Rekordowe wydatki chińskich turystów

opublikowano: 22-04-2015, 12:11

Chińscy turyści wydali w marcu rekordową kwotę na dobra luksusowe, wynika z raportu specjalizującej się w zwracaniu podatku VAT firmy Global Blue, na który powołuje się Reuters. Wydatki wsparte zostały przez zakupy dokonane w Europie, gdzie dzięki osłabieniu euro koszty nabycia były niższe niż na rodzimym rynku.

W minionym miesiącu wartość wydatków chińskich turystów, którzy są największymi nabywcami dóbr luksusowych, wzrosła aż o 122 proc. po wzroście w lutym o 52 proc. Tym samym w całym pierwszym kwartale 2015 r. dynamika wzrostu sięgnęła poziomu 67 proc. To ponad dwa razy więcej niż kwartał wcześniej (wartości kwotowych nie podano).

Chińskie turystki w dystrykcie Ginza w Tokio
Bloomberg

W całym minionym roku chińscy turyści wydali rekordową kwotę 164,8 mld USD o 28 proc. więcej niż w 2013 r. 

Tymczasem wielu chińskich turystów trzyma się z dala od lokalnego centrum „dobrobytu”, Hongkongu, gdzie wiele światowych marek zainwestowało w otwarcie nowych sklepów w ostatnich latach. Jedną z przyczyn tej wstrzemięźliwości są ostre przepisy antykorupcyjne obowiązujące w Państwie Środka. 

Dodatkowo w grę wchodzą wahania kursowe przemawiające na korzyść Starego Kontynentu. Niektóre z luksusowych dóbr kosztują nawet o ponad 50 proc. taniej w europejskich stolicach niż w chińskich miastach.

Taka tendencja zachęca azjatyckich nabywców do kupowania produktów w Europie i ich odsprzedaży w domu, która to praktyka często nazywana jest handlem równoległym lub szarą strefą. 

Broker JPMorgan Cazenove szacuje, że od 20 do 40 proc. luksusowej sprzedaży w Chinach ma obecnie charakter równoległy. 

Global Blue ocenia, że globalne wydatki turystów osiągnęły w marcu najwyższy poziom od maja 2011 r., pomimo że w przypadku Rosjan spadły o 39 proc. 

Najlepiej sprzedawały się zegarki i biżuteria, notując  67-proc. zwyżkę . Wzięciem cieszyła się również galanteria skórzana, której zakupy zwiększyły się 50 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane