Topnieje oferta autokomisów

opublikowano: 03-05-2021, 20:00

Kłopoty z dostawą nowych samochodów wyraźnie odbijają się na rynku wtórnym. Zaczyna brakować najmłodszych roczników. Tylko w Polsce oferta stopniała o niemal 11 tys. aut.

Od początku 2021 r. rośnie popyt na nowe i używane samochody. Przedsiębiorcy i klienci indywidualni oswoili się z pandemią i próbują się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Przejawem jest m.in stopniowe odmrażanie budżetów i decyzji motoryzacyjnych, co za tym idzie – wzrost popytu. Niestety jednocześnie maleje podaż. Na rynku pierwotnym przede wszystkim z powodu wydłużonych terminów dostaw aut. Odbija się to na rynku wtórnym. Grupa AAA Auto szacuje, że w Europie Środkowej brakuje 31 tys. używanych samochodów. Dotyczy to tylko segmentu najdroższych aut, czyli prawie nowych (do 3 lat i do 50 tys. km przebiegu).

– Mimo że rynek samochodów używanych zaczął się w marcu stabilizować, a liczba aut używanych nawet przekroczyła ubiegłoroczną, w segmencie prawie nowych samochodów nadal jest wyraźny niedobór. Szacujemy, że w Czechach brakuje około 8 tys. aut, na Słowacji i w Polsce ponad 10 tys., a na Węgrzech około 2 tys. W całym regionie w pierwszym kwartale tego roku oferowano do sprzedaży aż o 31 tys. samochodów mniej – mówi Petr Vaněček, dyrektor operacyjny sieci autocentrów AAA Auto.

Wobec ustępującej pandemii i stopniowego znoszenia ograniczeń rynek powinien się ustabilizować w drugiej połowie roku.

W pierwszym kwartale 2021 r. na rynku aut używanych w Polsce liczba ogłoszeń o prawie nowych samochodach wyniosła 52,8 tys., czyli niemal 10,9 tys. mniej niż w pierwszym kwartale 2020 r. Średnia cena rok do roku wzrosła o 4,9 tys. zł – do 87,8 tys. zł. Średnia wieku wynosiła 1,5 roku, a licznik wskazywał najczęściej 15,3 tys. km. Najczęściej oferowano w tym segmencie toyotę corollę (1526 aut), opla astrę (972 ) i renault clio (888 ).

108 993

Tyle używanych aut najmłodszych roczników (do 3 lat) oferowano do sprzedaży w pierwszym kwartale 2021 r. w europejskiej sieci AAA Auto. Rok temu ofert było ponad 140 tys.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane