Utrata bagażu na lotnisku – co zrobić? – Porady od Tanie loty - Centerfly.pl (Reklama)

Materiał Partnera
opublikowano: 22-09-2015, 09:48

Porady od Tanie loty - Centerfly.pl

Nie tylko zorganizowanie przelotu ludzi jest skomplikowaną operacją logistyczną, ale również konieczne jest dostarczenie na miejsce ich mienia. Na świecie każdego roku linie lotnicze transportują ponad 3 miliardy sztuk bagażu. Szacuje się jednocześnie, że w skali roku na lotniskach ginie około 35 milionów sztuk, czyli nawet około 100 tysięcy dziennie!

Jednym z koszmarów każdego podróżującego samolotami jest ryzyko zagubienia bagażu. Na pewno jako klient linii lotniczych oczekujesz, że zostaniesz potraktowany profesjonalnie, ale wypadki się zdarzają – czasami bagaż jest wysyłany na zupełnie inne lotnisko, zostaje zniszczony czy skradziony. Na szczęście, nie jest są to aż tak powszechne zdarzenia, ale warto wiedzieć, jak postępować wtedy, gdy twoja walizka nie doleci razem z tobą do celu.

Do kogo należy to zgłosić? Jakie są szanse na odnalezienie bagażu? Na jaką rekompensatę można liczyć? Jak zapobiegać takim sytuacjom? Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o utracie bagażu na lotnisku, zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem – dzięki niemu dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze w tym temacie, aby wiedzieć, jak postępować w przypadku straty walizki.

Logistyka bagażowa na lotniskach
Aby usprawnić czynności logistyczne, na lotniskach stosuje się różnego rodzaju systemy transportu bliskiego – taśmociągi, wózki, podnośniki, skanery, zaawansowane systemy komputerowe, a także nad wszystkim czuwają przeszkoleni pracownicy. Konieczne jest oznakowanie i posortowanie bagaży, przydzielenie ich do odpowiednich lotów, załadowanie ich na pokład, a potem ich rozładowanie, gdy dotrą one do celu. 

Pasażer, rozstając się ze swoją walizką, często nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak skomplikowaną drogę musi ona pokonać. Niestety, w takim zamieszaniu pomyłek nie można wyeliminować całkowicie. Za błędy głównie odpowiedzialni są pracownicy lotniska, którzy źle kategoryzują bagaż. Również przyczyną może być awaria systemu informatycznego, który ma za zadanie oznakowanie bagażu. Co ważne, o takie problemy łatwiej w przypadku dużych międzynarodowych portów lotniczych niż tych mniejszych, regionalnych, które nie mają tak wielu połączeń na dzień.

Na dokonanie załadunku bagażu do samolotu pracownicy nie mają zbyt dużo czasu – zwykle to około godziny, dlatego też cała operacja przebiega nierzadko w chaotycznej atmosferze, a w największych samolotach niejednokrotnie trzeba umieścić po kilka czy kilkanaście ton bagażu. Zdarza się wobec tego, że bagaż jest przydzielony do niewłaściwego samolotu, może zagubić się, spaść z wózka transportowego czy też uszkodzić się, jeżeli nie będzie odpowiednio wytrzymały. 

Twoja walizka w podróży dookoła świata
Zazwyczaj głównym powodem problemów z bagażem jest jego przydzielenie do niewłaściwego luku bagażowego. Wówczas jest on przesyłany do innego miasta lub też nawet do innego kraju – niejednokrotnie na inne kontynenty, więc twój bagaż może zwiedzić nawet cały świat. Można się o tym przekonać, sprawdzając umieszczone na nim nalepki i zawieszki. Zdarza się, że taka podróż może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni, dlatego jeżeli walizka przypadkowo została przesłana do innego kraju, jej odzyskanie może trochę potrwać.

Wysokie ryzyko zagubienia bagażu pojawia się zwłaszcza podczas podróży z przesiadkami. Wówczas obsługa lotniska musi szybko posortować wszystkie walizki, a potem przyporządkować je do odpowiednich miejsc. Wystarczy chwila nieuwagi, aby bagaż trafił do złego luku bagażowego. 

Oczywiście, w takiej sytuacji posiadacz walizki nie jest w stanie wpłynąć w żaden sposób na pracowników lotniska, dlatego trzeba tylko trzymać kciuki, aby walizka dotarła na miejsce zgodnie z planem i czekała u końca podróży.

Turysta, który leciał do Pekinu przez Moskwę, miał taką właśnie historię – dotyczyła ona jego standardowego bagażu pakowanego do luku bagażowego. Na lotnisku w Moskwie jego walizka nie została przyporządkowana na lot do Chin, dlatego też nieświadomy pasażer poleciał do celu bez walizki, o czym, niestety, dowiedział się dopiero na końcu podróży. Nie miał zatem przy sobie żadnych podstawowych produktów – ubrań oraz kosmetyków, wobec tego musiał zrobić zakupy na miejscu, wydając przy tym sporą sumę, ponieważ leciał na spotkanie służbowe i musiał wybrać garnitur, koszulę, krawat oraz buty. Wydawałoby się, że historia ma pozytywne zakończenie, ponieważ jego bagaż znalazł się w dobę, jednak ku zaskoczeniu jego właściciela zamiast swoich ubrań, komputera oraz dokumentów w środku znajdowały się kamienie i gazety.

Niestety, w Rosji tego rodzaju kradzieże wcale nie są rzadkie, również można się z nimi spotkać w innych biedniejszych krajach, które w statystykach są na najwyższych pozycjach pod względem liczby kradzieży bagaży. Podróżnikowi udało odzyskać się jedyne część zwrotu pieniędzy za swoje zakupy, a za okradziony bagaż oddano mu około 25% jego wartości.

Uwaga na bagaż podręczny!
Wydawałoby się, że ryzyko utarty bagażu podręcznego jest praktycznie zerowe, ponieważ pasażer ma go cały czas przy sobie, niemniej jednak warto pamiętać o tym, że również jest to możliwe. Zagrożenie bardzo dobrze ilustruje poniższa historia.

Jeden z mężczyzn leciał ze swoim kompanem z USA do Europy. Na amerykańskich lotniskach panuje zasada, że pasażerowie wywoływani podczas boardingu zgodnie z przyznanymi im uprzednio miejscami – przede wszystkim jest to stosowane w samolotach średnich i dużych, aby przeciwdziałać formującym się do nich kolejkom. Na pokład samolotu kolejno dostaje się 5 czy też 10 osób zgodnie ze swoimi numerami siedzeń. 

Pasażer razem ze swoim towarzyszem weszli do samolotu pod koniec wywoływania i zajęli swoje miejsca. Niestety, okazało się, że inni współpasażerowi zajęli ich wolną przestrzeń przeznaczoną na przechowywanie bagaży podręcznych – była ona wypełnione po brzegi. Niestety, obsługa samolotu nie była wcale pomocna, jako że stewardessa powiedziała, że w takiej sytuacji ich bagaże podręczne muszą trafić do luku bagażowego, chociaż wystarczająca ilość miejsca była pod fotelami. Protesty nie przyniosły oczekiwanego skutku. W rezultacie, aby nie opóźniać już dłużej lotu, pechowi pasażerowie zgodzili się na takie rozwiązanie. Pracownik lotniska przygotował odpowiedni dokument, a bagaże trafiły do luku bagażowego, zaznaczono przy tym, że muszą one trafić do Berlina, czyli miejsca docelowego.

Niestety, samolot z Los Angeles do Nowego Jorku, gdzie miała być przesiadka przed dalszym lotem do Berlina, przyleciał już z opóźnieniem. W rezultacie na przejście do drugiego samolotu pozostało niewiele czasu. Już wtedy pasażer ze swoim towarzyszem zaczęli podejrzewać, że sprawa z bagażem wcale nie będzie taka prosta. Po dotarciu do Berlina okazało się, że nie ich walizki nie znajdowały się na taśmie bagażowej. Na szczęście pracownik portu lotniczego pomógł im w ich zlokalizowaniu przez system komputerowy. Zgodnie z danymi bagaże rzeczywiście powinny być nadane na lot do Berlina, ale nie miały konkretnej daty.

Na szczęście walizki udało się odzyskać. Po kilku dniach pracownik z biura bagaży zagubionych skontaktował się z podróżnikami i przekazał im informację, że walizki zostały namierzone i czekają na lot do Europy. Bagaż został im przekazany tydzień po locie z USA do Europy – dodatkowo także został dowieziony taksówką z lotniska pod wskazany adres, co jest obowiązkiem przewoźnika i transport ten odbywa się na jego koszt.

Jak widać, nawet w przypadku bagażu podręcznego może okazać się, że nie dotrze on razem ze swoim właścicielem do celu. Ta sytuacja skończyła się szczęśliwe, ale podróżnicy najedli się strachu. Dodatkowo także zdecydowali się na wnioskowanie o rekompensatę, która przysługuje im wtedy, gdy walizka o czasie nie dotrze do właściciela. 

Jak zgłosić zagubiony bagaż?
Jeśli okazało się, że twój bagaż nie został dostarczony na miejsce i nie widać go na taśmie bagażowej, warto od razu wiedzieć, co zrobić, aby jego zlokalizowanie było szybsze, a tym samym także można było prędzej otrzymać go z powrotem, gdy jest to możliwe.

Konieczne jest udanie się do biura poszukiwana bagażu czy biura bagażu zaginionego na lotnisku lub też można udać się do lotniskowych biur biletowych przewoźnika, z którego usług się korzystało. Najlepiej zrobić to z miejsca i trzeba też mieć przy sobie odpowiednie dokumenty podróżne, w tym kartę pokładową oraz potwierdzenie nadania bagażu.

Po dokonaniu zgłoszenia pracownicy linii lotniczych rozpoczynają poszukiwania bagażu – korzystają w tym celu głównie ze specjalnych systemów międzynarodowych, które pozwalają na identyfikację bagażu – systemy takie obejmują setki różnych linii lotniczych. Dodatkowo także niektórzy przewoźnicy pozwalają swoim klientom na sprawdzenie aktualnego stanu poszukiwań bagażu online – wystarczy tylko wpisać na odpowiedniej stronie numer referencyjny. Zazwyczaj okazuje się, że bagaż jest możliwy w zlokalizowaniu już w 24 godziny. Gdy bagaż zostanie odnaleziony, wówczas na koszt przewoźnika jest on dostarczany do klienta.

Rekompensata za utracony bagaż
Zgodnie z przepisami prawa klient linii lotniczych może oczekiwać rekompensaty wtedy, gdy jego bagaż zostanie zagubiony, zniszczony lub dostarczony z opóźnieniem. Oczywiście, najlepiej w ogóle nie musieć korzystać z tego rodzaju procedury i lepiej mieć swój bagaż ze sobą, zwłaszcza gdy jego zawartość jest kosztowna. Kiedy można ubiegać się o rekompensatę i ile pieniędzy można uzyskać?

Rekompensata jest możliwa do uzyskania wtedy, gdy bagaż będzie zagubiony przez przewoźnika, a także wtedy, gdy zostanie on uszkodzony lub nie dotrze na czas. Linie mogą w takim przypadku wypłacić pieniądze swojemu klientowi lub też, gdy mowa o uszkodzeniach, mogą zamiast wypłaty dokonać naprawy walizki lub zażądać od klienta rachunku za naprawę, aby potem pokryć jego wysokość. Taka procedura jest coraz częściej stosowana, ponieważ wielu podróżujących wyłudzało od linii lotniczych rekompensaty, specjalnie podróżując z uszkodzonymi walizkami lub niszcząc je po podróży.

Idealnym rozwiązaniem dla pasażera jest szybka wyplata pieniędzy – niejednokrotnie są one potrzebne, gdy nie ma się środków na zakupienie podstawowych ubrań czy kosmetyków. Niestety, zdarza się też, że linie lotnicze stosują skomplikowane procedury związane z reklamacjami, które przeciągają się tygodniami, a nawet miesiącami. 

Zgodnie z przepisami europejskimi, jeśli bagaż został zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, wówczas pasażer może ubiegać się od linii lotniczej o odszkodowanie wynoszące do 1220 euro za jedną sztukę bagażu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy uszkodzenie wynika z wady bagażu. Istnieje także często możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia bagażu powyżej 1220 euro, dlatego jeżeli wieziesz ze sobą wartościowe przedmioty powyżej tej sumy, wtedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie – dokładne informacje można znaleźć na stronach przewoźników. Także warto wskazać, że niejednokrotnie w ramach ubezpieczenia turystycznego można wykupić polisę w przypadku zagubionego bagażu.

Skargę można złożyć w ciągu 7 dni lub 21 dni w przypadku opóźnionej dostawy. Gdy dojdzie do całkowitej utraty, wtedy graniczny czas składania zgłoszenia to 2 lata. Konieczne jest posiadanie dowodu nadania bagażu, karty pokładowej oraz przygotowanie pisma, a potem dostarczenie go do odpowiedniego działu obsługi przewoźnika. Zwykle gotowe formularze pism można znaleźć na stronach internetowych linii lotniczych – zawiera się w nich informacje dotyczące lotu, dane osobowe, informacje o stracie. Można także dołączyć rachunki za zakupy mienia, które było w walizce. 

Warto też wspomnieć, że w ramach lotu „tam”, linie lotnicze zwykle oferują w przypadku utraty walizki podstawowe kosmetyki, ubrania i inne akcesoria. Dla lotu „z powrotem” jest to jednak rzadko stosowana procedura.

Jak zmniejszyć ryzyko zagubienia bagażu?
Generalnie trudno skutecznie zapobiegać problemom związanym z zagubieniem bagażu, ponieważ w większości przypadków jego właściciel nie ma na to wpływu. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach. 

Przede wszystkim należy na bieżąco usuwać zawieszki i nalepki na walizkach, ponieważ taka pamiątka może dużo kosztować. Chociaż powinien w takim przypadku usunąć je pracownik lotniska, to jednak może dojść do przeoczenia. Gdy skaner na lotnisku trafi na nieaktualną zawieszkę lub nalepkę, wówczas może ją niewłaściwie odczytać, a tym sam także przyporządkować walizkę na niewłaściwą taśmę, co może skutkować przydzieleniem jej do innego lotu i w efekcie jej zagubieniem.

Warto jednocześnie wskazać, że statystyki zagubionych bagaży nie uwzględniają tych zniszczonych oraz uszkodzonych w trakcie transportu – niejednokrotnie tak bardzo, że nawet sam ich posiadacz może mieć problem z ich rozpoznaniem. Dlatego też tak ważne jest posiadanie solidnej walizki, która będzie mogła ochronić znajdujące się wewnątrz przedmioty, nierzadko wartościowe.

Warto też na niedalekie podróże zabierać tylko swój bagaż podręczny, który można wziąć ze sobą na pokład. Oczywiście, ma to też pewne minusy, ponieważ nie można przekroczyć limitu wagowego i wymiarowego swojej walizki, a w przeciwnym przypadku trzeba będzie nie dość, że za nią dopłacić, to jeszcze dodatkowo może ona wylądować w luku bagażowym tak jak standardowy bagaż.

Jeżeli wybierasz się w podróż z bagażem podręcznym oraz standardowym, w takim przypadku pamiętaj o tym, żeby zapakować się mądrze. Do bagażu podręcznego wrzuć wszystkie swoje najcenniejsze rzeczy, w tym sprzęt elektroniczny, biżuterię, także ważne dokumenty. Również przydadzą się para bielizny oraz małe kosmetyki, aby na wszelki wypadek nie musieć szukać ich wtedy, gdy walizka zaginie.

Co z wartościowymi przedmiotami?

Gdy wybierasz się w podróż samolotem, lepiej nie zabieraj ze sobą w ogóle wartościowych przedmiotów, których zagubienie mogłoby być dla ciebie dużą stratą. Dotyczy to między innymi biżuterii, sprzętu elektronicznego, pieniędzy. Na pewno nie powinno się umieszczać ich w bagażu standardowym w luku bagażowym. Jeśli chcesz przechować je w bagażu podręcznym, wtedy pamiętaj o tym, żeby mieć go zawsze ze sobą i w zasięgu swojego wzroku. Niestety, jak zostało już powyżej wspomniane, nawet bagaż podręczny nie jest całkowicie bezpieczny.

 

Rozwiązaniem, co także było już powiedziane, jest dodatkowe ubezpieczenie swojego bagażu – zarówno jako wykupienie takiej opcji u operatora, gdy jest to możliwe, lub też skorzystać z dodatkowych prywatnych ubezpieczeń turystycznych. Warto jednak dokładnie zapoznać się z informacjami zawartymi w umowie takich polis, ponieważ nie zawsze możliwe jest odzyskanie pieniędzy tak łatwo, jak reklamują to agenci ubezpieczeniowi. 

Podsumowanie
Zasadniczo pasażer nie ma dużego pola do manewru, gdy chodzi o ochronę przed zagubionym bagażem. Oczywiście, trzeba pamiętać o tym, żeby walizki były przygotowane do podróży – były wytrzymałe, czyste i w przypadku wartościowych przedmiotów ubezpieczone. Sposobem na zminimalizowanie ryzyka jest także unikanie lotów z przesiadkami. Niestety, często podróżujący na pewno przynajmniej raz zetkną się z utratą bagażu – na szczęście w większości przypadków można zlokalizować go w miarę szybko, a potem może on być doręczony do swojego właściciela.

W przypadku, gdy bagaż będzie zagubiony, zniszczony czy opóźniony, zawsze można także ubiegać się o odpowiednie zadośćuczynienie, które będzie mogło pokryć straty – całościowo lub częściowo zależnie od wartości bagażu oraz od stopnia doznanej szkody. Dzisiaj wiele linii lotniczych wychodzi naprzeciwko swoim klientom, pozwalając im na to, aby uzyskać rekompensatę w sposób szybki i sprawny, ale też nie jest to regułą.

Gdy zatem dojdzie do takiej przykrej sytuacji, nie zwlekaj i najlepiej natychmiast powiadom pracowników lotniska o swojej stracie. Oni będą mogli dokonać lokalizacji bagażu i powiedzieć ci, co należy zrobić, aby zgłosić się po rekompensatę. Dzisiaj często tego rodzaju procedury można załatwiać internetowo, co dodatkowo jest plusem. 

Najlepiej zatem zachować optymizm, ponieważ większość walizek znajduje się w przeciągu doby od ich utraty.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu