“To będzie rok spółek nastawionych na konsumenta” - niemal zgodnym chórem mówią zarządzający funduszami.
Końcówka ubiegłego roku była jednak zaskakująco słaba. Sprzedaż detaliczna spadła realnie o 2,3 proc. r/r, podał GUS, konsens zakładał tymczasem wzrost o 1,5 proc.
“Odbicie wydatków nie następuje mimo solidnego wzrostu dochodów realnych. Badania pokazują, że Polacy lepiej oceniają bieżącą sytuację gospodarczą, ale jednocześnie ich długoterminowe plany oszczędnościowe są także bardzo ambitne bo ceny odjechały” - komentują ekonomiści ING.
Akcje Allegro, które raziły słabością już od rana, w pierwszej chwili zareagowały pogłębieniem spadku po danych GUS.
Tanieją też akcje Dino Polska.
Janusz Pięta, analityk z BM mBanku uważa, że dane z GUS raczej nie powinny mieć negatywnego przełożenia na kursy spółek z sektora. Przypomina, że w grudniu 2023 r. dni roboczych było o dwa mniej w ujęciu r/r.
– Kursy spółek z branży spożywczej nie powinny reagować, bo już wyniki Jeronimo Martins zasugerowały, że wolumeny w IV kwartale były gorsze i rynek już to zdyskontował na polskich spółkach. Jeżeli chodzi o odzieżówkę, to również nie ma czego się przesadnie obawiać, bo w danych grudniowych nic specjalnie zaskakującego nie było - spadki r/r o około 4 proc. więc zgodnie z oczekiwaniami. Gorsze dane o wynagrodzeniach to też nie powód do zmartwień, mimo wszystko 2024 r. powinien być w tej kwestii dobry, szczególnie, ze podskoczyła płaca minimalna - uważa Janusz Pięta.
Reakcja w notowaniach CCC i LPP jest niezauważalna.