Pozapłacowo, a nie gotówką

Dorota Czerwińska
opublikowano: 09-10-2009, 00:00

Firmy oszczędzają, m.in. obniżając wynagrodzenia. W zamian rozszerzają pakiety świadczeń dodatkowych.

Bezpłatna opieka medyczna to dodatek, który staje się coraz popularniejszy w firmach

Firmy oszczędzają, m.in. obniżając wynagrodzenia. W zamian rozszerzają pakiety świadczeń dodatkowych.

Z badań firmy doradczej Sedlak Sedlak wynika, że coraz więcej pracowników ma prawo do różnych dodatków pozapłacowych.

— Bardzo zyskały na popularności dodatkowe ubezpieczenia na życie i opieka medyczna. W sumie w pierwszym półroczu 2009 otrzymywało je o 9 proc. więcej pracowników niż w roku 2008 — mówi Renata Kucharska-Kawalec z portalu Wynagrodzenia.pl Sedlak Sedlak.

Co najmniej 20 proc. zatrudnionych dostaje dofinansowanie do nauki. Często mogą sami wybierać szkolenia.

— Mimo ograniczonych budżetów pracodawcy nadal starają się inwestować w potencjał pracowników i rozwijać ich kompetencje, w nadziei, że wpłynie to pozy-tywnie na wzrost wyników i poprawę kondycji finansowej całego przedsiębiorstwa — twierdzi Renata Kucharska-Kawalec.

Czego więcej, czego mniej

Wśród świadczeń pozapłacowych wzrósł również w pierwszym półroczu udział służbowych telefonów komórkowych (48 proc.), laptopów lub komputerów do osobistego użytku (29 proc.) i służbowych samochodów (19 proc.). Najczęściej otrzymują je handlowcy.

— Firmy intensyfikują sprzedaż i starają się wyposażyć pracowników w odpowiednie narzędzia. Poza tym rośnie liczba etatów dla sprzedawców na rynku pracy. Zyskują też popularność świadczenia związane z zajęciami sportowo-rekreacyjnymi. Korzysta z nich już co najmniej 20 proc. pracowników. To o 6 proc. więcej niż w 2008 roku i o 8 proc. więcej niż w roku 2007 — informuje Renata Kucharska-Kawalec.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bezpłatną opiekę medyczną najczęściej dostają jako dodatek do pensji osoby zatrudnione w bankowości (69 proc.), ubezpieczeniach (50 proc.), branży IT (52 proc.) i w telekomunikacji (50 proc.).

— To dodatek, który najszybciej zdobywa popularność w niemal wszystkich badanych przez nas branżach. Co ważne, jest oferowany pracownikom na wszystkich szczeblach zarządzania. Coraz popularniejsze są też dodatkowe ubezpieczenia. Z powodu szczególnie trudnych warunków pracy dostają je często osoby zatrudnione w energetyce i ciepłownictwie, przemyśle ciężkim, logistyce, transporcie, spedycji i komunikacji oraz w budownictwie — zauważa Renata Kucharska-Kawalec.

Edukacja i sport

Zajęcia sportowo-rekreacyjne część firm oferuje pracownikom bezpłatnie, a część włącza do pakietów świadczeń partycypacyjnych, zwanych voluntary benefits. Chodzi o wszystkie produkty i usługi, których zakup umożliwia pracodawca: zniżki na produkty w sklepach, promocyjne ubezpieczenia, możliwość zakupu towarów i usług firmowych po atrakcyjnych cenach itp.

— Główną cechą takich świadczeń jest założenie, że to pracownik w całości lub dużej części za nie płaci. Na ogół potrąca mu się ich koszt z wypłaty. Wydaje się to dobrym rozwiązaniem w czasach kryzysu, kiedy firmy, szukając oszczędności i minimalizując koszty, chcą poszerzać zakres oferowanych benefitów, a tym samym lepiej motywować pracowników — komentuje Renata Kucharska-Kawalec.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane