Zapłać, awansuj i rozwijaj

Dorota Czerwińska
opublikowano: 16-05-2008, 00:00

Przepis na idealnego pracodawcę: daj pracownikowi widoki na wysokie zarobki, jasne ścieżki rozwoju i finansuj jego dalszą edukację.

Nowe pokolenie chce swobodniej zarządzać swoim czasem

Przepis na idealnego pracodawcę: daj pracownikowi widoki na wysokie zarobki, jasne ścieżki rozwoju i finansuj jego dalszą edukację.

Firma Universum, która na całym świecie bada trendy i wyzwania w dziedzinie przyciągania talentów do przedsiębiorstw, ogłosiła wyniki drugiej edycji badania Universum Student Survey. Pokazuje ono oczekiwania i preferencje związane z planowaną przez młodych ludzi karierą oraz to, co — ich zdaniem — przesądza o atrakcyjności pracodawcy. Podczas gali Universum Awards („Puls Biznesu” sprawował patronat medialny nad tym przedsięwzięciem) wręczono nagrody Idealnym Pracodawcom, czyli firmom, w których młodzi Polacy najbardziej chcieliby pracować (wyniki w ramce).

Co czyni atrakcyjnym

Według specjalistów z Universum, na siłę przyciągania firmy wpływają przede wszystkim cztery czynniki: wynagrodzenie i możliwości awansu, ludzie i kultura, charakterystyka pracy oraz reputacja i wizerunek pracodawcy. Badani studenci za najważniejsze czynniki uznali wynagrodzenie i możliwości awansu (29 proc.).

— Chodzi przede wszystkim o widoki na wysokie zarobki, jasne ścieżki rozwoju i finansowanie dalszej edukacji. Potwierdzają się wyniki z ubiegłego roku, kiedy finansowanie edukacji również było kluczowym elementem systemów motywacyjnych — komentuje Natalia Chomicka, country manager Universum Polska.

Równie istotne są dla badanych: ludzie i kultura (26 proc. wskazań) oraz charakterystyka pracy (26 proc.). Jeśli chodzi o ten pierwszy czynnik, to studenci kładą nacisk na przyjazne środowisko pracy, możliwość zrównoważenia życia osobistego i zawodowego oraz kreatywne i dynamiczne środowisko pracy. Z kolei charakterystyka pracy to dla nich przede wszystkim profesjonalne szkolenia i rozwój, stabilizacja oraz możliwość samodzielnego zarządzania swoim czasem pracy.

— Ta ostatnia cecha wyraźnie wpisuje się w obserwowany przez nas na całym świecie trend, związany z oczekiwaniem elastycznych form zatrudnienia. Nowe pokolenie głośno mówi, że chciałoby bardziej swobodnie zarządzać swoim czasem. Nie znaczy to, że będą pracować mniej, ale na przykład więcej i częściej będą łączyć się z firmą z domu — mówi Natalia Chomicka.

Na czwartym miejscu znalazły się reputacja i wizerunek pracodawcy (19 proc.), gdzie szczególną wagę studenci przywiązywali do szybkiego rozwoju firmy, jej dobrej reputacji i prestiżu.

Co zniechęca kandydatów

Universum poprosiło również respondentów o określenie cech, które zniechęcają ich do starań o posadę u jakiegoś pracodawcy. Zdaniem Natalii Chomickiej, te opinie mogą posłużyć jako wskazówka przy tworzeniu oferty dla młodych talentów, ale też jako znak, czego nie robić. Otóż najważniejszy okazał się brak możliwości zrównoważenia życia osobistego i zawodowego („ludzie i kultura”), mało innowacyjne produkty i usługi („reputacja i wizerunek”), brak kontroli nad godzinami pracy („charakterystyka pracy”) oraz brak jasnej ścieżki rozwoju („wynagrodzenie i rozwój”).

— Przedsiębiorstwa potrafiące sprostać oczekiwaniom rynku pracy to te, które go dobrze znają i rozumieją. Właśnie w ten sposób zapewniają sobie rekrutacyjny sukces — uważa Natalia Chomicka.

Jakie cele życiowe stawiają sobie polscy studenci? Przede wszystkim chcą być ekspertami w swojej dziedzinie (66 proc.) Podobnie jak w ubiegłym roku, liczy się dla nich także stabilne zatrudnienie i pozycja w firmie (47 proc.) oraz równowaga między karierą a życiem osobistym (45 proc.). Chcieliby też, by praca dostarczała im wyzwań (32,6 proc.). Ciekawostką tegorocznego badania jest potrzeba autonomii, najsilniej podkreślana przez grupę humanistów (35,2 proc. w stosunku do 29 proc. wszystkich badanych grup). Ta sama grupa chce być zaangażowana w pracę, która ma wyższy sens, za to stosunkowo mniej istotna jest dla niej potrzeba zrównoważenia życia osobistego i zawodowego (40,8 proc.).

Co ciekawe — podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu Universum — utrzymuje się stosunkowo małe zainteresowanie rozwojem międzynarodowej kariery (tylko 13,5 proc. respondentów). Ale też zdecydowaną chęć wyjazdu z Polski deklaruje zaledwie 3,3 proc. badanych.

Idealni Pracodawcy

- Kategoria Biznes:

1. PricewaterhouseCoopers

2. Ernst & Young

3. Procter & Gamble

4. L’Oreal

5. Coca-Cola Company

6. Deloitte

7. Google

8. Grupa ITI

9. Nestle

10. Nokia

- Kategoria IT

1. Google

2. IBM

3. Microsoft

4. Nokia

5. Dell

6. Grupa ITI

7. Hewlett-Packard

8. Motorola

9. Comarch

10. Siemens

- Kategoria Inżynieria:

1. Skanska

2. Toyota

3. Siemens

4. Budimex

5. Nokia

6. Philips

7. General Motors

8. ABB

9. Bosch

10. Polski Koncern Naftowy Orlen

- Kategoria Nauki humanistyczne:

1. Grupa ITI

2. Agora

3. Telewizja Polska

4. Telewizja Polsat

5. L’Oreal

6. Google

7. Wydawnictwo Bauer

8. PLL LOT

9. Nokia

10. Coca-Cola Company

- Kategoria Nauki ścisłe i przyrodnicze:

1. L’Oreal

2. Polpharma

3. GlaxoSmithKline

4. Bioton

5. Nova Polska

6. Johnson & Johnson

7. Google

8. Nestle

9. Plisa

10. Grupa ITI

- Nagrody specjalne

Wyróżnienie za najlepszą kampanię employer brandingu — Avon

Wyróżnienie za najlepsze eventy na uczelniach — Procter & Gamble.

Ranking Idealnych Pracodawców powstał na podstawie drugiej edycji badania Universum Student Survey 2008. W tegorocznej ankiecie wzięło udział niemal 10 tys. respondentów z całej Polski.

Dorota Czerwińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu