SMG/KRC przełamała monopol OBOP-u
Badania słuchalności stacji radiowych są drogie
Agencja badań rynkowych SMG KRC podpisała umowę z agencją reklamową Polskiego Radia na prowadzenie pomiarów słuchalności. W ten sposób została przełamana dominująca pozycja Ośrodka Badań Opinii Publicznej (OBOP), który do tej pory wykonywał takie usługi na rzecz państwowego nadawcy.
Badania słuchalności audycji radiowych są jednym z podstawowych czynników kształtujących rynek reklamy w tych mediach. Wykonują je dwie firmy — SMG/KRC oraz OBOP. Obie posiadają swoich stałych klientów — duże i małe stacje radiowe oraz agencje reklamowe.
— Na rynku tego typu badań nie ma zbyt dużo miejsca. Staraliśmy się od dwóch lat o wejście do Polskiego Radia. Jednak OBOP miał tam niemalże monopolistyczną pozycję — twierdzi Krzysztof Kruszewski, prezes SMG/KRC.
Jeden z pragnących zachować anonimowość specjalistów twierdzi, że uprzywilejowana sytuacja OBOP-u była głównie związana z tym, że jednym z właścicieli tej firmy, podobnie jak PR, była TVP, czyli Skarb Państwa. Jego zdaniem, państwowe radio łatwiej dogadywało się z częściowo państwową instytucją. Trzeba jednak zaznaczyć, że w wyniku prywatyzacji w 1998 roku OBOP stał się częścią grupy Taylor Nelson Sofres — jednej z największych na świecie firm badań rynkowych.
— Zeszły rok był przełomowy dla Polskiego Radia. Urynkowiono działy odpowiedzialne za posunięcia marketingowe — mówi Krzysztof Kruszewski.
W efekcie — jak twierdzi nasz rozmówca — postanowiono zmienić firmę przygotowującą badania słuchalności audycji radiowych. Wczoraj SMG/KRC oraz agencja reklamy Polskiego Radia ogłosiły rozpoczącie współpracy.
— Nie możemy podać, ile wynosi wartość kontraktu podpisanego z Polskim Radiem. Niewątpliwie stanowi on jedno z większych wyzwań przez nas podjętych. Tego typu badania są bardzo drogie. Ich koszt może wynosić od 0,5 do 1 mln USD (2,1-4,2 mln zł) i najczęściej opłaca je wspólnie kilka firm — dodaje Krzysztof Kruszewski.
Wojciech Pawlak, prezes OBOP-u, nie dramatyzuje.
— Nie chcę komentować tej sytuacji. Uważam, że nie będzie to problemem dla naszej firmy — uważa.
Według niego, OBOP dalej będzie wykonywać inne badania dla Polskiego Radia.
— Osiągnęliśmy porozumienie z Polskim Radiem. Uzyskaliśmy obietnicę, dotyczącą dalszej współpracy, ustaliliśmy też jej warunki. Myślę, że będą to dobre badania i dobre warunki — twierdzi Wojciech Pawlak.
Nie uważa również, że działalność OBOP-u na rzecz państwowych mediów mogła stanowić jakiś monopol.
— Wprowadziliśmy dobre metody telemetryczne i dlatego korzystano z naszych usług. Odbiegają one znacznie od technik pomiarowych, stosowanych przez SMG/KRC i inne ośrodki. W przyszłym roku Polskie Radio przekona się, o ile lepsze są nasze badania — podsumowuje Wojciech Pawlak.
PIERWSZY WYŁOM: To, co udało się SMG/KRC, to prawdziwa rewolucja na rynku. Pierwsi przełamaliśmy monopol OBOP-u w państwowym radiu — mówi Krzysztof Kruszewski, prezes agencji badania rynku SMG/KRC. fot. B. Skrzyński