Czy coach może być szarlatanem? Czy rozwój osobisty stał się religią bez boga, ale z tabunem proroków? W najnowszym odcinku podcastu PB Out of the Box dr Tomasz Witkowski, psycholog, autor i prowokator naukowy, udowadnia, że, jak niewielu w Polsce, ma odwagę podważać wiarę w różnej maści konsultantów biznesowych, trenerów czy mówców motywacyjnych.
Myślenie na opak
Dr Witkowski to postać kontrowersyjna – znany jest z demaskowania pseudonauki, prowokacji intelektualnych i bezlitosnego punktowania absurdów w psychologii i zarządzaniu. Wielu się z nim nie zgadza, ale trudno go lekceważyć, gdy podważa nie tylko popularne mity o sukcesie, ale i sam fundament współczesnego przywództwa opartego na zewnętrznych wzorcach, modach i doradcach.
Zdaniem naszego podcastowego gościa żyjemy w świecie rozproszonej odpowiedzialności. Dawniej konstruktor mostu stawał pod nim podczas próby obciążeniowej. Dziś ryzykiem bywa co najwyżej utrata posady, a za błędy liderów odpowiadają całe sztaby specjalistów i działów HR. To nie tylko diagnoza kondycji współczesnego zarządzania – to akt oskarżenia wobec systemu, który premiuje konformizm i PR, a nie wiedzę i rzetelność myślenia.
Wystarczy wejść na stronę organizatora i wypełnić formularz do głosowania
https://beststreamawards.net/glosowanie/
Statek głupców
Tomasz Witkowski przywołuje też metaforę statku głupców, odwróconą względem średniowiecznego rytuału. Dawniej osoby uważane za nieprzystosowane wyprawiano w podróż w nieznane. Dziś przyjmuje się ich z otwartymi ramionami – zajmują się nimi terapeci, mentorzy. Nawet kadra menedżerska z radością oddaje im stery naszego życia. To przejaw kultura terapeutycznej, która, choć nierzadko pomocna, często rozmywa granice odpowiedzialności i prowadzi do outsourcingu decyzji, które powinny pozostać w naszych rękach.
Podcast dotyka również kwestii autorytetu. Kogo dziś słuchamy? Kogo naśladujemy? Coraz częściej są to nie eksperci, lecz celebryci. Nie ludzie kompetentni, ale ci, którzy zdobyli popularność. Influencerzy znani z tego, że są znani – oto nowi przewodnicy po świecie przywództwa – zauważa z goryczą Witkowski.
Nie brakuje też odniesień do codziennej praktyki biznesowej. Psycholog punktuje łatwowierność, z jaką firmy podchodzą do modnych, ale nierzetelnych narzędzi diagnostycznych. Zwraca uwagę na brak kompetencji w zakresie krytycznego myślenia, a także na niechęć wielu organizacji do wspierania tej umiejętności u swoich liderów. Działy HR ciągle inwestują w narzędzia bez podstaw naukowych, byleby wyglądały efektownie – konstatuje.
Po pierwsze, rozsądek
Jak się bronić przed fałszywymi prorokami? Jak nie dać się złapać w sidła własnego ego i cudzych narracji sukcesu? Witkowski nie pozostawia złudzeń: nie chodzi o to, by odrzucić doradców czy ekspertów, ale by rozsądnie ich wybierać i nie rezygnować z własnego osądu. Krytyczne myślenie to nie moda. To elementarz lidera, który nie chce być tylko twarzą firmowego PowerPointa.
To rozmowa niewygodna, prowokacyjna, ale potrzebna. W świecie, w którym coraz trudniej oddzielić wiedzę od bzdury, autorytet od autopromocji, a lidera od iluzjonisty, siódmy odcinek PB Out of the Box może być jak kubeł zimnej wody. Dla tych, którzy mają odwagę słuchać.