Unikaj frazesów w resume

opublikowano: 04-09-2016, 22:00

Przygotowując CV, warto rozważyć używanie niektórych sformułowań. Ich odbiór może być negatywny.

Najliczniejszą grupą, która najbardziej aktywnie poszukuje pracy, są osoby między 31. a 40. rokiem życia (48 proc. wszystkich kandydatów) — wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Antal. Posiadają one średnio 12-letni staż pracy, więc zazwyczaj mają też duży bagaż doświadczeń zawodowych, którymi mogą pochwalić się w CV. Przygotowując się na spotkanie rekrutacyjne, warto jednak zadać sobie pytanie, które sformułowania nie powinny się znaleźć w naszym resume.

Według ekspertów, jednym ze słów, nad którego użyciem warto się zastanowić , jest „zarządzanie”. — Informację o tym, że kandydat zarządzał np. projektem lub zespołem, można odebrać tak, jakby sam robił niewiele — poza mówieniem innym, co jest do wykonania. Zarządzanie konfliktem lub kryzysem można interpretować tak, jakby najpierw dopuściło się do tego, aby rzeczony konflikt lub kryzys powstał, a następnie angażowało się innych do rozwiązania sytuacji — komentuje Karolina Korzeniewska, ekspert Antal ds. rekrutacji w branży ubezpieczeń.

Zamiast ogólnego sformułowania kandydat powinien posłużyć się konkretnym przykładem lub przytoczyć liczby, takie jak choćby procent wzrostu sprzedaży. Najczęstszym powodem zmiany miejsca pracy w 2015 r. była chęć rozwinięcia nowych kompetencji — tak odpowiedziało 59 proc. respondentów. Warto jednak pamiętać, że umieszczenie w CV informacji na temat rozwoju może nie być odebrane tak pozytywnie jak np. nakreślenie zaplanowanej ścieżki zawodowej. To daje rekruterowi znak, że kandydat jest świadomy zdobytego doświadczenia i wie, co chce osiągnąć. Kolejnym słowem, którego użycie warto rozważyć, jest „komunikatywność”.

— Komunikatywność w aspekcie różnych stanowisk dotyczy różnych kompetencji miękkich. Kandydat na stanowisko menedżerskie powinien mieć umiejętność jasnego precyzowania swoich oczekiwań i formułowania celów, osoba pracująca na stanowisku handlowym lub analitycznym powinna natomiast podkreślić, że potrafi wypowiadać się profesjonalnie i dostosować swój przekaz do odbiorcy. Programista natomiast może wspomnieć, że posiada umiejętności przełożenia technicznych informacji na język zrozumiały dla przedstawicieli innych departamentów firmy — wyjaśnia Ewa Paprocka, menedżer zespołu w Antal IT Services.

Umiejętnością, którą lubi chwalić się wielu kandydatów, jest znajomość pakietu Office. Warto pamiętać o tym, że obecnie nie jest to żaden wyróżnik. Elementem każdego CV jest też informacja o znajomości języków. Nie warto wymieniać takich, których poziom nie jest przynajmniej średnio zaawansowany — czyli taki, w którym bez problemu przeprowadzimy rozmowę biznesową.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu