Raport: Bankowość mobilna i internetowa. Wskaźniki logowań klientów - II kwartał 2025

Wojciech Boczoń
opublikowano: 2025-09-24 08:28

W II kwartale 2025 r. polscy klienci zdecydowanie częściej logowali się do aplikacji bankowych niż do klasycznych systemów transakcyjnych w przeglądarce. W siedmiu analizowanych bankach, blisko dziewięć na dziesięć logowań przypada na kanał mobilny.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dane w poniższych tabelach zostały nam przesłane przez banki. W drugim kwartale 2025 roku udział logowań mobilnych przekraczał 90 procent w PKO Banku Polskim, Banku Pekao, Nest Banku i Alior Banku, sięgał około 89 procent w Santander Bank Polska i BNP Paribas, a jedynie w Credit Agricole spadł do mniej więcej 77 procent.

Sam wskaźnik logowań jest o tyle ważny, że pokazuje realne nawyki klientów: nie mierzy tylko posiadania aplikacji, lecz faktyczne użycie. Przy tak wysokich udziałach mobilna jest już standardem, a przeglądarka pełni funkcję uzupełniającą.

Warto zwrócić uwagę na pewne "subtelne" zmiany zachodzące na rynku. Na przykład Santander Consumer Bank od 25 czerwca 2025 r. przestał oferować nowym klientom pełny dostęp przez WWW, stawiając na aplikację jako podstawowy kanał. Raiffeisen Digital Bank promuje konto zakładane i obsługiwane przede wszystkim przez aplikację. Z kolei Trade Republic ma architekturę mobile-first, ale oferuje również logowanie przez stronę www.

Na poziomie nawyków klientów przewaga aplikacji będzie się utrwalać, bo to tam trafiają nowe funkcje, płatności natychmiastowe i integracje z portfelem telefonu. Warto jednak pamiętać, że w firmach i w segmentach wymagających pracy na dużych tabelach czy eksporcie danych kanał internetowy pozostanie potrzebny.

Z perspektywy rynku najbliższe lata przyniosą zapewne więcej przykładów „mobile-only” u mniejszych graczy oraz „mobile-first z wąskim web” u większych, co domknie zmianę, którą opisywałem już w 2018 r. na łamach Bankier.pl.

Liczba logowań - II kw. 2025
Bank Logowania
do bankowości mobilnej
Logowania
do bankowosci internetowej
Razem
wszystkie logowania:
Alior Bank 122 000 000 13 600 000 135 600 000
BNP Paribas 88 895 026 11 143 378 100 038 404
Credit Agricole 974 594 296 984 1 271 578
Nest Bank 8 403 782 904 310 9 308 092
PKO Bank Polski 708 440 126 73 295 398 781 735 524
Santander Bank Polska 290 013 382 34 799 289 324 812 671
Puls Biznesu
Udział procentowy - II kw. 2025
Bank Udział logowań do BI we wszystkich
logowaniach
Udział logowań do mobile we
wszystkich logowaniach
Alior Bank 10,03% 89,97%
Bank Pekao 10,00% 90,00%
BNP Paribas 11,14% 88,86%
Credit Agricole 23,36% 76,64%
Nest Bank 9,72% 90,28%
PKO Bank Polski 9,38% 90,62%
Santander Bank Polska 10,71% 89,29%
Puls Biznesu