Żeby podbić, trzeba poznać

opublikowano: 30-08-2015, 22:00

Wywiad z… Jackiem Sochą, wiceprezesem i partnerem PwC, organizatorem merytorycznym konkursu "Polska Firma - Międzynarodowy Czempion".

Kryzys na Wschodzie przysłużył się polskim przedsiębiorcom, motywując ich do przestawienia się na konkurencję globalną — uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC.

Jacek Socha, wiceprezes i partner w PwC
Zobacz więcej

Jacek Socha, wiceprezes i partner w PwC Grzegorz Kawecki

Zobacz także

„Puls Biznesu”: Co dzisiaj jest największym wyzwaniem dla polskich eksporterów i inwestorów na zagranicznych rynkach?

Jacek Socha, wiceprezes i partner w PwC: Dwa najważniejsze wyzwania to niepewność geopolityczna związana z sytuacją na Wschodzie oraz niekorzystne otoczenie makroekonomiczne, w tym koniunktura w strefie euro, sytuacja w Chinach oraz uwarunkowania kursowe. W tegorocznej edycji raportu PwC „CEO Survey”, w którym badamy nastroje prezesów i dyrektorów generalnych firm, aż 80 proc. badanych w Polsce, a 78 proc. na świecie, wskazało sytuację geopolityczną jako główne ryzyko dla wzrostu ich biznesu. Polscy prezesi o wiele mniej optymistycznie podchodzą także do wzrostu gospodarczego na świecie w ciągu najbliższych 12 miesięcy — 14 proc. z nich oczekuje wyższego wzrostu, na świecie 37 proc., podczas gdy w 2014 r. było to w Polsce aż 41 proc. Duży wpływ na te nastroje ma z pewnością sytuacja na Wschodzie, która dała się we znaki rodzimym eksporterom. Pozostają także obawy o kondycję strefy euro, ponieważ sytuację w Grecji nadal trudno nazwać ustabilizowaną. Natomiast umocnienie się złotego wobec walut zagranicznych może powodować spadek opłacalności działalności eksportowej. Wszyscy przyglądają się również spowolnieniu gospodarczemu w Chinach i śledzą, co w związku z tym dzieje się na światowych giełdach. W przypadku eksporterów innym, równie istotnym wyzwaniem stają się bariery pozataryfowe. Z badania PwC „Bariery pozataryfowe dla polskich eksporterów żywności w UE” wynika, że rośnie liczba oraz sztywność barier pozataryfowych, głównie administracyjnych, oraz kampanii prasowych o negatywnym wydźwięku przeciwko importowi żywności z Polski. Mimo wielu przeciwności polscy przedsiębiorcy wykazują dużą skuteczność w działaniach na rynkach zagranicznych, co przekłada się na wzrost eksportu żywności z Polski. Wyzwaniem staje się także strategia wchodzenia na rynki zagraniczne. Stary model konkurencji cenowej nie daje już takich możliwości rozwojowych jak dotychczas. Natomiast cieszy fakt, że coraz więcej polskich firm zaczyna budować przewagę konkurencyjną, bazując na innowacjach i jakości. Niestety wymaga to dużo większych nakładów inwestycyjnych, ale pamiętajmy, że polskie firmy mają do dyspozycji znaczące fundusze na rozwój innowacyjnych produktów z nowej perspektywy finansowej UE 2014-20.

Czy ze względu na problemy w handlu ze Wschodem polski biznes powinien skierować wzrok na nowe rynki? Które?

W bilansie handlu zagranicznego w 2014 r. już zauważalne są zmiany. Nastąpił spadek eksportu do Rosji o 14 proc., w tym produktów rolno-spożywczych o 30 proc., na Ukrainę o 27 proc. i na Białoruś o 12 proc. Polscy przedsiębiorcy skoncentrowali się na krajach UE, eksport wzrósł o 2 pkt. proc. w stosunku do 2013 r. Ich uwagę przyciągnęły także rynki rozwijające się, np. Algieria, ZEA czy Arabia Saudyjska. Sytuacja na Wschodzie może nam wręcz pomóc, bo widać jeszcze silniejszą motywację wśród polskich firm do przestawienia się na konkurencję globalną i uniezależnienie się od rynków wschodnich.

Rekomendujemy czystą kalkulację, czyli odważne podbijanie nowych i obiecujących rynków przy jednoczesnej obecności w bezpiecznych i sprawdzonych krajach.

Gdzie jest największy geograficznie potencjał do ekspansji dla polskich przedsiębiorstw? Czy jest sens wchodzić na nowe rynki, budując biznes od zera, czy lepiej szukać okazji do przejęć?

Potencjał geograficzny do ekspansji oraz sposób wchodzenia na nowe rynki zależą od wielu czynników, m.in. cech produktu lub usługi, modelu biznesowego czy założeń strategicznych. W raporcie PwC „Polski Czempion” zbadaliśmy znaczenie poszczególnych parametrów przy podejmowaniu decyzji o wyborze kraju docelowego ekspansji. Najczęstszymi motywami doboru rynku są: wielkość lokalnego rynku— stąd zainteresowanie np. Brazylią, mała konkurencja — stąd przekierowanie uwagi na kraje afrykańskie, oraz bliskość geograficzna powiązana z podobieństwem rynku, również kulturowym i językowym, co przekłada się na wysoki i wciąż rosnący udział krajów UE w eksporcie Polski — 77 proc. w 2014 r. Rekomendowana jest czysta kalkulacja, czyli odważne podbijanie nowych i obiecujących rynków przy jednoczesnej obecności w bezpiecznych i sprawdzonych krajach. Przykładami śmiałych inwestycji rodzimych spółek są m.in.: nabycie przez KGHM w 2009 r. firmy Minera Centenario Copper i rozpoczęcie wydobycia rudy miedzi w Chile, wejście na rynek brazylijski w 2011 r. przez esky. pl, który w ten sposób otworzył sobie dostęp do regionalnych przewoźników południowoamerykańskich, obecność innowacyjnych paczkomatów Integer.pl na większości kontynentów.

Światowy kryzys gospodarczy stworzył firmom okazje do przejęć i fuzji za granicą? Czy dostatecznie je wykorzystujemy?

W rachunku finansowym widzimy, że polskie inwestycje zagraniczne rosną od 2012 r., gdy miały wartość ujemną. Widać, że Polacy inwestują w akcje oraz inne formy udziałów kapitałowych i wydaje się, że z roku na rok kupują coraz więcej.

Czy firmy wykorzystują dostatecznie sytuację gospodarczą?

Według raportu „CEO Survey 2015”, tylko 8 proc. badanych polskich prezesów planuje przeprowadzanie międzynarodowych fuzji i przejęć w ciągu najbliższych 12 miesięcy, podczas gdy w regionie 26 proc., a na świecie 31 proc. deklaruje takie plany.

Przeszkodami dla rozwoju inwestycji zagranicznych są problemy natury ogólnej, takie jak obciążenia administracyjne i organizacyjne oraz bariery językowe czy kulturowe. Dodatkowo, sytuacja geopolityczna i niestabilność makroekonomiczna wpływają negatywnie na nastroje i chęć podjęcia ryzyka przez polskich przedsiębiorców. Aby zwiększyć szanse na sukces, firmy powinny przede wszystkim zebrać wiedzę na temat lokalnych uwarunkowań, w czym mogą im pomóc polskie instytucje i profesjonalni doradcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy