Sieci coraz gęstsze

25-03-2014, 00:00

Upowszechnienie zakupów w internecie to dla firm bodziec do walki o klientów na portalach aukcyjnych, ale też do zakładania własnych platform sprzedaży.

Możliwości sprzedaży produktów i usług w sieci jest wiele. Jedną z nich są platformy handlowe, takie jak Allegro, Świstak czy eBay, które z roku na rok oferują użytkownikom coraz bardziej zaawansowane funkcje. Przedsiębiorcy, którzy chcą wejść ze swoją ofertą do sieci, mogą stworzyć własną platformę handlową. Eksperci radzą jednak podejść do tego z głową.

Pod młotkiem
Najpopularniejszą platformą aukcyjną jest Allegro.pl, którą każdego miesiąca odwiedza średnio 12 mln użytkowników wybierających spośród 32,5 mln propozycji. 

FORUM MOŻLIWOŚCI:
Tworząc platformę e-commerce, zyskujemy nowe
rynki zbytu i zwiększamy możliwości dotarcia z ofertą
do klientów. Otwieramy się na użytkowników, którzy chętnie korzystają z nowych technologii i coraz częściej dokonują zakupów w sieci — mówi Rafael Moucka, prezes firmy Positive Technology.
Zobacz więcej

FORUM MOŻLIWOŚCI: Tworząc platformę e-commerce, zyskujemy nowe rynki zbytu i zwiększamy możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Otwieramy się na użytkowników, którzy chętnie korzystają z nowych technologii i coraz częściej dokonują zakupów w sieci — mówi Rafael Moucka, prezes firmy Positive Technology.

- Jesteśmy odpowiedzialni za ułatwianie zakupów i zapewnianie bezpieczeństwa kupującym przy jednoczesnym wsparciu naszych sprzedawców, którzy działają na bardzo konkurencyjnym i szybko rozwijającym się rynku e-commerce – mówi Diana Tokarska, p.o. dyrektor zarządzającej Allegro.pl.

Oprócz wystawienia towaru na aukcji na portalu można również zastosować opcję sprzedaży produktu z ustaloną z góry ceną (opcja „Kup Teraz”).
Jak tłumaczy Diana Tokarska, Allegro przyciąga zarówno nowe firmy, jak i działające już od dłuższego czasu znane sklepy internetowe.

- Sprzedającym oferujemy specjalne narzędzie on-line, które pomaga im kontrolować przebieg transakcji na każdym etapie – od przygotowania przedmiotu na sprzedaż aż po wystawienie komentarza po zakupie. Nasze rozwiązanie pozwala wykonać wiele czynności automatycznie i konfigurować je według własnych potrzeb. Ostatnio  wprowadziliśmy edytor zdjęć, który pozwala łatwo i wygodnie poprawić estetykę prezentacji towaru – mówi Diana Tokarska.

Aby przyciągnąć większą liczbę klientów, platforma uruchomiła system ratalny on-line PayU, dzięki któremu można zrobić zakupy bez stania w kolejkach i zbędnych formalności. Raty są dostępne dla większości użytkowników serwisu, którzy mają zdolność kredytową.

- Oferujemy także rozwiązanie pozwalające na zapłatę jednym kliknięciem, gdy ma się kartę kredytową, debetową, obciążeniową albo pre-paid. Oznacza to, że kupujący, korzystając z tej samej karty, którą wypłacają pieniądze z bankomatu, mogą jeszcze szybciej i łatwiej płacić za zakupy na Allegro. Chcemy rozwijać potencjał łatwych płatności również w rozwiązaniach dla urządzeń mobilnych – zdradza Diana Tokarska.


Pole wymiany
Przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na stworzenie własnej platformy handlowej.

- Jej wdrożenie to przede wszystkim uruchomienie kanału sprzedaży o ogromnym potencjale. Tworząc platformę e-commerce, zyskujemy nowe rynki zbytu i zwiększamy możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Otwieramy się na użytkowników, którzy chętnie korzystają z nowych technologii oraz – jak pokazują liczne badania – coraz częściej dokonują zakupów w sieci – uważa Rafael Moucka, prezes firmy Positive Technology, która tworzy platformy e-commerce.

Tłumaczy jednak, że choć takie rozwiązania pozwalają na sprzedaż produktów bez ograniczeń geograficznych, to aby wykorzystać ich potencjał, trzeba w pełni dostosować je do potrzeb firmy i jej klientów.

- Oprogramowanie, które ma wiele zindywidualizowanych funkcjonalności, sprawi, że sprzedaż internetowa będzie w pełni zautomatyzowana i intuicyjna. Przykładami mogą być integracje z programami magazynowo-sprzedażowymi, płatnościami internetowymi, firmami kurierskimi czy porównywarkami cenowymi. Wszystko to pozwala na dostosowanie oprogramowania do produktu i sposobu jego dystrybucji – wyjaśnia Rafael Moucka.

Kluczem do sukcesu jest też dobra współpraca zamawiającego platformę z wykonawcą. Ważne, by zamawiający traktował ją jako długofalową inwestycję, a nie wyłącznie dodatkowy koszt. Wiesław Płotka, właściciel firmy CoolPage.pl, tworzącej sklepy internetowe, zauważa, że najczęstszym błędem przedsiębiorców jest tworzenie platform na zasadzie „uruchom i zapomnij”, często na masowym, czyli bardzo tanim lub darmowym oprogramowaniu.

- Sklepy internetowe to nie to samo co tradycyjny punkt sprzedaży. W internecie jest znacznie większa konkurencyjność i docieramy do znacznie większej i zróżnicowanej grupy potencjalnych klientów – przypomina Wiesław Płotka.

Biuro projektowe
Platformę handlową w firmie CoolPage.pl tworzy się w dwóch etapach. W pierwszym powstają pomysły i plany rozwoju.

- Sprawdzamy konkurencję, proponujemy rozwiązania dla wyróżnienia produktu klienta w sieci. Drugi etap polega na stworzeniu platformy dla klienta i jej stałym rozwijaniu. Takie podejście daje maksymalne korzyści. Tak to wygląda na rynkach zachodnich, głównie w USA, gdzie zbiera się ekipę, która tworzy i rozwija projekt, finansuje się go przez minimum 18 miesięcy i dopiero po tym czasie sprawdza się, czy jest opłacalny, czy wymaga dokapitalizowania, czy należy go zamknąć bądź sprzedać – mówi Wiesław Płotka.

W CoolPage.pl wykonanie sklepu internetowego kosztuje od 9 tys. zł netto, zaś za opiekę techniczną, czyli stałe rozwijanie platformy, trzeba zapłacić od 3 tys. zł netto miesięcznie.


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sieci coraz gęstsze