Do końca września resort funduszy przedstawi projekt Krajowego Planu Odbudowy. O dofinansowanie powalczą beneficjenci, którzy opracowali 1,2 tys. projektów
2,5 tys. wniosków wpłynęło do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej od beneficjentów chcących skorzystać z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

- Z tej puli wybraliśmy 1198 projektów – informuje Małgorzata Jarosińska – Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Dotyczą 8 obszarów – energetyki, infrastruktury, transportu, innowacji, zdrowia, ochrony środowiska, spójności terytorialnej oraz cyfryzacji.
W pierwszym etapie Komisja Europejska (KE) przyznała Polsce 18,9 mld EUR dotacji. W ciągu trzech lat kwota ta może zwiększyć się o 4,1 mld EUR, ale przyznanie dodatkowych funduszy będzie wyliczane na podstawie PKB na osobę, stopy bezrobocia itp. Małgorzata Jarosińska-Jedynak informuje, że trwają także rozmowy z KE dotyczące przyznania Polsce 34,2 mld EUR w formie pożyczek. W sumie więc rząd liczy na 57 mld EUR na wyjście z pandemicznego kryzysu. Projekt KPO ma być przedstawiony Brukseli do końca września 2020 r., by jak najszybciej opracować listę inwestycji i wyłonić beneficjentów.
Małgorzata Jarosińska – Jedynak informuje, że wartość wniosków kilkakrotnie przekracza pulę przyznanych dotacji.
- W przypadku dobrze przygotowanych projektów, których jednak nie uda się sfinansować z KPO, będziemy proponować skorzystanie z innych programów oraz instrumentów wsparcia – podkreśla Małgorzata Jarosińska – Jedynak.
Beneficjenci mogą starać się o dotację na 100 proc. wartości inwestycji, ale mogą także łączyć finansowanie z KPO z innymi programami, takimi na przykład jak Kolej Plus. Zgodnie z zaleceniami KE, wysoko punktowane będą m.in. projekty dotyczące ochrony środowiska oraz cyfryzacji. Małgorzata Jarosińska-Jedynak informuje, że unijni urzędnicy proponują w KPO, podobnie jak w przypadku funduszy spójności na przyszłą perspektywę, przyznanie tzw. zerowych markerów dla projektów drogowych. Oznacza to, że tego typu inwestycje miałyby małe szanse na wysoką punktację i pozyskanie pieniędzy z planu odbudowy.
- Prowadzimy jednak rozmowy z Komisją Europejską mające na celu inne ocenianie projektów z KPO niż z funduszy spójności – dodaje Małgorzata Jarosińska – Jedynak.
Możliwość finansowania inwestycji drogowych z tego programu, zwiększy szanse wykorzystania przewidzianych w nim dotacji.
Podpis: Katarzyna Kapczyńska