Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) od dawna szukały inwestora dla Business Linków, ogólnopolskiej sieci biur coworkingowych dla młodych firm. Znalazły Skanską. Należąca do grupy spółka Skanska Workplaces Europe wraz z AIP zgłosiła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamiar „utworzenia wspólnego przedsiębiorcy”.



„Przedmiotem działania wspólnego przedsiębiorcy będzie przygotowanie, uruchomienie i prowadzenie lokalizacji typu Business Link, w których nowopowstałym przedsiębiorcom będzie udzielane techniczne i merytoryczne wsparcie” — podał UOKiK.
Przestrzeń do rozwoju
Z nieoficjalnych informacji wynika, że Skanska będzie inwestorem mniejszościowym w projekcie AIP. Strony podpisały już umowę, a szczegóły ogłoszą na konferencji prasowej we wtorek. Takie partnerstwo nie jest zaskoczeniem — deweloper i generalny wykonawca wraz z siecią Business Link szuka innowacyjnych projektów dla sektora nieruchomości biurowych w ramach programu Urban Quest. Obecnie Business Linki dysponują 13,65 tys. mkw. powierzchni biurowej w dziesięciu największych polskich miastach. Są to nowocześnie i niebanalnie zaaranżowaneprzestrzenie biurowe i konferencyjne — do wynajęcia i coworkingu. Za podstawowy pakiet przedsiębiorca płaci 500 zł miesięcznie. Start-upy mogą skorzystać nie tylko z przestrzeni do pracy — Business Linki oferują im kompleksowe wsparcie rozwoju: mentoring, dostęp do inwestorów i startupowej społeczności. Część firm działa pod parasolem fundacji AIP, która pomaga rejestrować działalność i wspomaga rozwój (np. oferując obsługę prawną i księgową). AIP podaje, że przychody start-upów działających w jego akceleratorach wyniosły w 2016 r. 55,5 mln zł. Jacek Aleksandrowicz, współzałożyciel i wiceprezes Business Linku, deklarował w lutym w rozmowie z agencją ISB, że rozwój powierzchni biurowej dla start-upów wymaga 100 mln zł inwestycji. Business Link ma łącznie oferować 60 tys. mkw. biur. Widzi jeszcze przestrzeń do rozwoju w Polsce, ale w kolejnych 2-3 latach pomyśli o ekspansji zagranicznej.
Pożądane start-upy
Start-upy chętnie korzystają z biur w systemie coworkingu. Mogą wybierać między prostymi ofertami, obejmującymi tylko przestrzeń do pracy, a kompleksowymi, w których dostęp do biura to element szerszego wsparcia dla młodych firm. W tym obszarze działają m.in. Google, który właśnie rusza z nową odsłoną Campus Warsaw, czy The Heart Warsaw, którego inicjatorem jest firma D-RAFT, a partnerami: Daftcode, Ghelamco, Mastercard i Samsung. Inny deweloper, Adgar, utworzył coworkingowy projekt The Brain Embassy. Do wejścia na nasz rynek szykują się też światowi potentaci — MindSpace i WeWork.
— Centrum innowacji The Heart Warsaw ma inspirować i rozwijać innowacyjne przedsięwzięcia, z których jako Ghelamco będziemy również korzystać. Docelowo zostanie przeniesione do The Warsaw Hub, w którym znajdzie się miejsce dla przestrzeni coworkingowej. Najważniejszy jest dla nas dostęp do innowacji, przestrzeń biurowa jest tylko jednym z elementów oferty dla start-upów — mówi Jarosław Zagórski, dyrektor ds. handlu i rozwoju w Ghelamco Poland. The Brain Embassy rozwija się tak dobrze, że wkrótce się powiększy i poszerzy — do obecnej lokalizacji w Adgar Park West (w której urośnie z 1,7 do 3 tys. mkw.) doda nową — w budynkach Adgar Plaza na Mokotowie.
— Docelowo chcemy, aby taka przestrzeń znalazła się w każdym z naszych budynków biurowych — mówi Katarzyna Bobowska-Caruso, dyrektor ds. strategii i rozwoju firmy Adgar Poland. Coworking, który jest ostatnio modny wśród młodego biznesu (bo pozwala stosunkowo tanio stać się najemcą atrakcyjnego biura), sam na razie nie jest biznesem — przynajmniej dla deweloperów.
— Tego typu biura nie są obecnie dochodowe. To raczej inwestycje w przyszłość — zwłaszcza że startupowi najemcy są atrakcyjnym partnerem dla dużych, międzynarodowych korporacji — mówi Jarosław Pilch, dyrektor zespołu reprezentacji najemcy firmy doradczej Savills.