AB liczy na większe marże

opublikowano: 24-09-2019, 22:00

Dystrybutor IT ma nadzieję, że trwająca na rynku konsolidacja zakończy wojnę cenową i w rezultacie doprowadzi do poprawy marż.

W roku obrotowym 2018/19, który zakończył się 30 czerwca, wrocławska grupa AB, czyli największy w Polsce dystrybutor IT, zwiększyła przychody o 6,8 proc. do rekordowego poziomu 8,8 mld zł. Zysk netto zmniejszył się w tym czasie o ponad 5 proc. do 57,8 mln zł, a EBITDA o blisko 12 proc. do 98,3 mln zł. Był to drugi z rzędu rok grupy AB ze wzrostem sprzedaży i jednoczesnym spadkiem zysków. Dystrybutor nie ukrywa, że na pogorszenie się jego zyskowności wpływa obecna od kilku lat na polskim rynku konkurencja z Zachodu.

— Do tej pory czuliśmy dużą presję — wyniki są mocno obciążone spadkiem marż w niektórych produktach. Konkurencja, czyli Also Polska, rozpycha się na rynku od dwóch lat i potrafi być bardzo agresywna w niektórych obszarach — mówi Grzegorz Ochędzan członek zarządu ds. finansowych.

Szwajcarskie Also, które od kilku lat zdobywa udziały w polskim rynku, zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego zakończyło ubiegły rok z 1,9 mld zł skonsolidowanych przychodów i 1,6 mln zł zysku netto. Rok wcześniej sprzedaż była większa — przekroczyła 2 mld zł, ale rok zakończył się dla grupy 4,5 mln zł straty netto.

Szwajcarski konkurent pod koniec ubiegłego roku ogłosił wezwanie na ABC Datę, a w lipcu zostało sfinalizowane przejęcie. W ocenie Grzegorza Ochędzana połączone ABC Data i Also będą posiadały ponad 30-procentowy udział w rynku dystrybucji IT, czyli nieco więcej niż AB. Wraz z zapowiedzią fuzji ożyły nadzieje, że Also teraz skupi się bardziej na zarabianiu pieniędzy niż budowaniu pozycji rynkowej, co poprawi też warunki, w których działa AB. Czy zatem pierwszy kwartał nowego roku obrotowego przyniesie poprawę marż?

— Okres wakacyjny jest najsłabszy w branży i nie daje w pełni obrazu rynku. Dodatkowo obecnie trwa zapewne łączenie poszczególnych działów obu firm i ich integracja — mówi Grzegorz Ochędzan.

AB poza Polską działa również w Czechach i na Słowacji. Tam warunki konkurencyjne są bardziej sprzyjające.

— To dywersyfikacja biznesu oraz silna pozycja rynkowa pozwoliła nam wypracować w ubiegłym roku dobre wyniki — mówi Grzegorz Ochędzan.

AB, które przez ostatnie dwa lata nie dzieliło się zyskami z akcjonariuszami, na razie unika odpowiedzi na pytania o podział zysku za miniony rok. Przedstawiciele spółki twierdzą, że będą się wsłuchiwali w głosy akcjonariuszy.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane