System: narzędzie konkurencyjności

Tomasz Bela, Arkadiusz Skuza
08-10-2001, 00:00

System: narzędzie konkurencyjności

Zarządzanie łańcuchem dostaw (Supply Chain Management) to kompletne, zintegrowane planowanie i przeprowadzanie operacji związanych z dostawami w sieci logistycznej obejmującej dostawców oraz ich dostawców, producentów, dystrybutorów, klientów oraz ich klientów.

Najczęściej pojawiającymi się elementami procesu logistycznego są: planowanie przepływów materiałowych na wszystkich poziomach, projektowanie produktów, planowanie podaży i popytu, śledzenie poziomu zapasów, organizacja wysyłek produktów, wspólne zarządzanie wymianą informacji.

Istota systemu

SCM polega na maksymalizacji poziomu integracji wszystkich elementów łańcucha logistycznego. W efekcie powstaje jeden, stabilny i w pełni zintegrowany twór, cechujący się synergią działań wewnętrznych i kooperatywnym funkcjonowaniem wszystkich składowych w warunkach zmieniającego się otoczenia.

Koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw zakłada również stałe mierzenie wydajności oraz efektywności. Raz przygotowane i wdrożone rozwiązanie musi być poddawane ciągłemu udoskonalaniu.

Mierzenie poszczególnych wskaźników, np. szybkość przepływu informacji, poziom zapasów w magazynach, czas niezbędny na realizację zamówienia, umożliwiają nieustanną kontrolę elementów łańcucha. Efektem jest ciągłe ulepszanie działań elementarnych, co bezpośrednio przekłada się na poprawę parametrów funkcjonowania całości.

Cykl realizacji

Wdrożenie SCM należy traktować jako cykl z trzema podstawowymi etapami: projektowania, wdrożenia i optymalizacji.

Projektowanie polega na szczegółowym opracowaniu procesów przebiegających w zintegrowanym łańcuchu dostaw. Bardzo ważne na tym etapie jest podejście procesowe. Ponadto należy uwzględnić znaczenie kultury organizacyjnej w skutecznym funkcjonowaniu firmy, w szczególności oddolnych inicjatyw i pracy zespołowej.

Podejście procesowe opiera się na zarządzaniu procesami biznesowymi mającymi miejsce w organizacji i poza nią. Aby jednak można było nimi zarządzać, należy opisać i poddać analizie podstawowe procesy zachodzące w organizacji i całym łańcuchu dostaw, analizować procesy wewnętrzne przez pryzmat potrzeb klientów, udokumentować, zmierzyć wszystkie istotne procesy i działania.

Etap projektowania łańcucha dostaw jest bardzo istotny z punktu widzenia dalszych działań. Dlatego też w tej fazie wykorzystuje się precyzyjne narzędzia informatyczne służące do projektowania procesów i struktur organizacyjnych.

Udokumentowanie i opisanie zależności pomiędzy partnerami łańcucha logistycznego jest następnie wdrażane, wszystkie elementy łańcucha logistycznego są łączone w jedną całość. W tej nowej sytuacji np. odbiorca towaru może, poprzez zintegrowany system informatyczny, błyskawicznie złożyć zamówienie u producenta, określając np. wielkość i czas dostawy. Producent widzi je w swoim systemie. Na podsta- wie tych informacji jest w stanie dostosować wielkość i czas cyklu produkcyjnego tak, że minimalizuje wielkość zapasów i materiałów, co pociąga za sobą redukcję kosztów.

Optymalizacja

Na tym etapie wszystkie wdrożone i zaprojektowane procesy łańcucha logistycznego konfrontowane są z warunkami otoczenia. Istotne jest tutaj uchwycenie danych płynących wprost z makro- i mikrootoczenia, które mogą mieć wpływ na efektywność funkcjonowania zaprojektowanego łańcucha dostaw.

Należy zwrócić szczególną uwagę na konkurencję, która być może podjęła już działania bezpośrednio wpływające na poziom konkurencyjności naszego sys- temu logistycznego. Jeżeli np. w naszej firmie zaprojektowano realizację zamówienia na 24 godziny, może się okazać, że nasi konkurenci wykonują tę samą operację w czasie 12 godzin.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Bela, Arkadiusz Skuza

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / System: narzędzie konkurencyjności