Trzech producentów sześciu podstawowych marek piwnych opanowało w grudniu 57 proc. piwnego detalu. W porównaniu z listopadem największy wzrost zanotował Okocim. Udziały traciły m.in. Tyskie i Żywiec.
Firma AC Nielsen zbadała wartościowy udział w rynku piwnych marek w grudniu 2001 r. Z zestawienia wynika, że szóstka liderów opanowała ponad 57 proc. rynku sprzedaży detalicznej.
Najlepiej sprzedającą się marką było Tyskie. Piwo produkowane przez Kompanię Piwowarską (browary Lech i Tychy) zdobyło w grudniu 2001 r. 17,3-proc. udział, o 0,9 proc. mniej niż w listopadzie. Drugie miejsce zajęła marka Żywiec. Piwo produkowane przez żywiecki browar (wchodzący — podobnie jak Leżajsk, EB i Warka — w skład grupy Żywiec) uzyskało 10,2-proc. I w tym przypadku nastąpił spadek udziałów, sięgający 0,3 proc.
Nie poprawiła pozycji marka Warka. W ostatnim miesiącu 2001 r. zdobyła 9,3 proc. detalicznej sprzedaży. W listopadzie jej udział sięgał 9,7 proc. Jednak i tak to piwo już dawno zdetronizowało EB i — mimo niewielkiego spadku — naciska na markę Żywiec, która jest okrętem flagowym grupy kontrolowanej przez Heinekena.
Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao, uważa, że jeżeli jakaś marka jest w stanie zagrozić Tyskiemu to może być to właśnie Warka. Agresywna kampania reklamowa zaczyna przynosić efekty.
Lepiej w detalu sprzedawał się natomiast Lech, druga marka Kompanii Piwowarskiej. W grudniu jej udziały sięgnęły 7,6 proc., podczas gdy w listopadzie — 7,3 proc.
Jednym z największych wzrostów może pochwalić się Okocim. Marka produkowana w brzeskim browarze w grudniu 2001 r. osiągnęła 6,8-proc. udział w sprzedaży detalicznej. W porównaniu z listopadem oznacza to wzrost o 0,8 proc. Szóste miejsce w rankingu zajmuje kolejny brand z grupy Żywca — Specjal. Piwo to również straciło udziały w detalu z 6,6 proc. w listopadzie do 6,0 proc. w grudniu.