Remont autostrady A-4 pochłonie 733,5 mln zł

Adam Brzozowski
opublikowano: 2003-04-16 00:00

Konsorcjum firm Strabag i Mota & Companhia zmodernizuje do 2005 r. autostradę A-4 na odcinku Krzywa-Wrocław. Wartość podpisywanego dziś z GDDKiA kontraktu to ponad 274 mln zł. Wkrótce ruszy przetarg na kolejny odcinek drogi.

Dzisiaj we Wrocławiu zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisze kontrakt na modernizację autostrady A-4 na odcinkach Krzywa-Wądroże Wielkie (43 km) i Krzywa-Legnica (30,5 km). Wykonawcą inwestycji wartości około 65 mln EUR (274,3 mln zł) jest konsorcjum firm: Strabag Austria, Strabag Germany i Mota & Companhia z Portugalii.

Będzie to II etap modernizacji autostrady A-4 na odcinku Krzywa-Wrocław. Konsorcjum wykonawców rozpocznie prace w II kwartale 2003 r. a zakończy w połowie 2005 r. Przedstawiciele polskiego oddziału firmy Strabag zapowiadają, że zagraniczni wykonawcy będą korzystali przez realizacji zadania z krajowych podwykonawców.

— Podwykonawcy będą mogli zarobić do 30 proc. wartości kontraktu, czyli około 83 mln zł. Zazwyczaj firmy korzystają z podwykonawców lokalnych. Czy tak będzie, okaże się, gdy konsorcjum przedstawi nam, jako inwestorowi, listę kontrahentów do akceptacji — mówi Joanna Bajor, zastępca dyrektora wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Modernizacja kolejnego odcinka autostrady — III etapu inwestycji, rozpocznie się w połowie 2004 r. W tym roku wrocławski oddział GDDKiA wybierze jego wykonawcę. Projekt zakłada wyremontowanie między Legnicą i Bielanami jezdni północnej długości 61,5 km. Wartość inwestycji to około 253,2 mln zł.

— Do końca maja stołeczne biuro projektów Profil wykona dokumentację przetargową, a do końca sierpnia dokumentację projektową. Zakończenie modernizacji tego odcinka planujemy na koniec 2005 r. — mówi Joanna Bajor.

Pierwszy etap modernizacji A-4 na odcinku Krzywa-Wrocław rozpoczął się w lipcu 2002 r. W jego ramach konsorcjum firm Walter, Heilit Verkehrswegbau i Budimex- -Dromex remontuje jezdnię południową między Wądrożem Wielkim i Bielanami Wrocławskimi długości 49,5 km. Spółki zakończą kontrakt wartości 206 mln zł na przełomie II i III kwartału 2004 r.

Wszystkie trzy etapy przewidziane do realizacji na lata 2002-05, finansowane są w 75 proc. z funduszu ISPA, a 25 proc. z budżetu państwa i środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego.