Tak nisko kurs Dino Polska, notowanego na GPW właściciela sieci supermarketów, jeszcze w tym roku nie był. Podczas poniedziałkowej sesji, 2 października, przełamał barierę 350 zł, spadając do ok. 344 zł, co oznacza spadek od czerwcowego szczytu o mniej więcej jedną trzecią. Ostatni raz inwestorzy płacili za akcje spółki mniej niż 350 zł w listopadzie 2022 r. Teraz transakcji po cenie na tym poziomie dokonał insider.
Jedyny insider handlujący akcjami Dino
Eryk Bajer, członek rady nadzorczej Dino, wraz z podmiotem powiązanym (spółka TBE) dokonał w poniedziałek dwóch transakcji – jedynych w tym roku w wykonaniu insidera. W jednej kupił 1363 akcje po 347,99 zł, a w drugiej 2790 po 347,8 zł – łącznie nabył 4153 walorów za 1,44 mln zł. 17 sierpnia miał 31,15 tys. akcji, co oznacza, że powiększył pakiet dwucyfrowo (w obrocie jest łącznie 98 mln walorów). Jedynym dużym akcjonariuszem Dino pozostaje jego założyciel, Tomasz Biernacki – kontroluje, wraz z podmiotem zależnym, 51,16 proc. akcji.
Eryk Bajer jest związany z Dino od lat – od 2010 r. zasiada w jego radzie nadzorczej. Od początku 2022 r. tylko on i powiązane z nim podmioty dokonywały insiderskich transakcji. W styczniu 2022 r. kupił 6150 akcji za 2,03 mln zł, a w kolejnym miesiącu 627 za 198 tys. zł, płacąc za sztukę 316-333 zł. Natomiast w listopadzie sprzedał 1513 walorów za 557 tys. zł, a Lidia Szóstak-Bajer 3300 za 1,2 mln zł (w obu przypadkach cena przekraczała 360 zł).
Otoczenie trudne dla sieci supermarketów
Jeszcze w czerwcu i lipcu notowania Dino były bliskie 500 zł, co zbliżało jego kapitalizację do 50 mld zł. Jednak po przedstawieniu w sierpniu wyników za II kw. słabszych od oczekiwań kurs się załamał. Rozczarowała przede wszystkim wysokość marż.
Od tego czasu korekta się przedłuża, a w transakcjach pakietowych akcjonariusze sprzedali ostatnio pakiety o wartości znacznie przekraczającej 200 mln zł. Analitycy zwracają uwagę m.in. na to, że wojna cenowa napędzana przez największe sieci handlowe nie sprzyja poprawie rentowności, a spadająca inflacja utrudnia utrzymanie wysokiej dynamiki sprzedaży porównywalnej.