MAREK ROCKI
senator, profesor, były rektor Szkoły Głównej Handlowej
Uchwalona przez Senat i przyjęta przez Sejm poprawka do ustawy o dostępie do informacji publicznej (uzupełnienie art. 5 o ust. 1a) to wdrożenie dyrektywy UE, której brak oznaczałby dla Polski kary finansowe. Cała nowelizacja dostęp zwiększa i ułatwia, więc zasadne jest wskazanie (zgodnie z art. 61 Konstytucji RP) przypadków jego ograniczenia — czasowego i zakresowo zminimalizowanego. Z braku takiego przepisu alternatywą stosowaną obecnie jest korzystanie z ustawy o informacji niejawnej, która informacje utajnia na zawsze. Znaczy to, że poprawka ułatwia, a nie utrudnia dostęp do informacji publicznej.
Odmowa podlegać będzie rygorom postępowania administracyjnego i nie będzie podejmowana pochopnie.
Dotychczasowe utajnienie zaś może nastąpić z podobnych powodów, ale opisanych szeroko („wpływ na gospodarkę”) i bez zakresu czasowego. Klauzulę może zdjąć tylko ten, kto ją nałożył. Automatyzm udostępnienia informacji po wykorzystaniu jest rozwiązaniem lepszym.