetowej Capgemini i firmowym Facebooku). Capgemini prowadzi także autorskie programy podnoszenia kwalifikacji, takie jak Starter Kit i Level Up. Starter Kit pozwala absolwentom kierunków ścisłych na przekwalifikowaniesię i trzymiesięczną naukę nowych technologii pod okiem specjalistów z zespołu Software Solutions Center. Natomiast skierowany do nieco bardziej doświadczonej grupy Level Up ma polepszać umiejętności uczestników w danej technologii i dostosować je do wymagań projektowych. Spółka współpracuje też z młodzieżą szkolną. W ubiegłym roku objęła programem patronackim jedną z placówek licealnych w Opolu. Natomiast we Wrocławiu zaangażowana jest w inicjatywę My Future in Technology przybliżającą sektor nowych technologii młodzieży gimnazjalnej i licealnej oraz jej rodzicom.

Kurs na innowacje

Laureat konkursu „Siła przyciągania”, angażując się w przedsięwzięcia z dziedziny employer brandingu, pamięta o stałych pracownikach. Nie poprzestaje na godziwym wynagrodzeniu czy takich benefitach, jak darmowa opieka zdrowotna lub karnet na zajęcia sportowe. Przede wszystkim wierzy w ich możliwości i daje im dużą swobodę działania. Świadczy o tym m.in. program „Ship IT Day” — każdy pracownik Capgemini Software Solutions Center może zgłosić swój pomysł i dobrać zespół, który pomoże w jego urzeczywistnieniu. Uczestnicy dostają dzień na opracowanie nowatorskiej aplikacji, systemu cyfrowego czy wtyczki do istniejących już rozwiązań.

— W ubiegłym roku prawie 40 osób pracowało w grupach nad dziewięcioma zgłoszonymi projektami. Wśród pomysłów znalazło się urządzenie, które będzie w wygodny sposób pokazywało liczbę wolnych miejsc na firmowym parkingu czy prototyp systemu wspomagającego rezerwację sal konferencyjnych — podkreśla Justyna Kurpierz, menedżer ds. employer brandingu dla Software Solutions Center.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane