Rachunkowość zarządcza

DI
opublikowano: 02-09-2010, 11:23

Oto 10 ciekawostek z dziedziny rachunkowości opisanych w tej książce. Jeśli żadna z nich nie jest dla ciebie zaskoczeniem, to masz pełne prawo czuć ogromną dumę – jesteś na samym przedzie nowoczesnej rachunkowości, twoja praca nosi znamiona specjalisty naprawdę światowej klasy.

Ale jeśli coś cię zaskoczyło, to znaczy że twoje myślenie o rachunkowości, w ogóle o zarządzaniu, nie przystoi w roku 2010. Jest przestarzałe i wymaga szybkiej aktualizacji – lektura książki napisanej przez poważnych i poważanych fachowców jest najtańszym sposobem na aktualizację wiedzy.

(1) Czas jest bardzo cennym zasobem firmy, szczególnie gdy chodzi o wprowadzanie na rynek nowych usprawnień do istniejących produktów i nowych produktów. Najlepsze firmy potrafią ustawić sobie ambitny harmonogram naprawdę przydatnych nowości (kiedyś Sony, teraz Apple). Większość firm próbuje nadążyć za liderami, ale zwykle jest o kilka temp spóźniona. Jeśli twoja firma w pięciu ostatnich latach nie wdrożyło poważnych ulepszeń w użytkowaniu produktu lub też nie weszła na nowy rynek, to znaczy że kilka firm jest już znacznie, znacznie z przodu – i to one zbierają duże pieniądze z rynku.

(2) Od kilku lat specjaliści od reinżynieringu głosili potrzebę uproszczenia sposobu kontaktu firmy z klientami. Różne badania wskazywały, że czas klientów poświęcany na robienie interesów z firmą (B2B, B2C – nie ma znaczenia) jest marnowany na działania nieprzynoszące wartości. Zrozumienie, że czas klienta może być cennym elementem przewagi konkurencyjnej właśnie przeniknęło do rachunkowości. Oznacza to, że na poważnie zacznie się mierzenie i poprawianie tego wskaźnika po to, by zachęcić klientów do zakupów. Właściwie to są już pierwsze poważne efekty: sieć marketów Tesco testuje program podobny do „drive through” w McDonaldzie – przyjeżdżasz do marketu, czekasz chwilę w samochodzie w kolejce, odbierasz swoje elegancko spakowane zakupy, płacisz i odjeżdżasz. Zakupy zamawiasz wcześniej przez stronę internetową.

(3) W zależności od tego w jakim stadium znajduje się rynek danego produktu, należy mierzyć inne rzeczy w wymiarze operacyjnym i strategicznym. Nie można cały czas mierzyć wielkości przychodów w przeliczeniu na pracownika ani rentownością klientów ani kosztami w porównaniu z konkurentami. Każdy z tych wskaźników sprawdza się wyłącznie w jednej fazie cyklu życia – w innych utrudnia tylko podejmowanie błyskotliwych i zyskownych decyzji.

(4) W skład zespołu wielofunkcyjnego oddelegowanego do projektowania nowego produktu powinni wejść pracownicy zajmujący się następującymi 11 obszarami: analizą konkurencji, badaniami marketingowymi, klientami, recyklingiem, strategią przedsiębiorstwa, serwisem i usługami towarzyszącymi produktowi, procesami wytwórczymi, cechami fizycznymi produktu, rachunkowością zarządczą, dostawcami, analizą ekonomiczną. Im więcej tych działów brakuje w zespole, tym większe zagrożenie że opracowany produkt znacznie podniesie ciśnienie członków zarządu – tzn. nie przyniesie spodziewanych efektów finansowych.

(5) Rachunkowość zarządcza znajduje się już w czwartej fazie rozwoju. Oznacza to, że specjaliści powinni zajmować się nie tylko strukturą kosztów i budżetami (faza pierwsza), optymalizacją i rentownością (faza druga), rachunkiem kosztów działań i systemami pomiaru dokonań (faza trzecia), ale również zarządzaniem wartością przedsiębiorstwa i międzyorganizacyjnym zarządzaniem kosztami całej sieci branżowej, w której firma produkująca jest zaledwie jednym z elementów składowych.

(6) Sposób podejmowania decyzji biznesowych powinien różnić się w zależności od tego jakiego produktu dotyczy i jakim zakresem wiedzy firma dysponuje. Metafora młotka wbijającego na siłę klocki o przekroju prostokątnym w otwory kołowe jest wyświechtana, ale cały czas prawdziwa. Aha – nie istnieje coś takiego jak decyzja racjonalna w stu procentach.

(7) Porównując opłacalność projektów inwestycyjnych które trwają przez różny okres czasu (np. pół roku i dwa lata), trzeba dokładnie przyjrzeć się czy ten krótszy półroczny projekt można powtórzyć choć raz w okresie dwuletnim tego dłuższego projektu. Zwykle zakłada się z rozpędu, że tak właśnie będzie – ale nie stoją w miejscu ani gusty klientów, ani produkty konkurencji. Dlatego rozsądnie jest albo wziąć poprawkę w obliczeniach, albo tak opracować krótszy projekt żeby wycisnąć z niego jak najwięcej korzyści pozafinansowych np. kontakty z nowymi klientami, opinie rynku, testowanie nowych rozwiązań – bo one przydadzą się później, nawet gdy projekt nie zostanie powtórzony.

(8) Gdy zarząd wdraża nową strategię działania firmy na rynku, albo chociaż nowy plan operacyjny celujący w zmniejszenie kosztów funkcjonowania firmy, specjaliści od rachunkowości powinni aktywnie włączyć się w promocję i edukację strategii/planu wśród kadry zarządzającej średniego szczebla. Trzeba przygotować i przeprowadzić prezentacje, moduły szkoleniowe, prowadzić nieformalną agitację na rzecz nowego podejścia do pracy. W przedsiębiorstwach celujących w czub piramidy rynkowej lub w rynki globalne, takie podejście jest koniecznością – inaczej nowe inicjatywy będą się „tajemniczo” rozpełzywać bez oczekiwanych efektów. Konieczne jest wyjście zza arkusza kalkulacyjnego i kontakty z ludźmi. To duże wyzwanie. I nie jest to kaprys leniwego zarządu, tak stanowią standardy rachunkowości zarządczej.

(9)
Wszystkie działania realizowane w firmie przez pracowników można podzielić na podstawowe (wykonywane w związku z produktami lub klientami), pomocnicze (wspierają poprawną realizację innych działań), ogólne (niezwiązane bezpośrednio ani z produktami, ani z klientami). Ten podział jest całkowicie odmienny od podziału na działania tworzące wartość i nietworzące wartości np. kontrola jakości wyrobów gotowych jest działaniem podstawowym ale nie tworzy wartości dla klientów, testowanie prototypów jest działaniem pomocniczym ale tworzy wartość dla klienta. Przy ocenianiu i podejmowaniu decyzji co do utrzymania działania należy kierować się obiema tymi klasyfikacjami.

(10) Zanim w firmie zacznie się ekologiczna nagonka, warto dokładnie przeliczyć koszty wdrożenia nowych proekologicznych rozwiązań. Istnieją bowiem cztery rodzaje kosztów związanych z ekologicznym/środowiskowym wymiarem działalności firm: koszty wewnętrzne, koszty zewnętrzne, koszty prewencji, koszty detekcji. Pominięcie któregoś z nich jako nieznaczący to poważny błąd, ponieważ to nie są koszty które magicznie znikną. W końcu ktoś się o nie upomni, wraz z odsetkami. To tak jak ze śmierdzącym osobnikiem w autobusie – nikomu nie przeszkadza do pewnego czasu, potem zbiera się grupa osób i osobnik zostaje wyproszony na najbliższym przystanku.

Czy coś cię zaskoczyło z powyższych stwierdzeń? Może przeraziło? Jeśli nie, to gratulacje dla twojej fachowości. Ale jeśli tak, to jak najszybciej uaktualnij swoją wiedzę o rachunkowości.

Książka „Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne” Ireny Sobańskiej (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010), która jest nowym uaktualnionym wydaniem cenionego podręcznika akademickiego, jest dostępna w księgarniach tradycyjnych oraz w internetowych m.in. na stronie www.ksiegania.beck.pl.

Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne
Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne
None
None
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane