Wdrożenie: cel biznesowy

Karol Wieczorek
07-06-2001, 00:00

Wdrożenie: cel biznesowy

Biznesowo-ekonomiczne podejście przedsiębiorstw do inwestycji w IT jest rzadkością. Podejmując decyzje o zakupach zarządzający wolą działać na wyczucie, zamiast zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firm konsultingowych. Tymczasem dzięki usługom doradczym można zminimalizować ryzyko inwestycji, a niekiedy również obliczyć jej opłacalność.

Przedstawiciele firm specjalizujących się w doradztwie informatyczno-biznesowym, nie narzekają na brak klientów, ponieważ coraz więcej z nich szuka metod pozwalających na wykorzystanie informatyki w celu stworzenia unikatowej wartości dodanej. Po fali wdrożeń zintegrowanych pakietów klasy EPR, przyszedł czas na bankowość elektroniczną, systemy e-biznesowe, CRM.

— Większość przedsiębiorstw nie korzysta z usług strategicznego doradztwa informatycznego w sposób, w jaki powinno, czyli na etapie prac koncepcyjnych. Zgłaszają się oni do takich firm, jak nasza dopiero gdy pojawiają się problemy z wdrożeniem systemu, który zakupiono bez udziału doradcy. Gdy klient zasmakuje usług konsultingowych, nie popełnia już podobnych błędów — informuje Borys Stokalski, prezes firmy Infovide.

Cele przede wszystkim

— Gdy przedsiębiorstwo planuje zakup nowej maszyny czy linii produkcyjnej, regułą jest działanie na podstawie biznesplanu, w którym skrupulatnie wylicza się cele i zasadność inwestycji, okres jej zwrotu i wiele innych kwestii. Tymczasem, w dziedzinie inwestycji informatycznych, nadal spotykam zapytania ofertowe, np. na zakup zintegrowanego systemu zarządzania, w którym przedsiębiorstwo za cel wdrożenia stawia sobie... wdrożenie systemu — opowiada Andrzej Janowski z firmy Arthur Andersen.

W przypadku nieokreślenia przez przedsiębiorstwo celu biznesowego wdrożenia nowego rozwiązania — a co za tym idzie okoliczności, w których wdrożenie można uznać za udane — trudno oczekiwać zmian na lepsze.

Rozliczyć dostawcę

Ponadto w takiej sytuacji praktycznie nie ma możliwości rozliczenia dostawcy. Klient musi zapłacić dostawcy w momencie, w którym wdrożone rozwiązanie działa, czyli przetwarza dane, niezależnie od tego, czy przyniosło jakiekolwiek korzyści.

— Wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy, że może oczekiwać od firmy wdrażającej realizacji określonych celów biznesowych i od ich spełnienia uzależniać realizację swoich zobowiązań. Nasza firma, w przypadku innowacyjnych projektów, oferuje klientom możliwość uzależnienia wielkości wynagrodzenia od osiągnięcia zakładanych celów. Również w Polsce współpracujemy na tej zasadzie z kilkoma dużymi spółkami — deklaruje Maciej Markowski z firmy Accenture.

Firmy chętnie organizują konkursy ofert, w trakcie których twardo negocjują z dostawcami m.in. ceny oferowanych przez nich rozwiązań. Jednocześnie do wyjątków należą przedsiębiorstwa, które inwestycje w IT poprzedzają rachunkiem ekonomicznym.

Szukając uzasadnienia

— Nie brakuje firm, które wydawały ogromne kwoty na inwestycje w informatykę, a mimo to nie przyniosło im to większych korzyści. Trudno się więc dziwić, że zarządy podchodzą do informatyki z większą rezerwą, coraz częściej żądając wiarygodnego, ekonomicznego uzasadnienia ponoszonych na ten cel wydatków. W ślad za tym pojawia się, zauważalny również w naszym kraju, trend do liczenia opłacalności inwestycji w IT — mówi Borys Stokalski.

Jego zdaniem, zainteresowanie liczeniem opłacalności inwestycji w informatykę oraz TCO (total cost of ownership), czyli całkowitymi kosztami posiadania infrastruktury, będzie rosło wraz z pragmatyzacją rynku IT. Gdy tradycyjne chwyty marketingowe przestaną działać, firmy informatyczne będą musiały udowodnić klientom zasadność kolejnych inwestycji.

Karol Wieczorek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Wieczorek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wdrożenie: cel biznesowy