PRCH: 61 proc. konsumentów łączy zakupy stacjonarne z kanałami e-commerce

PAP
opublikowano: 2024-05-21 15:20

Robiąc zakupy 61 proc. konsumentów korzysta z tradycyjnych sklepów oraz kanałów e-commerce - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych. Ok. 30 proc. klientów przed zakupem online ogląda i sprawdza produkt w centrum handlowym.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z badania "Skala zachowań omnichannel w obiektach handlowych" przeprowadzonego przez GfK na zlecenie PRCH wynika, że 61 proc. konsumentów intuicyjnie łączy tradycyjne zakupy z zachowaniami związanymi z zakupami online.

"Tzw. zachowania wielokanałowe najczęściej dotyczą oglądania i sprawdzania produktów, odbioru w sklepie stacjonarnym towaru kupionego przez internet lub jego zwrotu i wymiany" – powiedział dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Marcin Klammer. "Wartość tego rodzaju aktywności klientów stanowi 16 proc. wartości wszystkich wydatków klientów w badanych centrach handlowych, co oznacza, że infrastruktura centrów handlowych silnie wspiera zakupy online" - dodał.

Według dyrektora GFK Przemysława Dwojaka, odwiedzając tradycyjne sklepy klient chce mieć pewność, że towar spełni jego oczekiwania, że faktycznie odpowiada temu, co przeczytał w jego opisie w internecie i zobaczył na zdjęciu. "Dlatego oglądanie i sprawdzanie produktu w sklepie w centrum handlowym, by później kupić go online, jest najczęstszym zachowaniem wielokanałowym, deklaruje je 28 proc. klientów centrów handlowych" – poinformował.

Ponadto z raportu wynika, że 27 proc. konsumentów przyznaje, że zdarza im się odbierać w sklepie stacjonarnym towar zamówiony i opłacony przez internet, a 21 proc. za zamówiony w internecie towar płaci dopiero w kasie sklepu, w którym go odbiera. Z kolei 18 proc. odbiera zamówiony w sieci towar w paczkomacie na terenie centrum handlowego.

Wizyta w galerii, outlecie czy w parku handlowym daje również klientom możliwość łatwego i bezpłatnego zwrotu nietrafionego produktu kupionego online i dostarczonego przez kuriera. Z takiej możliwości - jak napisano w raporcie - skorzystało 17 proc. konsumentów, a 16 proc. w sklepie stacjonarnym w centrum handlowym wymieniło towar kupiony przez internet.

Z wyliczeń autorów badania wynika, że wysokość obrotów w 105 analizowanych obiektach handlowych stanowiła 40,9 proc. udziału w całym handlu detalicznym, odbywającym się w strefach oddziaływania tych centrów. "Oznacza to, że około 40 tys. sklepów zlokalizowanych w 600 centrach handlowych odpowiada za około 40 proc. obrotów handlu detalicznego, jednocześnie ponad 60 tys. sklepów internetowych odpowiada za około 8,5 proc. udziału w handlu" - podsumowano.

GFK przeprowadziło badanie w 105 centrach handlowych o różnej charakterystyce. Dodatkowo firma GfK wykorzystała dane dotyczące populacji klientów w obszarze oddziaływania każdego z analizowanych obiektów, ich siły nabywczej w handlu tradycyjnym i w e-commerce. Przeprowadzono także wywiady exit-poll na próbie 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów oraz ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów.

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 10 tys. ekspertów.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit; zrzesza ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.