“USA grozi finansowy Armagedon”

MD
opublikowano: 27-09-2009, 14:46

USA jest zbyt zależne od tego, czy Japonia i Chiny kupią jego obligacje, twierdzi Julian Robertson, jeden z najbardziej znanych amerykańskich menedżerów, założyciel i szef Tiger Management.

- Stałby się prawie Armagedon gdyby Japończycy i Chińczycy przestali kupować nasz dług – powiedział Robertson w wywiadzie dla CNBC. – Nie wiem, skąd wzięlibyśmy pieniądze. Uważam, że wpędziliśmy się sami w tą straszną sytuację i powinniśmy jak najszybciej się z niej wydostać – dodał.  

Robertson jest przekonany, że realizacja czarnego scenariusza skutkowałaby gwałtownym wzrostem inflacji.

- Jeśli Chińczycy i Japończycy przestaliby kupować nasze obligacje inflacja szybko wzrosłaby do 15-20 proc. – powiedział. – To nie jest kwestia naszej gospodarki. To kwestia tego, kto pożyczy nam pieniądze jeśli nie oni. Wyobraźcie sobie sytuację, w której jesteśmy całkowicie zależni od tych dwóch krajów. To szaleństwo – dodał. 
Robertson nie spodziewa się, aby Chiny przestały kupować amerykańskie papiery dłużne. Obawia się jednak, że Japonia zacznie sprzedawać papiery długoterminowe.

- To jeszcze gorzej, niż gdyby ich nie kupowali. Z drugiej strony, kupują prawie wyłącznie krótkoterminowy dług. Czyli to, co właśnie oferujemy, bo nie jesteśmy w stanie sprzedać długu długoterminowego. I wiecie co, historia mówi, że kto pożycza na krótki termin jest naprawdę w kłopotach – powiedział.

Robertson uważa, że jedynym sposobem na uniknięcie problemów jest przywrócić wzrost gospodarczy i zwiększyć oszczędności.

- USA muszą przestać wydawać, obciąć wydatki, zacząć oszczędzać i zacząć ograniczać skalę działań – powiedział. – Dopóki się to nie stanie, myślę, że nie ma co mówić iż jesteśmy już na prostej – dodał. 

Oceniając obecną sytuację Robertson także nie jest wielkim optymistą.

- Uważam, że recesja, przynajmniej czasowo, minęła. Ale nie zajęliśmy się tak wieloma istotnymi problemami i pożyczamy tak wielkie kwoty, których nie jesteśmy w stanie oddawać dopóki Chińczycy i Japończycy nie kupią naszych obligacji – powiedział.

MD, cnbc.com

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MD

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane