Skanska wzmocni Business Linki

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2017-04-23 22:00
zaktualizowano: 2017-04-23 16:46

Deweloper i AIP będą razem wspierać start-upy. Oferują nie tylko modne biura do coworkingu

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) od dawna szukały inwestora dla Business Linków, ogólnopolskiej sieci biur coworkingowych dla młodych firm. Znalazły Skanską. Należąca do grupy spółka Skanska Workplaces Europe wraz z AIP zgłosiła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamiar „utworzenia wspólnego przedsiębiorcy”.

„Przedmiotem działania wspólnego przedsiębiorcy będzie przygotowanie, uruchomienie i prowadzenie lokalizacji typu Business Link, w których nowopowstałym przedsiębiorcom będzie udzielane techniczne i merytoryczne wsparcie” — podał UOKiK.

Przestrzeń do rozwoju

Z nieoficjalnych informacji wynika, że Skanska będzie inwestorem mniejszościowym w projekcie AIP. Strony podpisały już umowę, a szczegóły ogłoszą na konferencji prasowej we wtorek. Takie partnerstwo nie jest zaskoczeniem — deweloper i generalny wykonawca wraz z siecią Business Link szuka innowacyjnych projektów dla sektora nieruchomości biurowych w ramach programu Urban Quest. Obecnie Business Linki dysponują 13,65 tys. mkw. powierzchni biurowej w dziesięciu największych polskich miastach. Są to nowocześnie i niebanalnie zaaranżowaneprzestrzenie biurowe i konferencyjne — do wynajęcia i coworkingu. Za podstawowy pakiet przedsiębiorca płaci 500 zł miesięcznie. Start-upy mogą skorzystać nie tylko z przestrzeni do pracy — Business Linki oferują im kompleksowe wsparcie rozwoju: mentoring, dostęp do inwestorów i startupowej społeczności. Część firm działa pod parasolem fundacji AIP, która pomaga rejestrować działalność i wspomaga rozwój (np. oferując obsługę prawną i księgową). AIP podaje, że przychody start-upów działających w jego akceleratorach wyniosły w 2016 r. 55,5 mln zł. Jacek Aleksandrowicz, współzałożyciel i wiceprezes Business Linku, deklarował w lutym w rozmowie z agencją ISB, że rozwój powierzchni biurowej dla start-upów wymaga 100 mln zł inwestycji. Business Link ma łącznie oferować 60 tys. mkw. biur. Widzi jeszcze przestrzeń do rozwoju w Polsce, ale w kolejnych 2-3 latach pomyśli o ekspansji zagranicznej.

Pożądane start-upy

Start-upy chętnie korzystają z biur w systemie coworkingu. Mogą wybierać między prostymi ofertami, obejmującymi tylko przestrzeń do pracy, a kompleksowymi, w których dostęp do biura to element szerszego wsparcia dla młodych firm. W tym obszarze działają m.in. Google, który właśnie rusza z nową odsłoną Campus Warsaw, czy The Heart Warsaw, którego inicjatorem jest firma D-RAFT, a partnerami: Daftcode, Ghelamco, Mastercard i Samsung. Inny deweloper, Adgar, utworzył coworkingowy projekt The Brain Embassy. Do wejścia na nasz rynek szykują się też światowi potentaci — MindSpace i WeWork.

— Centrum innowacji The Heart Warsaw ma inspirować i rozwijać innowacyjne przedsięwzięcia, z których jako Ghelamco będziemy również korzystać. Docelowo zostanie przeniesione do The Warsaw Hub, w którym znajdzie się miejsce dla przestrzeni coworkingowej. Najważniejszy jest dla nas dostęp do innowacji, przestrzeń biurowa jest tylko jednym z elementów oferty dla start-upów — mówi Jarosław Zagórski, dyrektor ds. handlu i rozwoju w Ghelamco Poland. The Brain Embassy rozwija się tak dobrze, że wkrótce się powiększy i poszerzy — do obecnej lokalizacji w Adgar Park West (w której urośnie z 1,7 do 3 tys. mkw.) doda nową — w budynkach Adgar Plaza na Mokotowie.

— Docelowo chcemy, aby taka przestrzeń znalazła się w każdym z naszych budynków biurowych — mówi Katarzyna Bobowska-Caruso, dyrektor ds. strategii i rozwoju firmy Adgar Poland. Coworking, który jest ostatnio modny wśród młodego biznesu (bo pozwala stosunkowo tanio stać się najemcą atrakcyjnego biura), sam na razie nie jest biznesem — przynajmniej dla deweloperów.

— Tego typu biura nie są obecnie dochodowe. To raczej inwestycje w przyszłość — zwłaszcza że startupowi najemcy są atrakcyjnym partnerem dla dużych, międzynarodowych korporacji — mówi Jarosław Pilch, dyrektor zespołu reprezentacji najemcy firmy doradczej Savills.