Przyzwyczajeni do zmian, otwarci na wyzwania

  • Materiał partnera
opublikowano: 09-06-2019, 22:00

Współczesny mobilny konsument oczekuje intuicyjnych, szybkich i bezpiecznych płatności w handlu tradycyjnym oraz globalnym e-commerce i m-commerce

Rozwój technologiczny płatności cyfrowych oraz otwarta bankowość tworzą szanse, ale jednocześnie stawiają wyzwania. Jak im sprostać? Czy sukces osiągną podmioty działające w pojedynkę, czy też warunkiem rozwoju w nowej rzeczywistości jest współdziałanie i czerpanie ze wspólnych doświadczeń i dobrych praktyk? Tym zagadnieniom poświęcona była debata „Ekosystem płatniczy zgodny z PSD2 — rywalizacja i współdziałanie w obliczu otwartej bankowości” zorganizowana podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Gospodarzem tego wydarzenia była Visa.

W debacie „Ekosystem płatniczy zgodny z PSD2 — rywalizacja i
współdziałanie w obliczu otwartej bankowości” uczestniczyli (od prawej):
Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca Regionem Europy Środkowo-
-Wschodniej, Visa, Andrzej Pyka, dyrektor obszaru transformacji bankowości
detalicznej w Santander Banku Polska, Bartosz Berestecki, prezes PayU, Joanna
Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych mBanku, Brunon Bartkiewicz,
prezes ING Banku Śląskiego i Jakub Grzechnik, Head of Product, CEE, Visa
Zobacz więcej

OTWARTA BANKOWOŚĆ:

W debacie „Ekosystem płatniczy zgodny z PSD2 — rywalizacja i współdziałanie w obliczu otwartej bankowości” uczestniczyli (od prawej): Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca Regionem Europy Środkowo- -Wschodniej, Visa, Andrzej Pyka, dyrektor obszaru transformacji bankowości detalicznej w Santander Banku Polska, Bartosz Berestecki, prezes PayU, Joanna Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych mBanku, Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego i Jakub Grzechnik, Head of Product, CEE, Visa Mateusz Ochocki

Wyzwania PSD2

— PSD2 to regulacja, która również prowadzi nas do otwartej bankowości. Odpowiada na oczekiwania klientów, których zaspokojenie umożliwiają nowoczesne, innowacyjne i bezpieczne rozwiązania. Open banking to trend globalny, rozwijający się przez działania rynkowe, np. w Chinach ale również stymulowany przez regulatorów, stąd też wdrażana dyrektywa PSD2, której celem jest zwiększenie konkurencji na rynku płatniczym, ale także bezpieczeństwo płatności — tłumaczyła Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Uczestnicy debaty zastanawiali się, jakie będą konsekwencje dyrektywy PSD2, która w Polsce wejdzie w życie jesienią. Czy przyniesie nową jakość i czy faktycznie skorzystają na niej klienci?

— W krótkim okresie od wejścia PSD2 zapewne nic się nie zmieni. Widać to po rynku czeskim czy brytyjskim, które już wprowadziły nowe rozwiązania. Z czasem powstanie jednak wiele narzędzi płatniczych do konkretnych rodzajów płatności, np. za autostrady, za wypożyczenie filmu itd. Te narzędzia będą popularne dzięki łatwej obsłudze — mówił Jakub Grzechnik, Head of Product, CEE, Visa.

Zapewniał on, że Visa będzie pomagała bankom we wdrażaniu PSD2. Dostarczy narzędzia i know-how. Zadba o bezpieczeństwo transakcji i samych klientów.

— Trudno przewidzieć, jakie będą konsekwencje PSD2, ale nie spodziewam się większej rewolucji. 79 proc. klientów już teraz mówi, że nie wyobraża sobie, jak można jeszcze łatwiej dokonywać płatności — mówił Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Nie obawia się on także konkurencji ze strony instytucji niefinansowych — portali społecznościowych czy globalnych sklepów internetowych, którym dyrektywa da dostęp do klientów banków i świadczenia usług dotychczas dla banków zarezerwowanych. W jego opinii instytucje finansowe mają tę przewagę, że cieszą się zaufaniem klientów, którzy niezależnie od postępu technologicznego będą woleli wiele transakcji finansowych, w tym płatniczych, realizować za ich pośrednictwem i przy wykorzystaniu ich produktów. Tym bardziej że polskie banki są w awangardzie pod względem oferowania najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań.

— PSD2 sprawi, że konkurencja o klienta będzie bardziej intensywna. Dzięki agregacji rachunków banki będą miały większą niż dotąd wiedzę o zwyczajach i potrzebach swoich klientów i o tym, jakich transakcji dokonują oraz z jakich usług korzystają na co dzień. To da możliwość tworzenia jeszcze lepszej, bardziej dopasowanej oferty. Zacznie się nowy etap gry o wygodę klienta — podkreślał Andrzej Pyka, dyrektor obszaru transformacji bankowości detalicznej w Santander Bank Polska.

Joanna Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych mBanku, tłumaczyła, że sektor finansowy jest przyzwyczajony do zmian i wdrażania nowych regulacji.

— PSD2 daje dostęp do rachunków klientów. Oczekuje się, że dzięki temu powstaną nowe usługi. Nie spodziewamy się rewolucji, a stopniowych zmian. Nowe firmy nie zaistnieją na rynku od razu, tylko dzięki dostępowi do danych bankowych. Muszą przede wszystkim stworzyć ofertę odpowiadającą potrzebom klientów — mówiła Joanna Erdman.

Dla sektora finansowego istotne jest to, że dostanie dostęp do danych klientów konkurencji, czyli innych banków. Mniejsze zagrożenie widzi natomiast ze strony fintechów, start-upów, portali społecznościowych czy globalnych sieci e-commerce.

