Rozrzut branżowy jest bardzo duży: na rynku są twórcy gier, projektanci mody damskiej i przedstawiciele sektora spożywczego — od browarów przez słodycze po restauracje. Coś dla siebie znajdą także pasjonaci biotechnologii i dronów. Pieniądze można także powierzyć zarządowi producenta paneli akustycznych, a po kapitał sięga także wytwórca elektrycznych aut dostawczych.
O tym warto pamiętać
Jak kupić akcje w zbiórce udziałowej?
Udziały w spółkach można kupić przez platformy polskie i zagraniczne. Czasami spółki oferują też udziały na własną rękę.
Jak można sprzedać udziały?
Pierwszą drogą jest sprzedaż akcji innemu inwestorowi przez zawarcie umowy cywilnej. W tym wariancie cenę sprzedaży udziałów należy ustalić z kupującym. Inne możliwości to odsprzedaż akcji na giełdzie (o ile spółka zadebiutuje na rynku) i sprzedaż inwestorowi strategicznemu lub finansowemu (jeśli taki się pojawi). Czasem spółki same decydują się na wykup akcji własnych.
Jaka jest specyfika zbiórki udziałowej?
To inwestycja na długie lata – większość spółek to start-upy. Należy zatem uzbroić się w cierpliwość, bo pierwsza okazja do sprzedaży akcji pojawi się pewnie po kilku latach i nie ma gwarancji, że uda się wyjść z zyskiem.
Z tego typu wydatkiem wiąże się wysokie ryzyko – nawet dobre założenia i prognozy nie uchronią firm przed bankructwem. Może się okazać, że biznes, w który zainwestowaliśmy, nigdy nie okaże się rentowny: nie wyjdzie z fazy pomysłu, upadnie przez dużą konkurencję, brak klientów itd. Inwestować zatem należy ze świadomością, że stracić można całość wyłożonego kapitału. Trzeba także pamiętać, że platformy nie muszą wnikliwie analizować spółek i ich funkcjonowania przed dopuszczeniem do sprzedaży akcji. Nie ponoszą za to odpowiedzialności (działają zwykle tylko jak słup ogłoszeniowy).
Przed inwestycją należy zapoznać się z dokumentami spółki – informacjami o jej działalności i rodzajami ryzyka. Zwykle można zadawać pytania spółce, prosić o dokumenty finansowe i prognozy. Należy korzystać z każdej informacji, a decyzję o inwestycji podejmować samodzielnie.
Należy być krytycznym – analizować każdy segment działalności spółki, zwrócić uwagę na komunikację z przyszłymi inwestorami i historię dokonań zespołu menedżerów.