Czytasz dzięki

Ściskanie balonu ze wszystkich stron

Robert Reinfuss
opublikowano: 19-06-2006, 00:00

Trzeba stawiać cele i rozliczać z ich realizacji, a wtedy pracownicy wiedzą, jakie są reguły i czego chce od nich zarząd. To wiemy jako menedżerowie i z większą lub mniejszą gorliwością wdrażamy.

Wdrażamy i patrzymy. A tu nic. Wyniki jak były mizerne, tak są, a ludzie wydają się nawet bardziej zdemotywowani. Na dodatek narzekają, że pracy coraz więcej i budżet niewykonywalny. W czym problem?

W pewnej znanej mi firmie ustalono, co dla niej ważne. A ważne były i koszty, i sprzedaż, i udział w rynku, i marża, i porządny zysk, a także rozwój firmy. Ustalono cele dla kadry zarządzającej, odzwierciedlające wszystko, co ważne. Zarząd spojrzał na to, co ustalił, zachwycił się i polecił wdrożyć. Ci, którzy mieli wdrażać, chwilę ponarzekali i zabrali się do roboty.

Zabrali się i zorientowali, że — aby wszystko zrealizować — musieliby mieć dwa razy więcej czasu i zasobów. Czyli, że nic się nie zmieniło w stosunku do roku ubiegłego, gdy celów nikt im nie stawiał. „Zarząd chce z nas wydusić ostatnie siły”, „jak się nie da zrobić wszystkiego, to trzeba zrobić tylko to, co najważniejsze” — słusznie kombinowali.

Ale pojawił się problem: nie można zrezygnować z realizacji części celów, bo to grozi utratą premii. Trzeba robić wszystko — czyli nic porządnie. Zarząd — niezadowolony z wyników — naciskał na realizację wszystkich wytycznych. Żeby ratować budżet, ktoś wymyślił podniesienie premii, inny redukcję budżetu, aż wszyscy zrozumieli, że to nic nie da. Choć motywacja naturalna w ludziach jest podatna na sterowanie jak ścianki balonu na ucisk, to nie da się jej skierować we wszystkie strony naraz.

To była ważna dla nas nauka. Odkryliśmy, że z motywacją jest jak z powietrzem w balonie. Od zarządzeń go nie przybędzie, a może ubyć. Jeśli ściśniemy z jednej strony, to z drugiej musimy odpuścić. I wreszcie wniosek dla nas najtrudniejszy — trzeba wybrać, co jest ważniejsze, a z czego możemy zrezygnować; za co płacimy więcej, a gdzie odzyskujemy fundusze.

I tak zrobiliśmy kolejny krok do przodu. Tych kroków przed nami było jeszcze wiele.

Robert Reinfuss, właściciel firmy doradztwa personalnego

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Reinfuss

Polecane