AB liczy na większe marże

opublikowano: 24-09-2019, 22:00

Dystrybutor IT ma nadzieję, że trwająca na rynku konsolidacja zakończy wojnę cenową i w rezultacie doprowadzi do poprawy marż.

W roku obrotowym 2018/19, który zakończył się 30 czerwca, wrocławska grupa AB, czyli największy w Polsce dystrybutor IT, zwiększyła przychody o 6,8 proc. do rekordowego poziomu 8,8 mld zł. Zysk netto zmniejszył się w tym czasie o ponad 5 proc. do 57,8 mln zł, a EBITDA o blisko 12 proc. do 98,3 mln zł. Był to drugi z rzędu rok grupy AB ze wzrostem sprzedaży i jednoczesnym spadkiem zysków. Dystrybutor nie ukrywa, że na pogorszenie się jego zyskowności wpływa obecna od kilku lat na polskim rynku konkurencja z Zachodu.

— Do tej pory czuliśmy dużą presję — wyniki są mocno obciążone spadkiem marż w niektórych produktach. Konkurencja, czyli Also Polska, rozpycha się na rynku od dwóch lat i potrafi być bardzo agresywna w niektórych obszarach — mówi Grzegorz Ochędzan członek zarządu ds. finansowych.

Szwajcarskie Also, które od kilku lat zdobywa udziały w polskim rynku, zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego zakończyło ubiegły rok z 1,9 mld zł skonsolidowanych przychodów i 1,6 mln zł zysku netto. Rok wcześniej sprzedaż była większa — przekroczyła 2 mld zł, ale rok zakończył się dla grupy 4,5 mln zł straty netto.

Szwajcarski konkurent pod koniec ubiegłego roku ogłosił wezwanie na ABC Datę, a w lipcu zostało sfinalizowane przejęcie. W ocenie Grzegorza Ochędzana połączone ABC Data i Also będą posiadały ponad 30-procentowy udział w rynku dystrybucji IT, czyli nieco więcej niż AB. Wraz z zapowiedzią fuzji ożyły nadzieje, że Also teraz skupi się bardziej na zarabianiu pieniędzy niż budowaniu pozycji rynkowej, co poprawi też warunki, w których działa AB. Czy zatem pierwszy kwartał nowego roku obrotowego przyniesie poprawę marż?

— Okres wakacyjny jest najsłabszy w branży i nie daje w pełni obrazu rynku. Dodatkowo obecnie trwa zapewne łączenie poszczególnych działów obu firm i ich integracja — mówi Grzegorz Ochędzan.

AB poza Polską działa również w Czechach i na Słowacji. Tam warunki konkurencyjne są bardziej sprzyjające.

— To dywersyfikacja biznesu oraz silna pozycja rynkowa pozwoliła nam wypracować w ubiegłym roku dobre wyniki — mówi Grzegorz Ochędzan.

AB, które przez ostatnie dwa lata nie dzieliło się zyskami z akcjonariuszami, na razie unika odpowiedzi na pytania o podział zysku za miniony rok. Przedstawiciele spółki twierdzą, że będą się wsłuchiwali w głosy akcjonariuszy.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu