Transport towarów niebezpiecznych z FedEx - specjalizacja, która zobowiązuje

Publikacja firmy FedEx, partnera rankingu Gazele Biznesu 2024
opublikowano: 2025-04-07 11:39

Rewolucja technologiczna przekształca całe ekosystemy gospodarcze. W tym dynamicznie zmieniającym się krajobrazie branża transportowa stoi w obliczu nowych wyzwań. Niewątpliwie jednym z takich wyzwań staje transport towarów niebezpiecznych. FedEx od ponad 45 lat zbiera w nim doświadczenia i wyznacza standardy na całym świecie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wiele firm, by wspomnieć tylko o przemyśle chemicznym, medycznym, sektorze energetycznym czy branży motoryzacyjnej, nie byłoby w stanie funkcjonować bez regularnych dostaw produktów i substancji niebezpiecznych, i to zarówno na poziomie lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Nie mówimy tu jednak jedynie o wielkich, globalnych producentach. Obrotem towarami niebezpiecznymi zajmuje się coraz większa liczba mniejszych podmiotów, kojarzonych głównie z sektorem e-commerce.

Ważne definicje

Skoro towary niebezpieczne mają strategiczne znaczenie dla coraz większej liczby przedsiębiorstw i gałęzi gospodarki, to czym właściwie są? Jest to każda rzecz lub substancja, która może stanowić zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa, mienia lub środowiska, jeżeli nie jest odpowiednio obsługiwana i pakowana.

Istnieje dziewięć klas takich produktów i dla każdego podmiotu obracającej tego typu materiałami niezwykle ważne jest, aby wiedzieć, czy przesyłane przez niego przedmioty należą do którejś z nich. Na liście towarów niebezpiecznych znajdziemy materiały wybuchowe, gazy sprężone lub skroplone, ciecze łatwopalne, substancje utleniające, łatwopalne ciała stałe, substancje trujące i zakaźne, materiały promieniotwórcze, substancje żrące oraz inne, czyli przedmioty i substancje, które nie są sklasyfikowane w żadnej innej kategorii, na przykład suchy lód i baterie litowe.

W przypadku niektórych towarów, jak materiały wybuchowe czy trujące, stwarzane niebezpieczeństwo jest oczywiste. Są jednak produkty, które, choć na pierwszy rzut oka wydają się nieszkodliwe, także zaliczają się do tej grupy.

Wyspecjalizowany przewoźnik

- W praktyce niemal każdy nasz klient ma potrzebę wysłania towaru niebezpiecznego. W transporcie lotniczym klienci z branży produkcyjnej najczęściej wysyłają i sprowadzają za naszym pośrednictwem urządzenia, laptopy oraz telefony z bateriami litowymi - mówi Agnieszka Paczkowska, Worldwide Sales Manager, FedEx.

W FedEx możliwa jest wysyłka każdej formy tego typu baterii: w urządzeniu, z urządzeniem i poza urządzeniem, co jest rzadkością na rynku.

- Drugim obszarem, w którym FedEx najczęściej transportuje towary niebezpieczne, jest branża medyczna. W tym sektorze najczęściej transportowanym towarem niebezpiecznym jest samo opakowanie produktu medycznego, w którym wykorzystuje się suchy lód jako środek chłodzący. Dzięki naszym rygorystycznym procedurom klienci transportujący produkty z suchym lodem mogą skorzystać z uproszczonej oferty. W przypadku transportu innych towarów niebezpiecznych z tego sektora najczęściej spotykane przesyłki zawierają materiały biologiczne i medyczne, próbki diagnostyczne oraz szczepionki - wymienia Agnieszka Paczkowska.

Coraz częściej towary, które, choć pozornie kwalifikują się do standardowego transportu, w rzeczywistości wymagają specjalistycznych procedur i przygotowania. Na liście towarów niebezpiecznych znajdziemy także przedmioty codziennego użytku jak dezodoranty, lakiery do włosów, perfumy, farby, kleje, magnesy, a nawet bita śmietana w sprayu.

Dla przedsiębiorstw ważne jest, by w razie jakichkolwiek wątpliwości, czy dany towar zaliczany jest do grupy niebezpiecznych sprawdzić odpowiednie przepisy, a w razie potrzeby skonsultować się z przedstawicielem firmy transportowej. Dlaczego to takie ważne? Transport towarów niebezpiecznych podlega niezwykle rygorystycznym regulacjom i procedurom. Nie tylko przewoźnik bierze na siebie odpowiedzialność za wysyłkę. Obowiązki leżą także po stronie nadawcy. Musi on poprawnie zidentyfikować towar, spakować go zgodnie z przepisami i dokładnie opisać, co potwierdza, wypełniając tzw. deklarację nadawcy.

- W FedEx nasi klienci mogą liczyć na wsparcie i konsultacje dotyczące najlepszych praktyk i wymagań prawnych. Jednocześnie, zanim przesyłka trafi na pokład samolotu bądź do ciężarówki wymagamy, aby osoby odpowiedzialne za pakowanie, oznakowanie i wysyłkę towarów niebezpiecznych po stronie naszego klienta posiadały odpowiednie przeszkolenie, aby zminimalizować ryzyko i zapewnić zgodność z przepisami – przypomina Agnieszka Paczkowska.

Wybór sprawdzonego przewoźnika

Podmioty wysyłające towary niebezpieczne muszą mieć świadomość, że nie tylko odpowiednie przygotowanie wysyłki jest ważne. Kluczowy w całym procesie jest także wybór profesjonalnego przewoźnika, który zagwarantuje bezpieczny i efektywny transport towarów niebezpiecznych. Transport tego typu przedmiotów obwarowany jest bowiem niezwykle restrykcyjnymi regulacjami, a firma, która wykonuje tego typu przewozy, musi spełnić szereg wymagań: dysponować wysoce specjalistyczną wiedzą, posiadać wymagane certyfikaty, przeszkolony personel oraz flotę pojazdów zgodnych z normami.

W transporcie towarów niebezpiecznych FedEx dysponuje ponad 45-letnim doświadczeniem. Od ponad 27 lat jest członkiem globalnych stowarzyszeń zajmujących się regulacjami dotyczącymi transportu towarów niebezpiecznych, co plasuje ją w czołówce firm oferujących usługi wysyłki tego typu przesyłek.
- Oferujemy szeroki wachlarz opcji transportowych, co zapewnia nam elastyczność w doborze rozwiązań dostosowanych do potrzeb i terminów naszych klientów. Dzięki niezrównanej siatce lotniczej i drogowej mamy możliwość transportu ponad 2200 rodzajów towarów niebezpiecznych do i z ponad 90 krajów i terytoriów na całym świecie. Zapewniamy wsparcie specjalistów, którzy w razie wątpliwości pomogą przeprowadzić przez cały proces nadania wysyłki. Dzięki narzędziom do monitorowania klienci mogą na bieżąco śledzić jej drogę.

Podczas gdy większość przewoźników dopuszcza przesyłki z towarami niebezpiecznymi o maksymalnej wadze 35 kilogramów, FedEx jako jedna z nielicznych firm logistycznych transportuje przesyłki DG o wadze przekraczającej tę wartość. Umożliwia to np. transport baterii do samochodów elektrycznych, co stanowi ogromne ułatwienie dla firm z branży motoryzacyjnej.

Przygotowanie wysyłki towarów niebezpiecznych w 5 krokach

  1. Poznanie przepisów
    Przepisy zawierają różnorodne zastrzeżenia, w tym szczegóły określające rodzaje opakowań, wymaganą dokumentację i etykiety. Normy mogą się różnić zależnie od środka transportu. ADR to międzynarodowa umowa, która reguluje transport towarów niebezpiecznych drogą lądową, z kolei IATA określa, jakie towary (i w jaki sposób) mogą być transportowane drogą lotniczą. To ważne, ponieważ dziś wielu klientów korzysta z wielu opcji wysyłkowych. Dla części przesyłek zamawiany jest transport ekspresowy, aby przesyłka znalazła się w miejscu docelowym już następnego dnia. Dla pozostałej grupy wybierają natomiast wariant ekonomiczny, gdzie transport odbywa się głównie z wykorzystaniem sieci drogowej. Niezależnie, czy przesyłka będzie transportowane siecią lotniczą, drogową, czy kombinacją obydwu ważne jest przekazanie firmie logistycznej precyzyjnych informacji, które ułatwią organizację całego procesu.
  2. Odpowiednie przeszkolenie
    Każda osoba zajmująca się przygotowywaniem towarów niebezpiecznych do transportu musi przejść odpowiednie szkolenie zgodne ze wszystkimi obowiązującymi przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych. Wymóg ten leży zarówno po stronie firmy transportowej i jej pracowników, jak i osób, które dany towar niebezpieczny wysyłają.
  3. Klasyfikacja przesyłki
    Osoba dokonująca wysyłki jest odpowiedzialna za prawidłowe sklasyfikowanie towarów przeznaczonych do transportu. Informacje wynikające z klasyfikacji są nie tylko ważne dla firmy transportowej, ale również niezbędne dla służb celno-skarbowych w procesie oclenia towarów przed ich dopuszczeniem do obrotu. W razie wątpliwości należy uzyskać informacje na temat klasyfikacji danego towaru od jego producenta lub dostawcy.
  4. Bezpieczne pakowanie i oznakowanie produktu
    W transporcie towarów niebezpiecznych kluczowe jest właściwe opakowanie przesyłki. Zabezpiecza nie tylko samą przesyłkę przed jej ewentualnym uszkodzeniem podczas transportu. Zapewnia też bezpieczeństwo wszystkim osobom, które będą miały styczność z naszą przesyłką podczas procesu, od kurierów, pracowników magazynu, kierowców i pilotów, którzy transportują przesyłkę, aż po osoby, które mają odebrać ją w miejscu docelowym. Odpowiednie opakowanie minimalizuje ryzyko wycieków, pożarów lub innych niebezpiecznych sytuacji. W transporcie towarów niebezpiecznych wymagane jest stosowanie specjalnych, certyfikowanych opakowań dostosowanych do rodzaju towaru. Przedmioty muszą być również odpowiednio zabezpieczone wewnątrz opakowania, aby zapobiec uszkodzeniom. Każdy towar niebezpieczny musi być też odpowiednio oznakowany. Oznaczenia różnią się w zależności od klasyfikacji towaru.
  5. Dokumentacja
    Częścią restrykcyjnego systemu bezpieczeństwa, stosowanego przez wszystkie firmy transportujące towary niebezpieczne, jest specjalnie do tego stworzona dokumentacja, w tym dokument przewozowy lub dla transportu lotniczego „Deklaracji Nadawcy Towarów Niebezpiecznych. Jest to forma deklaracji nadawcy, poświadczająca, że towary zostały zapakowane, oznakowane i zgłoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych. Dokumentacja ta jest uzupełniana o dokumenty celne i lotniczy list przewozowy, w przypadku wysyłki produktów za granicę lub drogą powietrzną. Dobrą praktyką branżową jest również obejmowanie tego typu przesyłek odpowiednim ubezpieczeniem.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface