Tesla traci impet w Chinach. Sprzedaż gwałtownie spada też w Europie

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-11-04 11:17

Tesla notuje wyraźne osłabienie na kluczowych rynkach. W październiku sprzedaż samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach spadła o blisko 10 proc. rok do roku, a wyniki w Europie — zwłaszcza w krajach nordyckich — pogorszyły się jeszcze bardziej. Coraz ostrzejsza konkurencja ze strony lokalnych producentów, brak nowości produktowych i zmiana preferencji konsumentów zaczynają ciążyć amerykańskiemu gigantowi.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według danych China Passenger Car Association, Tesla sprzedała w październiku 2025 roku jedynie 61 497 samochodów wyprodukowanych w Państwie Środka, co oznacza spadek o 9,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. To wyraźne odwrócenie trendu po wrześniowym wzroście sprzedaży o 2,8 proc.

Z szanghajskiej gigafabryki Tesli trafiają na rynek modele 3 i Y, eksportowane m.in. do Europy i Indii. Jednak w porównaniu z wrześniem, całkowita sprzedaż tych modeli – łącznie z eksportem – spadła aż o 32,3 proc.

Jednocześnie największy chiński rywal Tesli, BYD, również odnotował gorsze wyniki – jego globalna sprzedaż samochodów spadła w październiku o 12 proc., co było największym spadkiem od niemal dwóch lat.

Tesla bez tanich modeli i z problemami w Europie

Tesla wciąż nie ogłosiła, kiedy na rynku chińskim pojawią się tańsze wersje modeli 3 i Y, które zadebiutowały w innych krajach w zeszłym miesiącu. Tymczasem konkurencja w Chinach intensywnie się zaostrza – lokalne marki oferują coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody w niższej cenie.

Problemy nie ograniczają się jednak do Azji. Sprzedaż Tesli spadła w październiku również w Europie, zwłaszcza na rynkach skandynawskich.

W Szwecji liczba rejestracji nowych Tesli spadła aż o 89 proc., do zaledwie 133 egzemplarzy, co oznacza, że firma sprzedała mniej aut niż Porsche.

W Danii sprzedaż spadła o 86 proc., a rynek przejęły chińskie marki BYD, Xpeng i Zeekr. Z kolei e Norwegii, gdzie dominują auta elektryczne, wyniki Tesli obniżyły się o 50 proc.

Nadzieje na nowe otwarcie z Cybercabem

Tesla próbuje odzyskać zainteresowanie klientów, zapowiadając premierę autonomicznego pojazdu Cybercab w Szanghaju. Nie wiadomo jednak, czy spółka Elona Muska planuje wprowadzić robotaxi na chińskie drogi, gdzie prym wiodą już lokalni gracze – Baidu, Pony.ai i WeRide – testujący swoje pojazdy w wielu miastach.

Równocześnie Tesla planuje zwiększyć produkcję w odpowiedzi na oczekiwany wzrost popytu w sezonie świątecznym. Jednak rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów i tanich europejskich modeli sprawia, że utrzymanie dotychczasowej dynamiki sprzedaży będzie dla firmy coraz trudniejsze.