Sieci handlowe kształtują postawy prośrodowiskowe społeczeństwa

KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI
opublikowano: 2023-03-06 14:17

Firmy handlu wielkopowierzchniowego są od lat liderami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Wyprzedzając legislację, podejmują systemowe działania na rzecz transformacji systemu gospodarowania odpadami w modelu linearnym do modelu cyrkularnego (GOZ) poprzez m.in. racjonalne wykorzystanie surowców nieodnawialnych, minimalizację powstawania odpadów oraz włączanie jak największej ilości odpadów do obiegu zamkniętego.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
RENATA JUSZKIEWICZ prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
RENATA JUSZKIEWICZ prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

Sieci handlowe postawiły sobie ambitne i określone w czasie cele w zakresie polityki opakowaniowej. W ramach ograniczania wykorzystania zasobów naturalnych dążą do optymalizacji efektywności energetycznej (np. odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, pompy geotermalne, inteligentne systemy oświetlenia i sterowania budynkiem, fotowoltaika, farmy wiatrowe, nisko- i zeroemisyjny transport). Sklepy wycofały z oferty jednorazowe naczynia, produkty i opakowania plastikowe, zastępując je biodegradowalnymi bądź wielorazowymi alternatywami. Zgodnie z filozofią ekoprojektowania zwiększają w obiegu ilość opakowań produktów marek własnych o zredukowanej masie oraz takich, które łatwiej poddają się recyklingowi. Umożliwiają klientom zakupy na wagę do własnych opakowań. Zmniejszają zużycie tworzyw sztucznych do magazynowania i transportu, korzystają z palet wielokrotnego użytku wypożyczanych w systemie poolingowym. Sieci prowadzą kompleksową segregację odpadów w swoich sklepach oraz przekazują je do profesjonalnego recyklingu. W wielu sklepach ruszyły już pilotażowe projekty stanowiące zalążek przyszłego systemu kaucyjnego. Testowane są innowacyjne rozwiązania, np. butelkomaty w punktach sprzedaży.

Sklepy podejmują działania mające na celu ograniczanie skali marnowania żywności. Dzięki wdrożeniu automatycznych systemów zamawiania towarów utrzymują optymalny poziom zapasów. Przeprowadzana jest systemowa kontrola dat przydatności do spożycia oraz monitoring łańcucha chłodniczego. Produkty z krótkim terminem ważności, wykładane na specjalnych ladach, są sprzedawane w obniżonych cenach. Dzięki współpracy sieci z partnerami społecznymi, m.in. Bankami Żywności, Caritas Polska czy aplikacją Too Good to Go, nadwyżki niesprzedanej żywności trafiają do osób najbardziej potrzebujących. Przekazywane przez klientów — w ramach pomocy charytatywnej — artykuły przemysłowe, np. meble, odzież, zyskują drugie życie.

Sklepy zapewniają też odbiór elektrośmieci. Włączanie przez sieci handlowe jak największej ilości odpadów do obiegu zamkniętego odbywa się za pośrednictwem wyspecjalizowanych firm, które zajmują się m.in. segregacją i recyklingiem odpadów, wytwarzaniem energii bio z odpadów organicznych czy przetwarzaniem odpadów w celu uzyskania nowych produktów.

Sieci handlowe są liderami opinii kształtującymi prośrodowiskowe postawy wśród polskiego społeczeństwa. Poprzez projekty i kampanie edukacyjne budują świadomość ekologiczną zarówno wśród swoich pracowników i partnerów biznesowych, jak i konsumentów.