— Po co np. Amazon miałby dokładać sobie problem, jakim jest tradycyjna bankowość. A pamiętajmy, że bankowość to nie są tylko płatności. Nie sądzę, by chciał podlegać rygorom, jakim podlegamy my — banki. I choć wierzę, że młodzi ludzie mogą chcieć wymieniać waluty, gdy np. jadą na wakacje, poza sektorem finansowym, to my na nich zaczekamy, gdy będą kupowali pierwsze mieszkanie lub chcieli ulokować oszczędności — mówił Brunon Bartkiewicz.

Uczestnicy debaty podkreślali, że na rynku finansowym trudno jest zbudować nowy produkt lub model biznesowy.

Kluczowe jest zrozumienie potrzeb klientów. A polski konsument jest i wyedukowany, i wymagający i już ma dostęp do bardzo dobrych produktów. Trudno będzie go zaskoczyć i zadowolić. Wzrost konkurencji powinien być dla niego dobry. Pytanie, czy równie pozytywnie wpłynie to na instytucje finansowe w Unii Europejskiej, skoro najnowocześniejsze rozwiązania płyną już do nas z Chin i Stanów Zjednoczonych — podkreślał Bartosz Berestecki, prezes PayU.

W przeciwieństwie do bankowców uważa on, że portale społecznościowe czy globalne sieci e-commerce, jeśli będą chciały, to mogą na rynku finansowym sporo namieszać. Mają dostęp do ogromnej rzeszy klientów i informacje na ich temat, a młodzi ludzie znają je lepiej niż tradycyjne banki. Przekonuje on także, że PSD2 może pomóc w rozwoju polskich firm spoza sektora finansowego.

— Jako kraj jesteśmy trochę z tyłu. Tylko 7 proc. małych i średnich firm oferuje swoje produkty i usługi przez internet, podczas gdy na Węgrzech już około 15 proc., a w Czechach 30 proc. Coraz więcej produktów w internecie oferowanych jest na kredyt, by zachęcić klientów do zakupów. Teraz dzięki PSD2 może być łatwiej oceniać zdolność kredytową klientów, a tym samym zainteresowanie sprzedażą w sieci może się zwiększyć — mówił szef PayU.

Gotowi na współpracę

Eksperci zastanawiali się również, czy i na ile ich działalność może być zagrożona przez wejście na rynek finansowy nowych innowacyjnych fintechów. Choć, co zgodnie podkreślali, zdobycie klientów wymaga czasu i kapitału.

— Banki zawsze są zainteresowane współpracą z dostawcami ciekawych rozwiązań. Teraz będziemy mieli większy wybór. Ale nie mam zapędów, by każdy fintech kupić, wolimy współpracować — podkreślał szef ING Banku Śląskiego.

Zaznaczał, że jeśli fintech chce działać sam, to musi oferować rozwiązania łatwo skalowalne oraz mieć zaplecze kapitałowe, bo żeby na ofercie zarabiać, potrzebny jest czas.

— Fintechy to tak naprawdę innowacja na styku sektora finansów i technologii. Dzisiejsze banki same powinny być fintechami i tak się dzieje, również w przypadku banku tak dużego jak Santander. Największą wartość dla klienta i ekosystemu finansowego przynosi nie konkurowanie z tzw. fintechami, lecz współpraca. Mniejsze firmy oferujące dodatkowe innowacyjne usługi w świecie cyfrowym uzupełniają i rozszerzają ofertę banku — podkreślał Andrzej Pyka.

Eksperci zgodzili się, że taka współpraca najszybciej prowadzi do podniesienia wygody korzystania z usług finansowych.

OKIEM EKSPERTA

System płatniczy wczoraj i dziś

JAKUB GRZECHNIK, Head of Product, CEE, Visa

Otwarta bankowość zwykle kojarzona jest z dyrektywą PSD2, która dopuszcza do rynku finansowego nowych, niebankowych graczy. Ale PSD2 również porządkuje otwartą bankowość, rewolucyjny model biznesowy, który jest możliwy dzięki ucyfrowieniu i przemianom, jakie niosą nowe technologie. Wcześniej biznes bankowy był oparty na dużych mocach obliczeniowych, dedykowanych terminalach i fizycznych kartach. Teraz to wszystko się zmieniło. Do płatności wystarczy telefon. Banki tracą monopol na usługi płatnicze. Pojawiają się nowi gracze — start-upy, fintechy. Biznes jest zdecentralizowany, oparty na tanich rozwiązaniach. Kiedyś biznes płatniczy ograniczał się do terminali POS i kart wydanych dla określonegosegmentu klientów, różniących się pakietami produktów dodatkowych oraz limitami. Karty też były różne: przedpłacone, debetowe, kredytowe. Teraz produktem staje się pojedyncza transakcja. Banki bardzo dbały o biznes kartowy, bo był on wysokomarżowy. Od kiedy prowizje spadły, zaczęły go traktować jako commodity.

Teraz pojawiają się podmioty pozabankowe, które wprowadzają swoje systemy płatności za różne produkty. Wartością jest nie prowizja, a relacja z klientem, informacja o nim, o jego zachowaniach finansowych — częstotliwości transakcji, rodzaju zakupów, lojalności. Visa dostarcza rozwiązania i narzędzia umożliwiające każdemu skonfigurowanie własnego modelu: na przykład ocenę ryzyka transakcji w czasie rzeczywistym czy tworzenie list zaufanych sprzedawców. Pracujemy też z regulatorami, by móc jak najlepiej zrozumieć ich intencje. Jesteśmy też głosem doradczym. Wyjaśniamy, jak funkcjonuje świat płatności i jakie mechanizmy bezpieczeństwa w nim działają.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu